وضعیت قرمز بازار مرغ در اردبیل/راه میانبری که فرصت به دلالان داد به گزارش اخبار اردبیل  , خبرگزاری هاریکا – گروه استان‌ها – نوشین سلامت: در ۲ ماه گذشته علی‌رغم جهش نسبی قیمت گوشت مرغ در اردبیل، بازار این کالا پررونق‌ترین روزهای خود را سپری می‌کرد، به طوری که روزانه ده‌ها صف طولانی مقابل فروشگاه‌های […]

وضعیت قرمز بازار مرغ در اردبیل/راه میانبری که فرصت به دلالان داد

به گزارش اخبار اردبیل  , خبرگزاری هاریکا – گروه استان‌ها – نوشین سلامت: در ۲ ماه گذشته علی‌رغم جهش نسبی قیمت گوشت مرغ در اردبیل، بازار این کالا پررونق‌ترین روزهای خود را سپری می‌کرد، به طوری که روزانه ده‌ها صف طولانی مقابل فروشگاه‌های عرضه مرغ در استان تشکیل و گاه حتی تزریق روزانه بیش از ۱۴۰ تن گوشت سفید به بازار هم جواب‌گوی میزان تقاضا نبود.
این وضعیت پر التهاب بازار مرغ در اردبیل در حالی ادامه داشت، که نهادهای مسئول طی این مدت از بابت ازدیاد گوشت به سبب کشتار روزانه بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ مادر به مردم این اطمینان خاطر را می‌دادند که کمبود گوشت مرغ در استان وجود ندارد.
از طرفی تشکیل صف‌های چند متری در مقابل فروشگاه‌های عرضه گوشت مرغ حکایت از این داشت؛ که یا در بازار کمبود گوشت سفید بوده و مسئولان آن را گردن نمی‌گیرند، یا عده‌ای سودجو دست به سهم معیشتی مردم برده و این کالا را از استان خارج می‌کنند.
اما با همه این حال مسئولان استانی ادعا داشتند که هیچ کمبودی در بازار به لحاظ تأمین گوشت سفید مردم وجود ندارد، بلکه این مردم هستند که به صورت روزانه گوشت مازاد بر نیاز خود را از بازار تهیه کرده و سبب آشفتگی بازار مرغ می‌شوند.
گمانه‌زنی‌ها در این خصوص تا زمانی ادامه یافت که مطلع شدیم میزان جرایم مرتبط با بازار مرغ اردبیل در فروردین ماه ۱۴۰۰ و جرایم ثبت شده در این خصوص بیش از میزان جرایم مرتبط با بازار مرغ در ۱۲ ماه سال گذشته بوده است!
خروج مرغ از اردبیل قطعی شد / ‏مسئولان ‬اقرار کردند
علی رحیمی‌آذر، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل در رابطه با احصای تخلفات بازار مرغ اردبیل در سال گذشته و فروردین ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا اظهار کرد: در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۶۱ فقره پرونده تخلفاتی مرتبط با بازار مرغ در اردبیل به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه میزان جرایم فروردین ماه امسال بیشتر از جرایم کل سال گذشته در رابطه با عرضه و فروش گوشت مرغ بوده است، افزود: در فروردین ماه امسال به تعداد پرونده‌های تشکیلی در تعزیرات حکومتی مبلغ ۹ میلیارد ریال جریمه برای متخلفان صادر شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اذعان کرد: در سال گذشته میزان کل پرونده‌های ورودی به مراجع رسیدگی استان در خصوص عرضه گوشت مرغ اردبیل ۲۴۲ فقره و کل میزان جرایم پنج میلیارد ریال بوده است.
وی عمده تخلفات بازار مرغ اردبیل را ناشی از خروج غیرقانونی این کالا از استان دانست و اظهار کرد: به دلیل نبود نظارت کافی و بازرسی‌های دقیق متأسفانه سودجویان بازار مرغ به بهانه‌های مختلف نسبت به خروج غیرقانونی این کالا از استان اقدام کردند که خوشبختانه با اطلاع به موقع مراتب بررسی و متخلفان به دام افتادند.
