۵۷ تن فرآورده‌های خام دامی فاسد شده از چرخه مصرف خارج شد به گزارش اخبار اردبیل  , هاریکاان پدرنژاد در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی استان تلاش می‌کند تا با هدف جلوگیری از بیماری دامی و انتقال آن به انسان‌ها مراقبت‌های لازم را انجام دهد تا گرفتاری در این زمینه به […]

۵۷ تن فرآورده‌های خام دامی فاسد شده از چرخه مصرف خارج شد

به گزارش اخبار اردبیل  , هاریکاان پدرنژاد در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی استان تلاش می‌کند تا با هدف جلوگیری از بیماری دامی و انتقال آن به انسان‌ها مراقبت‌های لازم را انجام دهد تا گرفتاری در این زمینه به وجود نیاید.
وی به خطرناک بودن بیماری‌های دامی مشترک با انسان نظیر تب مالت، هاری، سیاه زخم، تب کریمه کنگو و… اشاره کرد و گفت: با هدف کنترل این بیماری‌ها تمام فرآورده‌های خام با منشأ دامی اعم از گوشت سفید، قرمز، ماهی، عسل، لبنیات و مشتقات آن با نظارت دامپزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد از تأیید و هاریکا دامپزشکی ارسال آن به بازار انجام می‌شود.
رئیس اداره بررسی و مراقبت بیماری دامی دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: قبل از کشتار دام به صورت دقیق از جهات بیماری مورد ارزیابی قرار گرفته و در کشتار نیز سعی می‌شود مقررات و ضوابط ذبح شرعی و بهداشتی در آنها رعایت شده تا سالم‌ترین لاشه تحویل مراکز عرضه و توزیع شود.
پدرنژاد افزود: هر چند عده‌ای سعی می‌کنند خارج از این ضوابط گوشت تهیه کنند اما یقین داشته باشند در صورت بروز مشکل امکان اقدامات پیشگیرانه در ذبح دام وجود نخواهد داشت و ضروری است در این حوزه از کشتار دام خارج از شبکه ارائه شده در کشتارگاه‌های رسمی و صنعتی، از دیگر کشتارها جلوگیری شود.
وی در مورد واکسیناسیون و مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان نیز خاطر نشان کرد: در شش ماهه امسال چهار میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام علیه بیماری‌های مختلف در استان واکسینه شدند.
پدرنژاد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال نیز ۹ میلیون نوبت واکسیناسیون دام به انجام رسیده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی بر این است تا با واکسیناسیون جلوی بیماری‌های مختلف نظیر تب مالت، آبله، شاربون، تب برفکی، طاعون و… جلوگیری شده و حتماً مردم نیز از محصولات خام دامی که در معرض آلودگی است، استفاده نکنند.
وی بیان کرد: باید لاشه دام ۲۴ ساعت در سردخانه و یخچال نگهداری شده و بعد از انجام مراحل مختلف امکان استفاده از آن فراهم آید که قطعاً این امر جلوی بیماری تب کریمه کنگو را نیز خواهد گرفت.
پدرنژاد از انهدام ۵۷ تن مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته در نیمه اول امسال خبر داد و اظهار کرد: اگر این میزان محصولات دامی وارد چرخه مصرف می‌شد قطعاً مشکلاتی در سلامت مردم به وجود می‌آمد که اداره کل دامپزشکی استان سعی کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوی ورود این محصولات خام دامی آلوده به بیماری‌ها و یا فاسد و تاریخ مصرف گذشته گرفته شود.