سامانه مانیتورینگ در خدمت حفاظت از اراضی ملی استان اردبیل به گزارش کانال خبری ایران هاریکا محمود قلیزاده به مناسبت اولین روز از هفته منابع طبیعی و در آئین غرس نهال در گفت‌وگو با هاریکا خبر اظهار کرد: مساحت عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل و مراتع در استان اردبیل بعد از اجرای طرح کاداستر […]

سامانه مانیتورینگ در خدمت حفاظت از اراضی ملی استان اردبیل

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا محمود قلیزاده به مناسبت اولین روز از هفته منابع طبیعی و در آئین غرس نهال در گفت‌وگو با هاریکا خبر اظهار کرد: مساحت عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل و مراتع در استان اردبیل بعد از اجرای طرح کاداستر به ۹۷۲ هزار هکتار رسیده است.

وی تصریح کرد: با به روزرسانی اطلاعات و واقعی شدن محدوده اراضی ملی و منابع طبیعی، ما در کنار امور اراضی سعی کردیم تا به وظایف خطیر خود در واگذاری اراضی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای کشاورزی، صنعتی و گردشگری پاسخگو باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: در سال‌های گذشته کل مساحت عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل و مراتع یک میلیون و ۷۸ هزار هکتار اعلام می‌شد که با احصا دقیق این محدوده‌ها، سعی بر این شده تا به صورت جامع و کامل صدور اسناد تک برگی مالکیت را با همکاری ثبت اسناد شاهد باشیم.

قلیزاده تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی را از مزایای اجرای طرح کاداستر اعلام کرد و افزود: مشکلات قضائی و حقوقی در تعیین حد و حدود عرصه ملک و رفع معارض در قالب طرح کاداستر انجام شده و صدور و اخذ گواهی نیز به صورت متمرکز از طریق اداره ثبت برای کلیه استعلامات انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در قالب این طرح صرفه‌جویی در تردد و کاهش بار مراجعات به ادارات را شاهد هستیم و ما قادر به پاسخگویی شفاف به اهالی استان در حوزه‌های مختلف را داریم.

قلیزاده فعالیت اداره کل منابع طبیعی را در بخش حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری یادآور شد و اضافه کرد: در بخش حفاظت با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی سعی بر این است تا در یک حرکت نظام‌مند مدیریتی واحد و مشخص حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به صورت کامل و جامع انجام شود.

وی جلوگیری از قاچاق الوار و فعالیت کوره‌های زغال‌پذیری را یادآور شد و بیان کرد: هر چند جنگل‌های استان مناسب تأمین الوار نیست اما برخی‌ها سعی می‌کنند از نوار مرزی گیلان و اردبیل برای قاچاق الوار و زغال استفاده کنند که یگان حفاظت با پایش دقیق عرصه‌های مختلف جنگلی سعی می‌کنند جلوی این امر را بگیرند.

قلیزاده ادامه داد: در کنار به کارگیری پهپادهای هوشمند، سعی کردیم تا از دوربین‌های نظارتی در قالب شبکه‌های مانیتورینگ نیز استفاده کنیم تا جلوی قاچاق چوب گرفته شده و به نوعی احیا و توسعه جنگل‌ها را شاهد باشیم.

وی پایش دقیق این تجهیزات و امکانات را در عرصه‌های جنگلی و مرتعی یادآور شد و اظهار کرد: احیای جنگل فندقلو یکی دیگر از برنامه‌های منابع طبیعی است که در کنار تولید نهال و بذر، سعی می‌کنیم تا در بخش اصلاح و احیای جنگل فندقلو نیز ورود پیدا کنیم که از ۲۴ هکتار کل اجرای این طرح، ۵ هکتار در مرحله عملیاتی شدن است.

قلیزاده به فعالیت‌های انجام شده در بخش بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: به غیر از عرصه‌هایی که فاقد محدودیت و ممنوعیت است، ما در واگذاری اراضی با همکاری جهاد کشاورزی هیچ‌گونه مشکلی نداریم و این واگذاری‌ها در قالب تقاضامحوری و یا مبنای آمایش سرزمینی انجام می‌شود که سعی بر واگذاری سریع اراضی به غیر از اراضی واقع شده در پارک جنگلی و مناطق حفاظتی استان است.

وی به فعالیت‌های حوزه آبخیزداری نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط خشکسالی ما سعی می‌کنیم در قالب این طرح‌ها به تقویت آب‌های زیرزمینی با احداث بندهای مختلف کمک کرده و به نوعی به تأخیر هدررفت آب‌ها و افزایش محافظت از این منابع کمک کنیم.

قلیزاده اهمیت موضوع آب و حفاظت آن را به عنوان یک امر مهم در شرایط خشکسالی یادآور شد و خاطر نشان کرد: در سفر رئیس جمهور از ۱۱ حوزه‌ای که منابع ملی دریافت کردند، بخش آبخیزداری در استان بوده که ۳۵ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به این پروژه‌ها اختصاص یافته است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ۲۰ میلیارد تومان از این منابع ابلاغ شده و سعی ما بر این است تا با اجرای بندها و مطالعات اثربخشی بیشتر طرح‌های آبخیزداری را در استان شاهد باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: با هدف رفع موانع از پیش روی تولید و حمایت از سرمایه‌گذاران، ما آمادگی واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی را به فعالان اقتصادی داریم که با تثبیت محدوده اراضی تا ۹۶۰ هزار هکتار که در سامانه ثبتی بارگذاری شده تلاشمان بر این خواهد بود تا آخر امسال محدوده منابع طبیعی را در استان مشخص کنیم.