فرهنگ نگهداری از درخت اصلاح شود به گزارش کانال خبری هاریکا به گزارش هاریکا خبر، آیت‌الله سید حسن عاملی عصر یکشنبه در مراسم روز درختکاری که در شورابیل اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: در کنار کاشت درخت، باید فرهنگ مردم را در نگهداری و صیانت از آن به حدی بالا ببریم تا هر شهروندی احساس […]

فرهنگ نگهداری از درخت اصلاح شود

به گزارش کانال خبری هاریکا

به گزارش هاریکا خبر، آیت‌الله سید حسن عاملی عصر یکشنبه در مراسم روز درختکاری که در شورابیل اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: در کنار کاشت درخت، باید فرهنگ مردم را در نگهداری و صیانت از آن به حدی بالا ببریم تا هر شهروندی احساس مسئولیت کرده و نسبت به محیط زیست و پاکیزه نگه داشتن آن حساس باشد.

وی تصریح کرد: کاشتن درخت به زیبایی و جمال شهر و ارتقا آرامش روحی، روانی شهروندان کمک می‌کند و ما به دور از غفلت‌های روزمره باید به توسعه فضای سبز و کاشت درخت همتی راستین داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا با درختکاری و توسعه فضای سبز سعی بر ایجاد جذابیت‌های بیشتر و ارتقا توانمندی‌های شهری است، گفت: شایسته است زیرساخت‌های این امر با تقویت فرهنگ نگهداری از درخت و کاشت گسترده آن مورد توجه قرار گرفته و بیش از گذشته در این راستا حرکتی مؤثر را انجام دهیم.

آیت‌الله عاملی درختکاری را همچون یادگیری علم دارای شرافت ذاتی توصیف کرد و افزود: زمانی که از بالای شهر اردبیل به این خطه نگاه می‌کنیم افسوس می‌خوریم که چرا در شهر اردبیل لکه‌های سبز بسیار کم است در حالی که برخلاف برخی استان‌ها ما دارای ظرفیت بی‌نظیر آب و هوای مناسب هستیم و به راحتی می‌توانیم رویشگاه‌های متنوعی را در این استان ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: متأسفانه جنگل فندقلو به خاطر نگاه نادرست گردشگران و همچنین ساکنان روستاهای اطراف این منطقه گام به گام در مرحله نابودی است و بهتر است در افزایش این بیشه‌زار ارزشمند و توسعه آن گام‌های جدی برداشته شده و همه به زیبایی این منطقه بیش از گذشته کمک کنند.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: خود روستاییان باید در این زمینه ورود پیدا کنند و اجازه ندهند عده‌ای سودجو با بریدن درختان آنها را تبدیل به زغال کرده و میلیاردها تومان دلالی و سودجویی از این محل به جیب بزنند.

وی بیان کرد: متأسفانه گلایه‌ها و ناله‌های ما از بی‌توجی مسئولان به قاچاق چوب و الوار در این استان به جایی نرسیده در حالی که به نظر می‌رسد بخش عظیمی از منابع جنگلی استان در حال نابودی است و باید متولیان امر در مقابله و مبارزه با قاچاقچیان در این بخش جدی‌تر عمل کنند.

آیت‌الله عاملی ادامه داد: کره زمین متعلق به همه انسان‌هاست و ما باید صلاحیت زندگی را در کره کوچک زمین حفظ کنیم و اجازه ندهیم تا با بریدن درختان و کم شدن لکه‌های سبز زندگی انسان‌ها به خطر بیفتد.

وی از درختان و جنگل‌ها به عنوان کارخانه اکسیژن‌ساز و تصفیه‌کننده هوا یاد کرد و گفت: باید در کنار زیبایی طبیعت به مراقبت از عناصر ارزشمند آن اعم از حیوانات، درختان و گونه‌های جنگلی اهتمام جدی داشته باشیم تا شاهد انقراض نسل‌های مختلف حیوانی و گیاهی نشویم.

آیت‌الله عاملی ضرورت توسعه جنگل‌کاری در ورودی شهرها و ایجاد کمربند سبز را از ضرورت‌ها توصیف کرد و افزود: متأسفانه در ورودی اکثر شهرهای استان به ویژه شهر گردشگری سرعین بی‌توجهی به درختکاری را شاهد هستیم در حالی که مسئولان باید به این امر اهتمام کرده و آماری از افزایش سرانه فضای سبز و درختکاری را ارائه کنند.

وی زیبایی یک شهر را نمودی از مدنیت و فرهنگ مردم آن شهر توصیف کرد و ادامه داد: باید مراکز علمی و دانشگاهی، فرودگاه، پادگان و فرمانداران آماری از نهال‌کاری را در این ایام ارائه کنند تا ما نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و نسبت به برطرف کردن آن همتی راستین داشته باشیم.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شهر سرعین با داشتن ۱۳۰ آبگرم متنوع، از ورودی مناسب و کمربند سبز شایسته بی‌بهره است که ضرورت دارد مسئولان این شهر نسبت به درختکاری مسیر گردشگری سرعین اقدام جدی و فوری را انجام دهند.

امام جمعه اردبیل با انتقاد از برخی آمارهای مسئولان گذشته در کاشت درخت به ازای هر فرد ساکن در استان اردبیل تصریح کرد: متأسفانه این صحبت‌ها در حد شعار باقی ماند و هرگز به واقعیت تبدیل نشد.

وی در شهروندان خواست تا با احساس مسئولیت در فضای پیرامونی خود نسبت به کاشت درخت اقدام کرده و به زیبایی طبیعت و محیط پیرامونی خود کمک کنند.

آیت‌الله عاملی با انتقاد از مسئولان شهر به ویژه طراحان فضاهای شهری در بی‌توجهی به لکه‌های سبز و میادین ورزشی گفت: متأسفانه تنها به ساخت و سازهای انبوه پرداخت کردیم در حالی که بخش عظیمی از کودکان و نوجوانان ما نیازمند میادین ورزشی و فضای سبز مناسب هستند تا اوقات خود را به شایستگی سپری کنند.

وی به اهمیت منطقه شورابیل و درختکاری در فضاهای پیرامونی این دریاچه طبیعی اشاره کرد و افزود: نباید شورا و شهرداری اجازه بدهد تا عده‌ای از دستگاه‌های دولتی در اطراف شورابیل اقدام به احداث مراکز رفاهی و یا تفریحی کنند چرا که شورابیل متعلق به همه مردم است و قرار نیست با ساخت و سازهای بی‌رویه این منطقه را به ورطه نابودی بکشیم.

به گزارش هاریکا خبر در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل همزمان با ۱۵ اسفند روز درختکاری با غرس یک اصله نهال در این روز مشارکت کرد.