مشکل تملک اراضی سد کوثر مرتفع شود به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار اردبیل  مشکل تملک اراضی سد کوثر مرتفع شود , به گزارش هاریکا خبر، جلال آفاقی عصر چهارشنبه در حاشیه سفر نماینده دادستان کل کشور به شهرستان‌های خلخال و کوثر اظهار کرد: در صدد حل مشکلات حقوقی سد کوثر با حضور […]

مشکل تملک اراضی سد کوثر مرتفع شود

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار اردبیل  مشکل تملک اراضی سد کوثر مرتفع شود , به گزارش هاریکا خبر، جلال آفاقی عصر چهارشنبه در حاشیه سفر نماینده دادستان کل کشور به شهرستان‌های خلخال و کوثر اظهار کرد: در صدد حل مشکلات حقوقی سد کوثر با حضور نماینده دادستان کل کشور هستیم که امیدواریم در مرحله اول بحث تملک اراضی مورد نیاز در آبگیری سد برابر قانون نحوه تملک اراضی مطرح و مرتفع شود.
وی تصریح کرد: به رغم اینکه سد کوثر از سال ۸۳ در چند مرحله مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفته اما هیچ اقدام عملی نسبت به تملک اراضی مورد نیاز اطراف سد انجام نشده در حالی که این اقدام از ضرورت‌های بهره‌برداری از سدهاست.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: در ۱۷ سال گذشته که شاهد افتتاح مکرر پروژه عظیم سد کوثر بودیم، به غیر از چند مورد تملک اراضی که جز نقاط اولویت‌دار نبوده، اقدام عملی در این حوزه صورت نگرفته و زمینه نارضایتی اهالی را به وجود آورده است.
آفاقی با تقدیر از حضور نماینده دادستان کل کشور در شهرستان‌های خلخال و کوثر افزود: ایجاد سد در جنوب استان اردبیل برای رونق اقتصادی مردم منطقه از ضرورت‌هاست اما در کنار آن رعایت حق و حقوق معارضین نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اساس کار در پروژه‌های سدسازی تملک اراضی مورد نیاز در آبگیری سد مطابق قانون نحوه تملک اراضی است که به رغم تأکیدات دستگاه قضا، در چند سال اخیر این عمل نادیده گرفته شده و ایراد و اشکال اساسی در دوره‌های گذشته و عدم توجه به شرط ابتدایی سدسازی نگران‌کننده است.
آفاقی با اشاره به اینکه این عدم توجه به تملک اراضی به ایجاد اختلاف بین اهالی و کشاورزان سبب شده است، اضافه کرد: در عملکرد سد نیز شاهد مشکلاتی هستیم که سبب شده امکان بهره‌برداری لازم از این سد به رغم سرمایه‌گذاری عظیم فراهم نیاید.
وی بیان کرد: در این بازدید که نماینده دادستان کل کشور و مسئولانی از دادگستری استان اردبیل نیز حضور دارند، موضوع برخوردهای قانونی با هرگونه قصور و یا تخلف‌های احتمالی در سد کوثر در دستور کار است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل ادامه داد: خارج شدن این پروژه از رده اعتبار ملی با دلیل افتتاح و تحویل از پیمانکار، بر اهمیت پیگیری نحوه تأمین اعتبار برای تملک اراضی مورد نیاز آبگیری در اطراف سد افزوده در حالی که هزینه تملک در زمان اجرای پروژه بسیار پایین‌تر از شرایط فعلی بوده که با گذشت سالیان دراز بر هزینه‌های آن افزوده شده است.