لزوم تقویت غناسازی در فضای ستایشگری کشور/آثار ماندگار کم شده است به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، حجت‌الاسلام مجید باباخانی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست کانون مداحان سراسر کشور اظهار کرد: چند تغییر اساسی در راستای تقویت فضای ستایشگری در کشور لازم است که یکی از آن‌ها غناسازی آثار تولیدی و […]

لزوم تقویت غناسازی در فضای ستایشگری کشور/آثار ماندگار کم شده است

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، حجت‌الاسلام مجید باباخانی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست کانون مداحان سراسر کشور اظهار کرد: چند تغییر اساسی در راستای تقویت فضای ستایشگری در کشور لازم است که یکی از آن‌ها غناسازی آثار تولیدی و مداحی بدون بدعت است که بی‌شک ظرفیت استان اردبیل برای تقویت این حوزه به عنوان پرچمدار آئین تعزیه‌داری در کشور بسیار بالاست.
وی با تاکید بر اهمیت کسوت در فضای ستایشگری اذعان کرد: با هدف تقویت آئین تعزیه‌خوانی و تعزیه‌داری در کشور و بررسی چالش‌های این جوزه شورای عالی ستایشگری و شورای هیئت اندیشه‌ورز تأسیس شد که سیاست‌های مطرح شده در این مجامع در واقع چکیده‌ای تفکرات و اندیشه‌های نمایندگان مراکز استان‌هاست.
مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: پیشکسوتان این عرصه و پیرغلامان زیادی در مراکز استان‌ها حضور دارند که در واقع این افراد سرمایه‌های هنر تعزیه‌خوانی کشور محسوب می‌شوند و باید از تجارب این عزیزان به نحو احسن در راستای پربارسازی فرصت‌ها و غناسازی هیئت‌داری مستفیض شد.
حجت‌الاسلام باباخانی تصریح کرد: مجموعه و نهادهای متعددی در این حوزه برای تقویت فرصت‌ها و حفظ پیوستگی دیرین نوحه‌سرایی در کنار کانون مداحان کشور هستند که ارتباط با این مجموعه‌ها و بهره‌گیری از رهنمون‌های‌شان بی‌شک سبب رفع چالش‌ها با برنامه و در ترتیب اصولی می‌شود.

آثار فاخر در عرصه مداحی کشور کم شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزش کارهای فاخر و ماندگار در عرصه مداحی و نوحه‌سرایی تصریح کرد: استان اردبیل بزرگان زیادی را در عرصه مداحی و شعر آئینی به جامعه مداحی کشور تحویل داده است و بی‌شک این مهم بسیار ارزشمند است و چنان که این استان در گذشته به عنوان الگو در کشور مطرح بود از این پس نیز با درخشش جوانان عرصه نوحه‌سرایی به همین شکل باقی خواهد ماند.
این مسئول ضمن تاکید بر اهمیت فضای ستایشگری و ابعاد مختلف آن افزود: فضای ستایشگری کشور فضایی است که در آن معرفت، هنر، معنویت و محتوا در قالب یک اثر مستقل اما پربار به جامعه ارائه می‌شود و باید این آثار از سوی مشتاقان آن قدر دانسته شود.
حجت‌الاسلام باباخانی به سفارش رهبر معظم انقلاب در مورد ارزش یک نوحه و برابری آن با محتوای چند کتاب اشاره کرد و یادآور شد: اکنون باید تلاش‌ها در راستای پرداخت به چالش‌های فضای ستایشگری باشد و مراکز استان‌ها می‌توانند با ارائه ایده‌ها و ابتکارات خود در مسیر موفقیت ما را راهنما و یاور باشند.
وی عدم انتقال تجربه‌های دیرین آئینی را یک مشکل اساسی دانست و افزود: مداحان ما باید همواره بکوشند تا از فضای ستایشگری به دور نمانده و با تمام قوا در راستای تولید آثار فاخر و ماندگار فعالیتی مستمر داشته باشند.

نباید سرمایه‌داری در فضای مداحی کشور مرسوم شود
حسن جعفری، دبیر کانون مداحان کشور نیز در این جلسه ضمن تاکید بر همبستگی جامعه مداحان در مراکز استان‌ها اظهار کرد: هم‌افزایی و مشارکت بیش از پیش جامعه مداحان کل کشور با مادحین در مراکز استان‌ها یک نیاز اساسی در راستای حقیقی‌سازی اهداف و برنامه‌های این کانون بوده که در این زمینه ابتدا نیازمند شناسایی مداحان استانی و در قدم بعدی معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت مراکز هستیم.
وی جامعه مداحان را جامعه‌ای مفید و ملکوتی دانست و تصریح کرد: ما در اقصی نقاط کشور شاید نقاط قوت همدیگر را بشناسیم اما در ارتباط‌گیری با همدیگر دچار ضعف و نقصان هستیم و در نهایت این مهم جریان‌سازی و فایده‌پروری جامعه مداحان در کشور را نیز به شدت کاهش می‌دهد.
این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: ما الان نمی‌توانیم بگوییم که دشمن به هیئت‌های ما و کانون مداحی ما نظر سو ندارد چرا که خلاف این مهم هم‌اکنون در جامعه به شکلی محسوس اتفاق می‌افتد و ما می‌بینیم که بسیاری از مداحان ما سرمایه و سرمایه‌داری را در اولویت فعالیت‌های خود قرار می‌دهند که این موضوع قطعاً شایسته و زیبنده دستگاه ابی‌عبدالله‌الحسین (ع) نیست.
جعفری نبود اخلاق اسلامی در هیئت‌ها را یادآور شد و افزود: اگر ما امروز در هیئت‌های مداحی و نوحه‌خوانی خود اخلاق تشکیلاتی را به خوبی رعایت می‌کنیم اما به عقیده من اصلی‌ترین اخلاقی که به نوعی مکانیزم ما محسوب می‌شود و ما آن را آنطور که باید رعایت نمی‌کنیم اخلاق اسلامی است.
وی تفاوت سنجش و معیارها در دستگاه مداحی و مرثیه‌سرایی را متفاوت با معیار دیگر عرصه‌ها عنوان و بیان کرد: برخی شئونات در این مسیر هم متأسفانه به اشتباه تعریف شدند که باید یا در اصل آنان بازنگری شود یا در پی اصلاح آن‌ها بود.