هویت‌گذاری و اصلاح نژاد دام در اردبیل انجام می‌شود به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار اردبیل  هویت‌گذاری و اصلاح نژاد دام در اردبیل انجام می‌شود , به گزارش هاریکا خبر، نوبخت اژدری شامگاه سه شنبه در بازدید از روند اجرای طرح اصلاح نژاد دام در شهرستان‌های شمال استان اردبیل اظهار کرد: سیاست اصلاح […]

هویت‌گذاری و اصلاح نژاد دام در اردبیل انجام می‌شود

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار اردبیل  هویت‌گذاری و اصلاح نژاد دام در اردبیل انجام می‌شود , به گزارش هاریکا خبر، نوبخت اژدری شامگاه سه شنبه در بازدید از روند اجرای طرح اصلاح نژاد دام در شهرستان‌های شمال استان اردبیل اظهار کرد: سیاست اصلاح نژاد دام سبک در این استان از طریق تقویت برنامه‌های حمایتی با جدیت دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه اصلاح نژاد گوسفند بومی بر پایه هسته باز اصلاح نژادی استان با هدف افزایش چندقلوزایی در بین گوسفندان مغانی گله‌های مردمی به تعداد هزار و ۵۰۰ رأس در یک فارم در شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و مشگین‌شهر اجرا شد که از نتایج آن به عنوان پایه پدری استفاده خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه در سال جاری ادامه پروژه اصلاح نژاد دام با سه هزار رأس دام سبک مولد در دو مرحله آغاز شده است، تصریح کرد: در بحث اصلاح نژاد بز شیری اقدامات وسیعی برای افزایش شیر تولیدی آغاز شده است.

اژدری بیان کرد: پروژه اصلاح نژاد بز شیری با حجم ۲۵۰ رأس در ۲ منطقه شهرستان خلخال اجرا شد و تولید بزهای شیری بومی با استفاده از بزهای اصلاح شده داخلی با حجم ۵۰۰ رأس نیز در حال اجرا است.

وی گفت: در شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و مشگین‌شهر تعداد زیادی قوچ تولید شده با خلوص خونی بالا که از سال‌های قبل اجرا شده، آماده فروش است و متقاضیان می‌توانند با هماهنگی با مدیریت امور دام استان نسبت به خرید و استفاده از قوچ‌های تولیدی نسبت به افزایش بهره‌وری و عملکرد تولید، در دامداری‌ها اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در طرح اصلاح نژاد دام سبک برنامه‌های وسیعی در نظر گرفته شده که با اجرای آنها شاهد تحول شگرف در هویت‌گذاری و اصلاح نژاد دام خواهیم بود.

اژدری همچنین بیان کرد: استان اردبیل با بیش از ۵ میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور، وجود ۲ مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان، کارخانه‌های متعدد خوراک دام و طیور، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان‌های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.