این مسئول فاصله زیاد قیمت مرغ در اردبیل با استان‌های دیگر را اصلی‌ترین انگیزه متخلفان برای خروج این محصول از استان عنوان و تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی خروج گوشت مرغ از اردبیل افزایش قیمت این محصول در استان‌های دیگر بوده که در اردبیل قیمت این کالا به مراتب پایین‌تر از نرخ مصوب سایر استان‌ها تعیین شده بود.
این میزان از تخلفات بازار مرغ در حالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز از تشدید نظارت‌ها همزمان با تنش‌های ایجاد شده در بازار مرغ خبر داده و اظهار کرد: در فروردین‌ماه امسال بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی مستقیم از بازار مرغ در اردبیل انجام گرفته است.
بعد از انتشار آمار تخلفات و جرایم بازار مرغ در اردبیل معلوم شد، که مسئولان کشاورزی استان برای جلوگیری از زیان در رابطه با بازار مرغ راه میانبری را انتخاب کردند که هم مرغ تولیدی استان به فروش برسد هم سود بیشتری عاید متولیان شود که همین موضوع سبب شده تا در نتیجه عدم کنترل خروج گوشت سفید از اردبیل چنین میزان تخلفاتی به ثبت برسد.

تأمین روزانه ۵۰ تن نیاز گوشت مرغ استان‌های همسایه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا ضمن تأیید به خروج گوشت مرغ از استان تصریح کرد: به دلیل تولید زیاد گوشت مرغ در استان و کاهش مصرف داخلی روزانه ۳۰ تا ۵۰ تن از گوشت سفید اردبیل به استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی ارسال می‌شود.
خلیل نیکشاد با بیان اینکه با همکاری شرکت‌های پشتیبانی و استان‌های همکار در صدد ایجاد نظم در بازار مرغ منطقه هستیم، افزود: خوشبختانه بعد از تعطیلات نوروز و همزمان با آغاز ماه رمضان شاهد آرامش نسبی در بازار مرغ اردبیل هستیم به طوری که دیگر خبری از تشکیل صف‌های طولانی در این استان نیست.
وی استان اردبیل را به عنوان یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید در منطقه معرفی و تصریح کرد: اردبیل همواره یکی از اصلی‌ترین تأمین کننده‌های گوشت مرغ استان‌های همجوار بوده است.
وی وضعیت عرضه و فروش مرغ در استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: مشکل خاصی در شبکه توزیع گوشت مرغ در اردبیل نداریم به طوری که با آغاز ماه رمضان روزانه با بیش از ۱۳۰ تا ۱۵۰ تن کشتار نه تنها نیاز اصلی بازار داخلی تأمین می‌شود بلکه این میزان بسیار بالاتر از مصرف مردم استان است.
این مسئول تأمین نیاز جامعه مصرف‌کننده استان برای گوشت سفید یا مرغ را بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قطعی دانست و افزود: با استمرار تولید و هماهنگی تولیدکنندگان مشکلی در این زمینه بروز نخواهد کرد.
این در حالی است که فروشندگان صنف عرضه مرغ در اردبیل از وضعیت بازار به شدت گله‌مند بوده و وضعیت موجود را به حالتی «بد» و «بدتر» تعبیر می‌کنند.

افت شدید قدرت خرید مردم / مرغ روی دست عرضه‌کنندگان می‌ماند
عظیم‌پور، یکی از عرضه‌کنندگان مرغ گوشتی در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا اظهار کرد: ما خودمان هم واحد مرغداری داریم هم واحد صنفی عرضه گوشت مرغ که هم‌اکنون قادر به فروش صد درصدی کشتار روزانه خود در فروشگاه‌مان نیستیم، چون قدرت خرید مردم اخیراً به ویژه طی ۲۰ روز گذشته به شدت افت کرده است.
وی ضمن گلایه از مسئولان جهاد کشاورزی در رابطه با عدم نظارت کافی بر ساماندهی بازار اذعان کرد: زمانی که مردم نیاز شدیدی به گوشت مرغ داشتند متأسفانه مسئولان گوششان بدهکار فریاد نیاز مردم نبود اما حالا گوشت مرغ را کرور کرور به استان‌های دیگر ارسال می‌کنند، چون قیمت مرغ در همین استان‌ها بسیار بیشتر از قیمت مصوب مرغ در اردبیل است.
