۸۹ میلیون قطعه طیور در اردبیل واکسینه شدند به گزارش اخبار اردبیل  , بهلول تکلوی در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با شیوع بیماری‌های مختلف در دنیا به ویژه بیماری طاعون گاوی در کشورهای مختلف ضرورت تشکیل دانشکده‌ها و سازمان دامپزشکی با هدف تأمین امنیت غذایی امکان‌پذیر شد. وی تصریح کرد: رویکرد دامپزشکی […]

۸۹ میلیون قطعه طیور در اردبیل واکسینه شدند

به گزارش اخبار اردبیل  , بهلول تکلوی در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با شیوع بیماری‌های مختلف در دنیا به ویژه بیماری طاعون گاوی در کشورهای مختلف ضرورت تشکیل دانشکده‌ها و سازمان دامپزشکی با هدف تأمین امنیت غذایی امکان‌پذیر شد.
وی تصریح کرد: رویکرد دامپزشکی در کنار توجه به دام سالم کشتار صحیح و در ایران شرعی است که در کنار نظارت بر فعالیت‌های مختلف در این دو حوزه نقش‌آفرینی دامپزشکی به تقویت نظام تأمین غذای سالم کمک کرده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل وجود ۸۷۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام را یادآور شد و گفت: اصلی‌ترین رویکرد دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه است و در کنار آن در صورت بروز بیماری مقابله و کاهش خطرات و آسیب‌ها از دیگر رویکردهای دامپزشکی است.
تکلوی افزود: با توجه به وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب برفکی، تب مالت و سایر بیماری‌ها دامپزشکی در سطح استان و شهرستان‌ها تلاش می‌کند تا با اولویت واکسیناسیون دام و طیور را انجام داده و سلامت آنها را حفظ کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در این زمینه در نیمه اول امسال بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌ها واکسینه شده و ۸۹ میلیون قطعه طیور نیز در فرآیند تزریق واکسن قرار گرفتند.
تکلوی اضافه کرد: با همکاری محیط زیست استان سعی خواهیم کرد تا امسال نیز در فصل مهاجرت پرندگان مراقبت‌های لازم را انجام دهیم تا مواردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های استان مشاهده نشود.
وی بیان کرد: از هم اکنون برنامه‌ریزی‌ها هم برای واکسینه کردن دام و طیور و هم کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تدارک دیده شده و سعی خواهیم کرد تا در نیمه دوم سال به ارتقا امنیت غذایی با تزریق واکسن و نظارت و پایش در حفظ سلامت دام و طیور کمک کنیم.
تکلوی نظارت‌های مستمر بر دامداری‌های صنعتی و واحدهای پرورش و کشتارگاه‌های طیور را به عنوان ضرورت حفظ سلامت و تأمین امنیت غذایی یادآور شد و ادامه داد: در کنار این امر، آموزش فعالان این حوزه و برنامه‌سازی و تبلیغ برای ریشه‌کنی بیماری‌ها جز هدف‌گذاری‌های اصلی است.
وی به فعالیت پنج اداره تخصصی در دامپزشکی استان اشاره کرد و گفت: اداره مبارزه با بیماری‌های طیور جز ادارات مهم دامپزشکی است که هم در کشتار طیور و هم کنترل مهاجرت پرندگان سعی بر نظارت‌ها و ارزیابی‌های دقیق دارد.
تکلوی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما سعی کردیم امسال با تأمین ۱۰ میلیارد تومان اعتبار آزمایشگاه مجهز دامپزشکی را راه‌اندازی کنیم تا دیگر امکان ارسال نمونه‌های آزمایش طیور، پرندگان و دام به سایر مناطق نباشیم.
وی تصریح کرد: راه‌اندازی این آزمایشگاه صرفه‌جویی یک میلیارد تومانی را در هر ماه برای فعالان بخش خصوصی به همراه دارد و ما سعی می‌کنیم خدمات مطلوبی را در این آزمایشگاه ارائه کنیم.
تکلوی در مورد فعالیت اداره مبارزه با بیماری‌های دام دامپزشکی اردبیل افزود: با همکاری بسیج سازندگی در مناطق عشایری و روستایی واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی جز ضرورت‌ها و هدف‌گذاری‌های اصلی است که در نیمه دوم سال نیز به جد دنبال خواهد شد.
وی نظارت بر کشتار سالم دام و عرضه گوشت استاندارد و با کیفیت را یادآور شد و خاطر نشان کرد: همچنان تلاشمان بر این است تا مردم در خرید گوشت به مراکز مجاز مراجعه کرده و از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز و بین راهی خودداری کنند و با مشاهده هاریکا کشتارگاه دامپزشکی نسبت به تهیه گوشت اقدام کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل قرنطینه و صادرات محصولات متنوع آلایش غیرخوراکی را نظیر پنجه و پای مرغ یادآور شد و اضافه کرد: در نیمه اول امسال ۶۷۲ تن پنجه و پای مرغ و یک‌هزار و ۸۵۹ تن عسل به کشورهای مختلف صادر شده و پنج فقره مجوز برای صادرات محصولات آبزیان نیز در استان صادر شده است.