مردم ماهیان زینتی را از مکان‌های معتبر تهیه کنند به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار اردبیل  مردم ماهیان زینتی را از مکان‌های معتبر تهیه کنند , به گزارش هاریکا خبر، بهلول تکلوی ظهر پنجشنبه در نشست رابطین بهداشتی دامپزشکی اردبیل اظهار کرد: خرید و نگهداری ماهی قرمز در آستانه عید در بین مردم […]

مردم ماهیان زینتی را از مکان‌های معتبر تهیه کنند

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار اردبیل  مردم ماهیان زینتی را از مکان‌های معتبر تهیه کنند , به گزارش هاریکا خبر، بهلول تکلوی ظهر پنجشنبه در نشست رابطین بهداشتی دامپزشکی اردبیل اظهار کرد: خرید و نگهداری ماهی قرمز در آستانه عید در بین مردم رواج یافته اما باید در خرید این ماهیان زینتی از مراکز و مکان‌های معتبر دقت کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و شروع فعالیت‌های نوروزی و خرید هزاران قطعه ماهی قرمز برای زینت سفره‌های هفت‌سین، دامپزشکی نظارت‌های خود را افزایش داده و با حساسیت تمام موضوع بیماری‌های مشترک را پیگیری می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه برخی از بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های پوستی و گوارشی در انسان به ویژه کودکان از طریق تماس مستقیم با ماهیان زینتی و قرمز منتقل می‌شود، مردم باید ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز و اماکن مجاز و معتبر تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
تکلوی افزود: مراکز فروش مجاز و بهداشتی مکان‌های مسقفی هستند که دارای مجوز فروش موقت ماهی زینتی و قرمز بوده و دارای لوازم شستشو و ضدعفونی مناسب هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: همچنین به شهروندان توصیه می‌شود اگر سابقه بیماری پوستی و آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی، ظروف نگهداری و آکواریوم حتماً از دستکش استفاده کنند و با رعایت بهداشت فردی کودکان خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی بازدارید زیرا ممکن است عوامل بیماری‌زا و احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.
تکلوی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند برای ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی از محلول نمک طعام ۳ درصد یا پرمنگنات پتاسیم یا پرکلرین و یا بتادین استفاده کرده و حتماً آب تعویض ماهی را مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه کرده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنند.
وی بیان کرد: رعایت توصیه‌های دامپزشکی و برنامه‌ریزی بهداشتی در این راستا در جلوگیری از شیوع بیماری‌ها بسیار مؤثر بوده و می‌تواند مانع بروز مخاطرات بهداشتی انسانی شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: شهروندان بعد از عید نوروز و در روز طبیعت از رهاسازی آنها در رودخانه‌ها و برکه‌ها جدا خودداری کرده و حتماً آنها را در محل‌های مناسبی که توسط شهرداری‌ها مشخص می‌شود، رهاسازی کنند.