کوچ بهاره ۱۲ هزار عشایر اردبیل به ییلاقات به گزارش اخبار اردبیل  , معرفت آذری در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با درخواست جامعه عشایری و با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در قشلاقات با تأیید ستاد ساماندهی امور عشایری استان، قرار شد از امروز تا پنجم خردادماه کوچ بهاره عشایر به […]

کوچ بهاره ۱۲ هزار عشایر اردبیل به ییلاقات

به گزارش اخبار اردبیل  , معرفت آذری در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با درخواست جامعه عشایری و با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در قشلاقات با تأیید ستاد ساماندهی امور عشایری استان، قرار شد از امروز تا پنجم خردادماه کوچ بهاره عشایر به ییلاقات آغاز شود.
وی تصریح کرد: بر اساس آئین‌نامه ساماندهی عشایر قرار شد دستگاه‌های خدمات‌رسان اعم از جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شرکت آب و فاضلاب، بانک کشاورزی و آموزش و پرورش ارائه خدمات به جامعه کوچنده را در ایام کوچ انجام دهند.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها تا ۷۰ درصد در مناطق قشلاقی و وضعیت نامناسب در تأمین علوفه، جمعیت عشایری امسال زودتر از موعد مقرر کوچ خود را آغاز کردند و برای ساماندهی به این امر قرار شد از امروز با برنامه‌ریزی، کوچ بهاره به سمت ییلاقات انجام شود.
آذری افزود: عشایر استان با کوچ بهاره سعی می‌کنند در دامنه‌های سبلان و همچنین بزغوش و باغرو روزهای گرم بهار و تابستان را سپری کرده سپس در هنگام پاییز کوچ خود را به ییلاقات انجام دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: از جمعیت ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار کوچنده عشایر که ۶۶ هزار نفر را شامل می‌شود، هشت هزار و ۲۰۰ خانوار به صورت داخلی و چهار هزار و ۴۰۰ خانوار نیز به صورت برون استانی کوچ بهاره خود را انجام می‌دهند.
آذری اضافه کرد: عشایر استان با ۱.۵ میلیون واحد دامی به صورت سنتی کوچ بهاره را انجام داده تا با استقرار در ییلاقات بتوانند شرایط مناسبی را در چرای دام و گذران زندگی داشته باشند.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نقش مهم جامعه عشایری استان را در تولید محصولات پروتئینی به ویژه محصولات لبنی اعم از شیر، پنیر، کره و خامه یادآور شد و بیان کرد: بخش عمده‌ای از این تولیدات روانه بازار مصرف برون استانی می‌شود.