صدور مجوز برای ۷۰ واحد گلخانه‌ای در اردبیل به گزارش اخبار اردبیل  , خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با توجه به اینکه زنگ خطر بحران کم آبی و خشکسالی در مناطق مختلف استان اردبیل به صدا درآمده و با یک کاهش ۸۰ درصدی بارندگی‌ها در چند ماه اخیر روبه‌رو هستیم، ضروری […]

صدور مجوز برای ۷۰ واحد گلخانه‌ای در اردبیل

به گزارش اخبار اردبیل  , خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با توجه به اینکه زنگ خطر بحران کم آبی و خشکسالی در مناطق مختلف استان اردبیل به صدا درآمده و با یک کاهش ۸۰ درصدی بارندگی‌ها در چند ماه اخیر روبه‌رو هستیم، ضروری است تا توسعه کشت و زرع در فضای بسته و گلخانه‌ای توسعه یافته و تقویت شود.
وی تصریح کرد: در چهار سال اخیر میزان توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای روند رو به رشدی را گرفته به طوری که ۱۵ هکتار گلخانه فعال در سال ۹۶ در حال حاضر به بیش از ۱۱۵ هکتار رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در شهرستان پارس‌آباد در حال اجراست که محدوده‌ای شامل یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار را شامل می‌شود.
نیکشاد افزود: در فازهای مختلف این مجتمع گلخانه‌ای آماده بهره‌برداری است که فاز اول و دوم آن تاکنون شکل عملیاتی و اجرایی به خود گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سطح تولید محصولات گلخانه‌ای تا ۷۰۰ هزار تن قابل افزایش است که با بهره‌برداری از پایاب سد خداآفرین انتظار می‌رود مجتمع‌های گلخانه‌ای نیز به تناسب توسعه کشت و زرع آبی تقویت شود.
نیکشاد اضافه کرد: در کنار مزیت کنترل بیماری در مجتمع‌های گلخانه‌ای، صرفه‌جویی در منابع آب و انرژی و همچنین تولید با کیفیت و استاندارد محصول با هدف صادرات از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: در بحث صرفه‌جویی منابع آب در کشت گلخانه‌ای تا ۱۰ برابر نسبت به فضای آزاد صرفه‌جویی انجام شده و میزان اشتغال ایجاد شده نیز ۱۲ برابر بیشتر از کشت و زرع در فضای آزاد است.
نیکشاد ادامه داد: کشاورزان در استان استقبال خوبی را از این نوع کشت انجام دادند و با توجه به دغدغه و مشکلات کم آبی، انتظار می‌رود این روش کشت و زرع در مناطق مستعد استان به ویژه شمال و جنوب این استان توسعه یافته و تقویت شود.
وی از صدور مجوز از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای متقاضیان و علاقمندان در این بخش خبر داد و گفت: در روستاها، مناطق محدوده شهرها و شهرک‌های کشاورزی صدور مجوز از ۱۰ متر تا ۲۲۹ متر برای متقاضیان با هدف ایجاد مجموعه‌های گلخانه‌ای آغاز شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ظرفیت توسعه گلخانه‌ها در استان اردبیل به ۳۵۰ هکتار برسد که این رقم در دو سال آینده دو برابر خواهد شد.