یکی دیگر از فروشندگان گوشت مرغ در اردبیل با اشاره به کاهش عرضه گوشت سفید در بازار گفت: در ۲ ماه گذشته ما روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو گوشت مرغ را در فروشگاه خود به جامعه مصرف‌کننده استان عرضه می‌کردیم که مرغ کشتار روز طی ۲۴ ساعت بعد از ورود به مغازه به طور کامل به فروش می‌رسید.
وی ادامه داد: اما حالا ما حتی جرأت نمی‌کنیم بیش از ۵۰ کیلو عرضه روزانه را در فروشگاه خود داشته باشیم که در انتهای روز باز هم از همین میزان گوشت مرغ مقدار زیادی در یخچال برای روز بعد باقی می‌ماند.
علی ایمانی، دیگر عرضه‌کننده گوشت مرغ در اردبیل به خبرنگار هاریکا گفت: هم‌اکنون قیمت مصوب گوشت مرغ در اردبیل ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بوده و این در حالی است که ما گوشت مرغ را به قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنیم.
وی ضمن گلایه از عدم مسئولیت جهاد کشاورزی در قبال مرغداری‌ها و اصناف در شبکه توزیع مرغ در اردبیل اظهار کرد: واسطه‌گری عده‌ای در بین شبکه توزیع و واحد مادر سبب ایجاد بی‌نظمی و در نتیجه رسیدن تبعات این بی‌مسئولیتی‌ها به بدنه جامعه می‌شود، چرا که هم‌اکنون دلیل عدم رغبت مردم برای خرید، یا قیمت بالای کالا یا کیفیت پایین آن است که هر دو این موارد با قدرت خرید مردم ارتباط مستقیم دارند.

مشکلی در تعامل با واحدهای تولید گوشت مرغ نداریم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص قیمت مصوب مرغ در بازار یا مقابل درب مرغداری‌ها گفت: قیمت مرغ زنده ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است که قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ در بازار نیز ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است، که در این رابطه تصمیمی برای افزایش قیمت گوشت مرغ در استان نداریم.
نیکشاد از جوجه‌ریزی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار قطعه‌ای در فروردین ماه امسال خبر داد و افزود: امید داریم از این میزان جوجه‌ریزی استحصال گوشت مرغ خوبی داشته باشیم.
این مسئول از همکاری واحدهای مرغداری گوشتی و کشتارگاه‌ها با جهاد کشاورزی استان خبر داد و اظهار کرد: در رابطه با قیمت نهاده‌های دامی و طیور یا قیمت جوجه مشکلی وجود ندارد و نظارت بر این حوزه خوب بوده و سبب افزایش تولید گوشت سفید در استان شده است.
اژدری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تعداد واحدهای تولیدی مرغ در اردبیل را ۴۲۰ واحد عنوان و اظهار کرد: در هر دوره یک ماهه در حدود ۱۳۰ واحد از مرغداری‌ها اقدام به جوجه‌ریزی کرده و وارد چرخه تولید می‌شوند
وی ظرفیت کل مرغداری‌های استان را بیش از ۷۵۰ هزار قطعه دانست و افزود: میانگین گوشت تولیدی این واحدها در پایان دوره ۴۵ روزه عمدتاً بیش از ۵ هزار تن می‌شود.
این مسئول نیز مصرف داخلی گوشت مرغ را رو به کاهش عنوان و بیان کرد: با فعالیت واحدهای مرغداری گوشتی در استان نیاز مصرف داخلی به خوبی تأمین شده و مقادیر زیادی از گوشت مرغ نیز به استان‌های دیگر همچون آذربایجان شرقی و زنجان عرضه می‌شود.

ماجرای زیان مرغداران؛ چالش معامله یک سر سود واسطه‌گران
سعید پورجعفر، یکی از صاحبان واحد مرغداری در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا از قیمت بالای نهاده‌های دام و طیور خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه هم‌اکنون هزینه خوراک طیور برای ما با هدف پرورش مرغ در دوره ۴۵ روزه و تحویل به بازار بسیار سنگین بوده به طوری که بخشی از این خوراک از طریق یارانه کشاورزی بوده اما بخش زیادی توسط خود مرغداران تأمین می‌شود.
