۲۳ هزار اردبیلی در چرخه درمان اعتیاد قرار گرفتند به گزارش کانال خبری ایران هاریکا بهنام بهشتی در گفت‌و گو با هاریکا خبر، اظهار کرد: با هدف کاهش اعتیاد، در استان اردبیل ۹۲ مرکز درمان سو مصرف مواد مخدر فعالیت می‌کنند که به صورت سرپایی خدماتی را ارائه می‌کنند. وی تصریح کرد: در این مرکز […]

۲۳ هزار اردبیلی در چرخه درمان اعتیاد قرار گرفتند

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا بهنام بهشتی در گفت‌و گو با هاریکا خبر، اظهار کرد: با هدف کاهش اعتیاد، در استان اردبیل ۹۲ مرکز درمان سو مصرف مواد مخدر فعالیت می‌کنند که به صورت سرپایی خدماتی را ارائه می‌کنند.
وی تصریح کرد: در این مرکز دارو و شربت در کنار مصاحبه‌های انگیزشی انجام شده و در کنار آن بحث حمایت از خانواده‌ها نیز مورد توجه است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل فعالیت ۲ مرکز اجتماع‌مدار را در مشگین‌شهر و پارس‌آباد یادآور شد و گفت: در این مراکز نیز که به تی. سی مشهور است، خدمات اجتماعی ارائه می‌شود تا افراد گرفتار در دام اعتیاد بتوانند از این مشکل رهایی پیدا کنند.
بهشتی فعالیت مراکز بهبود اقامتی و کمپ‌ها را در سطح استان یادآور شد و افزود: ۷ مرکز در سطح استان به عنوان مراکز بهبود اقامتی فعالیت می‌کنند که در این مراکز برنامه ایمن‌مدار و پرهیزمدار در قالب برپایی کلاس‌های آموزشی برای معتادان با هدف ترک اعتیاد به انجام می‌رسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در سال‌جاری ۲۳ هزار نفر از افراد گرفتار در دام اعتیاد در چرخه درمان قرار گرفتند که سعی بر این بوده تا با برنامه‌های مختلف و همراهی خانواده‌ها ترک اعتیاد اتفاق بیفتد.
بهشتی اضافه کرد: با همکاری فنی و حرفه‌ای، آموزش رایگان افراد بهبودیافته در مراکز مهارتی انجام می‌شود تا با پرداخت تسهیلات و اجرای طرح‌های خوداشتغالی و زودبازده افراد خلاص یافته از دام اعتیاد بتوانند به اشتغال و کسب درآمد بپردازند.
وی بیان کرد: با صدور گواهی از بهزیستی و تأیید مراکز مختلف خیرین کارآفرین سعی می‌کنند این افراد را وارد چرخه فعالیت کارآفرینی کرده تا جلوی بازگشت مجدد آنها به فضای اعتیاد گرفته شود.
بهشتی وظیفه پلیس و مجموعه قضائی را در جمع‌آوری معتادان متجاهر و انتقال آنها با مراکز ترک اعتیاد یادآور شد و اظهار کرد: ۵۷ انجمن فعال در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر یاریگر ما هستند تا ما بتوانیم در مراکز ترک اعتیاد به ویژه مرکز فعال برای بانوان نیز بتوانیم به افراد گرفتار در دام اعتیاد کمک کرده تا آنها از این بلای خانمان‌سوز نجات پیدا کنند.
وی مدت اقامت معتادان را در چرخه درمان یک تا ۳ ماه اعلام کرد و ادامه داد: این افراد در هفته اول سم‌زدایی شده و در مراحل بعد در مصاحبه‌های انگیزشی و جلسات باز شرکت کرده و به تدریج با همراهی دوستان خود نسبت به ترک اعتیاد مصمم‌تر می‌شوند که در این راستا کارهای گروهی مد نظر است.
بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما نیز سعی می‌کنیم در مراکز ترک اعتیاد با تأمین دارو و شربت مورد نیاز به ترک این معتادان کمک کنیم تا آنها بتوانند بعد از خروج سلامت خود را بازیابند.
وی به برنامه طراحی شده توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری را در مورد مراقبت بعد از خروج یادآور شد و گفت: ۶ تا ۷ دستگاه در این زمینه مسئولیت بر عهده گرفتند تا بعد از ترک اعتیاد افراد وضعیت اشتغال و زندگی آنها را مورد رصد قرار دهند تا امکان بازگشت مجدد آنها به چرخه اعتیاد به وجود نیاید.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تنوع مواد مخدر و روان‌گردان‌های عرضه شده در دنیا را یادآور شد و افزود: بیش از ۳۰۰ نوع مواد مخدر و روان‌گردان در سطح دنیا ارائه می‌شود که در یک باور غلط و نابجا عده‌ای سعی می‌کنند تا مصرف این مواد را برای گروه‌های مختلف تبلیغ کنند در حالی که مواد مخدر صنعتی بیشترین ضربه را به سلامت افراد وارد می‌کند.
بهشتی به وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌های متعدد اشاره کرد و ادامه داد: ۲۴ دستگاه یاریگر ما در امر مبارزه با مواد مخدر هستند که ما سعی می‌کنیم در قالب کمیته‌های پیشگیری و فرهنگی، کمیته امنیتی و انتظامی، کمیته مشارکت‌های مردمی با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و همچنین کمیته حقوقی و قضائی مبارزه جدی و بی‌امان را با سوداگران مواد مخدر انجام دهیم.
وی از تدوین نقشه راه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر خبر داد و خاطر نشان کرد: با تاکید استاندار اردبیل سعی بر این است تا در سایه دانش و مهارت بتوانیم خودکنترلی را در افراد در مبارزه با اعتیاد بالا ببریم.
بهشتی برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارگران کارخانجات و واحدهای تولیدی را به همراه آموزش دانش‌آموزان در مدارس یادآور شد و اضافه کرد: ما نیز بر این باوریم که پایین آمدن سن اعتیاد زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده اما با همراهی خانواده‌ها و کنار گذاشتن باورهای غلط به راحتی می‌توانیم گرایش افراد به اعتیاد را به حداقل برسانیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل بیان کرد: عده‌ای در فضای مجازی به دنبال سودجویی بوده و سعی می‌کنند داروها و قرص‌های متعدد اعتیادآور را تبلیغ کنند که این امر در باشگاه‌های ورزشی و مراکز عطاری آسیب‌های جدی به وجود آورده که رصد فعالیت این مراکز در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: هموطنان از طریق شماره ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ می‌توانند خدمات مشاوره‌ای دریافت کرده و در کنار آن با پایش فعالیت عطاری‌ها، باشگاه‌های ورزشی و سایر مراکز سعی بر این است تا جلوی عرضه قرص‌های متعدد اعتیادآور گرفته شود.