نگاه سنتی به گردشگری عقب ماندگی آن را به دنبال داشته است به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، ارژنگ عزیزی عصر شنبه در کنفرانس بین‌المللی مدیریت توسعه گردشگری پایدار در اردبیل اظهار کرد: ما با چالش‌ها و راهکارهای توسعه گردشگری با تاکید بر استان اردبیل در قالب این همایش تلاش می‌کنیم تا […]

نگاه سنتی به گردشگری عقب ماندگی آن را به دنبال داشته است

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، ارژنگ عزیزی عصر شنبه در کنفرانس بین‌المللی مدیریت توسعه گردشگری پایدار در اردبیل اظهار کرد: ما با چالش‌ها و راهکارهای توسعه گردشگری با تاکید بر استان اردبیل در قالب این همایش تلاش می‌کنیم تا راه‌های برون رفت را به صورت علمی و تخصصی مورد رصد و بررسی قرار دهیم.
وی تصریح کرد: امروز به رغم تغییرات گسترده در سطح جهان و همچنین تهدیدهای سلامت‌محور و نگاه سنتی به بخش گردشگری چالش‌های کسب و کار و فعالیت‌ها در این حوزه عقیم مانده و به نوعی نتوانسته‌ایم جایگاه ممتازی را به دست آوریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: هر چند ایران رتبه ۱۰ گردشگری تاریخی و جایگاه پنجم را در گردشگری طبیعی با جاذبه‌های متنوع عهده‌دار است اما درآمد حاصل از صنعت گردشگری بسیار پایین بوده و نتوانستیم مانند بسیاری از کشورها از قبل توسعه صنعت گردشگری تولید ثروت را داشته باشیم.
عزیزی افزود: با یک هدف‌گذاری مشخص هم در بخش اشتغال و هم تولید ناخالص صنعت گردشگری می‌توانیم تحولاتی جدی به وجود آوریم به شرط آنکه از متغیرهای سیاسی و نگاه‌های مقطعی پرهیز کرده و اسناد و قوانین بالا دستی را منطبق بر سیاست‌گذاری‌های به روز کنیم.
وی استان اردبیل را از پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری ایران برشمرد و خاطر نشان کرد: در این استان بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ ابنیه تاریخی وجود دارد و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی جز ۱۱ اثر جهانی به ثبت رسیده کشور است که همواره مورد توجه گردشگران بوده است.
عزیزی وجود جاذبه‌های طبیعی، آب‌های معدنی، جنگل‌ها و تفرجگاه‌های متعدد را جز ظرفیت‌های عظیم گردشگری در استان برشمرد و اضافه کرد: گرم‌ترین آب معدنی دنیا در دامنه سبلان و به نام قینرجه و پرآب‌ترین آب معدنی در سرعین به نام گاومیش گلی خود جاذبه‌ای بی‌نظیر است که همه ساله گردشگران بیشماری را جذب می‌کند.
وی وجود پل‌های معلق، مراکز اقامتی متعدد، پیست‌های اسکی زمستانی و تابستانی و وجود زیرساخت‌های متنوع گردشگری را از ظرفیت‌های عظیم در جذب مسافر و گردشگر برشمرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با بیان چالش‌های این حوزه بیان کرد: تدوین نشدن حقوق گردشگران به ویژه گردشگران خارجی، عدم تعریف و تدوین جایگاه صنعت گردشگری در نظام اقتصادی، وجود موانع فرهنگی، مدیریتی و سازمانی و همچنین پایین بودن ظرفیت فرودگاه‌ها و زیرساخت‌ها در تردد گردشگران از مشکلات و نارسایی‌های این حوزه است.
عزیزی در پایان ادامه داد: باید آموزش نیروی انسانی شاغلان صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن در مناطق نمونه گردشگری زیرساخت‌ها به هر شکل ممکن فراهم شود.