۶۰ درصد عملیات کوچ بهاره عشایر اردبیل به ییلاقات انجام شد به گزارش اخبار اردبیل  , معرفت آذری در گفت و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم تا پایان هفته آینده به صورت صد درصد انتقال عشایر به دامنه‌های سبلان و باغرو را شاهد باشیم تا به صورت کامل کوچ بهاره به […]

۶۰ درصد عملیات کوچ بهاره عشایر اردبیل به ییلاقات انجام شد

به گزارش اخبار اردبیل  , معرفت آذری در گفت و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم تا پایان هفته آینده به صورت صد درصد انتقال عشایر به دامنه‌های سبلان و باغرو را شاهد باشیم تا به صورت کامل کوچ بهاره به انجام برسد.
وی تصریح کرد: هر چند امسال به دلیل شرایط خشکسالی در مغان کوچ زودهنگامی را به دامنه سبلان شاهد بودیم اما انتظار می‌رود عشایر از ورود دام با ظرفیت بیش از حد به مراتع جلوگیری کرده و اجازه بدهند تا شرایط مناسبی را در تولید علوفه و تأمین نیاز دام‌ها شاهد باشیم.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: ۱۲ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری در قالب ۶۶ هزار نفر جمعیت در مناطق مختلف استان اردبیل سکونت دارند که بیش از ۷۰ درصد جمعیت عشایری کوچنده هستند.
آذری افزود: جمعیت عشایری استان اردبیل ۵.۶ دهم درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهد که با داشتن ۱.۵ میلیون واحد دامی در تولید محصولات لبنی نقش ممتاز و پیشرو را دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: عشایر استان ۱۰ هزار تن گوشت، ۴۳ هزار تن شیر، پنج هزار تن پنیر، یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و بالغ بر ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
آذری ظرفیت تولید محصولات باغی عشایر را هشت هزار تن و زراعی آنها را ۹۱ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: عمده عملیات کوچ عشایر به صورت سنتی و با برگزاری آئین‌های بومی و محلی به انجام می‌رسد و اکثر زنان عشایر به تولید جاجیم، گلیم و ورنی اشتغال دارند.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: امیدواریم سکونت کم دغدغه‌ای را عشایر کوچ رو در دامنه سبلان و باغرو داشته باشند تا یک فرصت استثنایی در افزایش توان تولید و کمک به اقتصاد استان و کشور را از سوی جمعیت عشایری استان شاهد بوده و به نظاره بنشینیم.