سالانه ۳۰۰۰ هکتار باغات در اردبیل اصلاح و جایگزین می‌شود به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار اردبیل  سالانه ۳۰۰۰ هکتار باغات در اردبیل اصلاح و جایگزین می‌شود , خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با هاریکا خبر، اظهار کرد: ۴۲۰ هزار تن ظرفیت تولید باغات استان است که از لحاظ اقتصادی و درآمدزایی بخش […]

سالانه ۳۰۰۰ هکتار باغات در اردبیل اصلاح و جایگزین
می‌شود

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار اردبیل  سالانه ۳۰۰۰ هکتار باغات در اردبیل اصلاح و جایگزین
می‌شود ,
خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با هاریکا خبر، اظهار کرد: ۴۲۰ هزار تن ظرفیت تولید باغات استان است که از لحاظ اقتصادی و درآمدزایی بخش باغات از ظرفیت‌های ممتازی برخوردار است و قطعاً در تأمین امنیت غذایی و اشتغالزایی نیز این بخش نقش‌آفرینی اصلی دارد.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر و با ارقام جدید متناسب با شرایط اقلیمی توسعه باغات هدف‌گذاری شده که یکی از نمونه‌های موفق در بخش انگور و تولید گردو است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روسیمی کردن باغات انگور را در ۴۵۰ هکتار از تاکستان‌های مشگین‌شهر یادآور شد و گفت: با این حرکت میزان تولید انگور در استان ۲ برابر افزایش یافته و تلاش بر این است تا در سایر تاکستان‌های مشگین‌شهر و کوثر نیز روسیمی کردن مورد توجه قرار گیرد.
نیکشاد ورود ارقام دیر گلده به سامانه باغداری مدرن استان را یادآور شد و افزود: در کنار معرفی گونه‌های جدید متناسب با شرایط اقلیمی منطقه، سر شاخه‌کاری درختان گردو مورد توجه قرار گرفته و بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار سر شاخه‌کاری در باغات گردوی جنوب استان به انجام رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری ما این است تا در سال‌های آینده این عملیات سر شاخه‌کاری را در ۲۵ هزار هکتار اراضی باغی جنوب و شمال استان انجام دهیم تا با تغییر رقم تولید گردو، زمینه افزایش بهره‌وری را در این بخش شاهد باشیم.
نیکشاد توزیع نهال گردو به صورت یارانه‌دار را در بین باغداران منطقه یادآور شد و اضافه کرد: اصلاح و جایگزینی سالانه ۳ هزار هکتار از باغات استان هدف‌گذاری شده و ما سعی می‌کنیم با گذر از تولید سنتی به مراحل بنیادین و مدرن در این بخش دست پیدا کنیم تا تولیدات متنوع و متناسب با شرایط اقلیمی استان باشد.
وی فعالیت سایت تحقیقاتی باغبانی را در مشگین‌شهر با همراهی هیئت علمی مجرب و کارشناسان زبده یادآور شد و بیان کرد: در این مرکز سعی می‌شود تا متناسب با خاک، اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف استان، در نظر گرفتن عوامل خسارت‌زا، تغذیه گیاهی و تأمین آب ارقام متنوع باغات معرفی شده و امکان توسعه و کشت باغات به شکل مطلوب فراهم آید.
نیکشاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در کنار این امر آموزش باغداران و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی هدف‌گذاری شده و سعی می‌کنیم در مناسبت‌های مختلف و از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی باغداران را انجام دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل سرمایه‌گذاری در باغات را ۱۵ تا ۲۰ ساله و در عین حال پرهزینه اعلام کرد و گفت: باید گونه‌هایی مورد توجه قرار گیرند که ارزش اقتصادی و همچنین سودآوری تجاری داشته باشند.
وی از علاقه‌مندان به حوزه باغ و توسعه این بخش خواست تا نسبت به تهیه ارقام شناسنامه‌دار و دارای نشان استاندارد و با کیفیت توجه کرده و در مصرف کود، بذر و سایر روش‌های اصلاحی نیز از نظرات کارشناسی و متخصصان امر استفاده کنند.
نیکشاد تصریح کرد: ما آمادگی داریم در مدیریت جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و سایر واحدهای تحقیقاتی راهنما و هدایت‌گر فعالان این حوزه باشیم تا با تهیه نهال شناسنامه‌دار و معتبر پرداخت یارانه بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان را نیز برای ارقام مختلف باغی و ۴۰ هزار تومان برای ارقام جدید گردو انجام دهیم.
وی در مورد تولید بیش از حد برخی از محصولات افزود: باید تولید متناسب با ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی و زنجیره متنوع سودآوری در این بخش باشد که انتظار می‌رود با تعامل مناسب با صادرکنندگان بخش خصوصی و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بتوانیم مشکلات گذشته باغداران را حل کرده و به عرضه محصولات کمک شایانی داشته باشیم.
نیکشاد برندینگ، بسته‌بندی، سورتینگ و تولید کیفی در بحث تجارت محصولات باغی و زراعی را ضروری اعلام کرد و ادامه داد: با جلوگیری از خام‌فروشی محصولات در حقیقت ارزش افزوده بیشتری متوجه فعالان این بخش شده و تولید و تجارت تقویت می‌شود که در سال‌های اخیر در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و احداث سردخانه اقدامات و فعالیت‌های پرشتابی آغاز شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطر نشان کرد: در گرامیداشت هفته منابع طبیعی سعی ما بر این است تا در کنار توزیع نهال و کاشت نهال‌های مثمر و غیرمثمر، حمایت‌های لازم را از فعالان این بخش انجام دهیم تا بتوانند از فصل بهار در توسعه باغات استفاده کنند.
وی رویکرد دولت و استاندار اردبیل را در حمایت از احداث و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار دیم را یادآور شد و اضافه کرد: به ازای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و قرار است در ۵۰۰ هکتار اراضی دیم، باغات راه‌اندازی شود.