۳۰۰۰ ناشنوای اردبیلی از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند به گزارش اخبار اردبیل  , علی یعقوبی در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: میزان ناشنوایی در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری پایین است و دو تا سه نفر در هر یک‌هزار نفر ناشنوا در استان داریم. وی تصریح کرد: در مجموع پنج هزار نفر […]

۳۰۰۰ ناشنوای اردبیلی از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند

به گزارش اخبار اردبیل  , علی یعقوبی در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: میزان ناشنوایی در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری پایین است و دو تا سه نفر در هر یک‌هزار نفر ناشنوا در استان داریم.
وی تصریح کرد: در مجموع پنج هزار نفر در استان ناشنوا و یا کم شنوا داریم که سه هزار نفر از آنها از خدمات بهزیستی بهره‌مند شده و مابقی توانمندی لازم را در تأمین نیازمندی خود دارند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در کاهش معلولیت‌ها نظیر ناشنوایی و کم شنوایی را یادآور شد و گفت: یکی از این راهکارها ارائه مشاوره‌ها و انجام آزمایش ژنتیکی قبل از بارداری و ازدواج افراد فامیلی است که در قالب این طرح سعی می‌شود خانواده‌ها را از احتمال تولد فرزندان ناشنوا آگاه کنیم.
یعقوبی به اجرای طرح غربالگری ناشنوایی در هنگام تولد نوزادان اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح که اغلب خانواده‌ها از آن استقبال می‌کنند، تلاشمان بر این است تا در دوران طلایی کودکان ناشنوا و یا کم شنوا را شناسایی کرده و نسبت به درمان آنها اقدام کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: دولت اعتبارات خوبی را در بخش پیشگیری در نظر گرفته تا زمینه ارتقا سلامت افراد جامعه فراهم آید که قطعاً در گروه سنی چهار تا شش سال پیشگیری و درمان در زمان طلایی اولویت اصلی خواهد بود.
یعقوبی به اجباری بودن انجام آزمایش‌های ژنتیکی اشاره کرد و ادامه داد: برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی این آزمایش‌ها رایگان بوده و در صورت کاشت حلزون برای کودکان کم شنوا و یا ناشنوا نیز خدمات ارائه شده به صورت رایگان است.
وی اضافه کرد: تمام تلاشمان بر این است تا با همراهی مراکز توانبخشی و خانه کودک ناشنوا به سمتی حرکت کنیم تا از تولد کودکان ناشنوا جلوگیری شده و یا در همان مراحل اولیه اقدامات درمانی را به سرعت انجام دهیم.
یعقوبی با بیان اینکه عمده کودکان کم شنوا و یا ناشنوا با ارائه آموزش‌های مورد نظر در کلاس‌های درس عادی حاضر می‌شوند، بیان کرد: ۳۰۰ دانش‌آموز مبتلا به ناشنوایی و یا کم شنوایی با انجام غربالگری و آموزش‌های اولیه در کلاس‌های عادی حاضر شده و تعداد کمی از این دانش‌آموزان در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل به پوشش بیمه‌ای مددجویان بهزیستی به ویژه معلولان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این پنج سال امکان پرداخت بیمه کارفرمایی برای شاغلان در بخش خصوصی در نظر گرفته شده بود که از ابتدای امسال بهزیستی با پرداخت ۳۰ سال بیمه مددجویان و معلولان خود از طریق کارفرمایان آنها را در حوزه‌های مختلف جذب کرده و نسبت به ایجاد اشتغال آنها تلاش می‌کند.