غفلت و سوداگری طبیعت‌گردها جنگل‌های اردبیل را تهدید می‌کند به گزارش اخبار اردبیل  , محمود قلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: آتش‌سوزی اخیر در منطقه فندقلو که با تلاش اهالی و تیم‌های آتش‌نشانی از شهرهای مختلف مهار شد نتیجه غفلت و بی‌توجهی عده‌ای طبیعت‌گرد نمایی بود که بی‌محابا و سوداگرانه اسباب تهدید علیه […]

غفلت و سوداگری طبیعت‌گردها جنگل‌های اردبیل را تهدید می‌کند

به گزارش اخبار اردبیل  , محمود قلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: آتش‌سوزی اخیر در منطقه فندقلو که با تلاش اهالی و تیم‌های آتش‌نشانی از شهرهای مختلف مهار شد نتیجه غفلت و بی‌توجهی عده‌ای طبیعت‌گرد نمایی بود که بی‌محابا و سوداگرانه اسباب تهدید علیه طبیعت به ویژه جنگل‌ها را با آتش‌سوزی‌های فراگیر رقم زده است.

وی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان داد که در این آتش‌سوزی‌ها ردپایی از سوداگران طبیعت را به عینه می‌توان دید که با روشن کردن آتش و سهل‌انگاری در خاموشی آن هنگام ترک جنگل این موهبت الهی را طعمه حریق کرده و بزرگترین تهدید عمومی را شکل دادند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل برخورد جدی و قانونی را با این سوداگران طبیعت ضروری اعلام کرد و گفت: در بررسی انجام شده به کوره‌های زغال‌پزی دست پیدا کردیم که در دل طبیعت عده‌ای آن را به وجود آورده بودند تا با قطع درختان زمینه تولید زغال را سوداگرانه به وجود آورند.

قلیزاده با احساس مسئولیت اهالی منطقه سوها، آبی‌بیگلو و نیارق در اطفای حریق اخیر قدردانی کرد و افزود: این حوادث نشان می‌دهد که اگر ما مراقبت بیشتری را از طبیعت به ویژه جنگل‌ها و مراتع نداشته باشیم این مواهب الهی دست‌خوش تغییرات خطرناکی خواهد شد.

وی احترام به طبیعت را لازمه پیشرفت جوامع در مسیر توسعه پایدار اعلام کرد و ادامه داد: نباید خود طبیعت‌گردان اجازه بدهند تا پسماند و زباله‌ای در طبیعت رها شده و زمینه آتش‌سوزی احتمالی بر اثر خشکسالی و شدت گرما را رقم بزند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل خاطر نشان کرد: در سه ماهه امسال پنج مورد آتش‌سوزی با تلاش عوامل محلی و تیم‌های آتش‌نشانی کنترل شده و اطفای حریق به سرعت و با جامعیت به انجام رسیده است.