وی با تاکید بر افزایش قیمت جوجه گوشتی از فروردین ماه امسال گفت: در حالی که ما جوجه گوشتی را در انتهای سال ۱۳۹۹ به قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کردیم الان مجبور هستیم همین جوجه را به قیمتی بالای ۶ هزار تومان خریداری کنیم در صورتی که قیمت مصوب مرغ زنده همان ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است.
این تولیدکننده داخلی که واحد تولیدی وی هم‌اکنون با ظرفیت ۱۸ هزار قطعه‌ای در حال فعالیت بوده، معتقد است با حذف واسطه‌گری از شبکه تولید تا توزیع مرغ در اردبیل بی‌شک هم حال مرغداران رو به بهبود خواهد بود هم بازار به دور از هر گونه چالش به آرامش خواهد رسید.
پورجعفر ضمن تاکید بر عدم حمایت مسئولان جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان مرغ در اردبیل اذعان کرد: ما و بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل فرار از زیان و خسارت‌های بالای ناشی از پرورش مرغ گوشتی با هزینه بالا و فروش به نهادهای دولتی با قیمت پایین، تولیدات خود را به بازار آزاد عرضه می‌کنیم تا در این میان هم از حجم واسطه‌گری‌ها کاسته شده و هم سود نسبی عاید ما شود.
وی همچنین از نبود نظارت کافی از سوی نظام مهندسی کشاورزی به نحوه پرورش مرغ‌های گوشتی در اردبیل خبر داد و اضافه کرد: با توجه به اینکه مدیران فنی نظام مهندسی کشاورزی بر سر هر سال یا ۴ سال یک بار قراردادی را با مرغداران عقد و امضا می‌کنند اما در طول مدت قرارداد آنطور که باید و به ازای اجرت اخذ شده در مرغداری‌ها حضور نیافته و در جریان نحوه پرورش مرغ قرار نمی‌گیرند که متأسفانه همین موضوع هم هزینه اضافی روی دست مرغداران می‌گذارد.
آقایاری، دیگر تولیدکننده گوشت مرغ در اردبیل با اشاره به اینکه نهادهای خریدار در پایان هر دوره پرورش مرغ، گوشت این مرغ را بدون محدودیت خریداری می‌کنند، گفت: ما سعی می‌کنیم بخشی از مرغ‌های تولیدی خود را به به قیمت عمده به کشتارگاه‌ها برای عرضه به بازار سهمیه بفروشیم اما بخشی را هم به دلیل استحصال سود کافی برای خود و جبران هزینه‌های پرورش مرغ گوشتی به بازار آزاد عرضه می‌کنیم.
وی به وجود مشکل نقدینگی در چرخه تولید مرغ در اردبیل اشاره و تصریح کرد: جولان دلالان در بازار کالاهای اساسی یک حقیقت غیرقابل انکار است که بازار مرغ گوشتی هم از این موضوع مستثنی نبوده اما هیچیک از دستگاه‌های دولتی در قبال این موضوع نه تقصیری را گردن می‌گیرند و نه اقداماتی برای مناسب‌سازی بازار مرغ انجام می‌دهند.
وضعیت این روزهای بازار مرغ در اردبیل هر چه که هست نمی‌توان آن را خوب تعبیر کرد، چرا که تعدد مشکلات این بازار سبب شده تا یک بی نظمی بزرگ در چرخه تولید، عرضه و خرید کالایی که اکنون تنها گوشت سبد معیشتی خانوار است، به وجود آید.
حالا در کنار دیگر مشکلات بازار مرغ همچون کاهش خرید محصول تولیدی، عدم نظارت کافی بر بازار و تفاوت در قیمت عرضه، مشکل نقدینگی مرغداران و مشکلاتی از این دست، چالش عدم مسئولیت‌پذیری مدیران و تشدید واسطه‌گری‌ها مشکلی است که این روزها هم دست مرغداران را برای عرضه محصول خود به بازار بسته هم سبب کاهش خرید مرغ در بازار روز شده است.