نخستین همایش بین‌المللی اربعین حسینی در اردبیل برگزار شد به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، در مراسمی که قبل از ظهر یکشنبه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل اظهار کرد: این همایش در پنج محور ادبیات، مباحث اجتماعی و سیاسی، نظام بین‌المللی، […]

نخستین همایش بین‌المللی اربعین حسینی در اردبیل برگزار شد

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، در مراسمی که قبل از ظهر یکشنبه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل اظهار کرد: این همایش در پنج محور ادبیات، مباحث اجتماعی و سیاسی، نظام بین‌المللی، هنر و مباحث دینی و فرهنگی با فراخوان مقاله به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو برگزار شد.
حجت‌الاسلام عبدالله حسنی تصریح کرد: سعی کردیم در این همایش بین‌المللی از همه قاره‌های دنیا مقالات و دیدگاه‌های مختلف علمی را پذیرش کنیم که در قالب پنل‌هایی این مقالات منتخب به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو ارائه خواهد شد.
وی گفت: در مجموع با توجه به شرایط کرونایی ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده بود که تلاش می‌کنیم برای صاحبان این مقالات گواهی ارزشمندی را صادر کنیم و از بین این مقالات، مقالات برتر از استرالیا، عراق، لبنان و ایران به عنوان مقالات برگزیده معرفی شده و از صاحبان این آثار تجلیل می‌شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل افزود: دبیرخانه دائمی این همایش بین‌المللی در دانشگاه محقق اردبیل برپا شده تا با نگاه علمی همه ساله به موضوع قیام سیدالشهدا (ع) و حرکت عظیم راهپیمایی اربعین با حضور اندیشمندان، صاحب‌نظران و محققان پرداخته شده و مباحث ارزشمند معرفی شوند.
حسنی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در همایش امروز علاوه بر ارائه مقالات، از سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و همچنین سخنرانی مجازی رئیس دانشگاه نجف اشرف و دانشگاه باقرالعلوم استفاده کرده و پیام آیت‌الله جوادی عاملی نیز قرائت شد.
وی اضافه کرد: همه ساله در قالب مجالس مختلف ابعاد قیام امام حسین (ع) و نهضت سیدالشهدا گرامی داشته می‌شود و علما و فضلی نیز سعی می‌کنند از فرصت به وجود آمده استفاده کنند تا ابعاد این نهضت عظیم را تبیین کنند که قطعاً سعادت بشر و رسیدن به کمال واقعی نیز در سایه پیمودن راه عزتمند امام حسین (ع) و نهضت کربلا است.
حسنی بیان کرد: هر چند امسال به صورت فراگیر از حضور در راهپیمایی اربعین حسینی جا ماندیم اما با قلم و پیام علمی و معنوی خود سعی داریم تا به دنیا ارزش و جایگاه این رخداد عظیم را تبیین کنیم تا همه بدانند که عظمت و بزرگی امام حسین (ع) همواره جاودانه است و این عشق و علاقه مرز و بوم و محدوده‌ای نمی‌شناسد.
در این همایش یک روزه مقالات منتخب به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو توسط محققان و پژوهشگران قرائت شد و در پایان با شعرخوانی، مداحی، اهدای هدایا و تجلیل از برگزیدگان، اولین همایش بین‌المللی به کار خود پایان داد.