شبیه‌خوانی و شمع‌گردانی در اردبیل ممنوع شد به گزارش اخبار اردبیل  , حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با تصمیم جدید ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل و با ارائه گزارش دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر گسترش ویروس دلتا کرونا در مناطق مختلف استان، برگزاری آئین‌های سنتی، مذهبی ایام تاسوعا […]

شبیه‌خوانی و شمع‌گردانی در اردبیل ممنوع شد

به گزارش اخبار اردبیل  , حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با تصمیم جدید ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل و با ارائه گزارش دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر گسترش ویروس دلتا کرونا در مناطق مختلف استان، برگزاری آئین‌های سنتی، مذهبی ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در استان اردبیل ممنوع شد تا از انتشار ویروس دلتا کرونا جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: حتی نماز ظهر عاشورا نیز به صورت گروهی در شهرهای مختلف استان اردبیل برپا نخواهد شد و امیدواریم هموطنان امسال به دلیل شرایط خاص کرونایی این عزاداری‌ها را از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها پیگیری کرده و در منزل بیشتر برنامه‌های عزاداری را انجام دهند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی را نیز ممنوع اعلام کرد و گفت: با تصمیم ستاد کرونا و شورای تأمین با هدف حفظ سلامت شهروندان و عزاداران حسینی مقرر شد تا آئین‌های تجمعی در روزهای تاسوعا و عاشورا و اجتماعات امروز برگزار نشود تا از سرایت ویروس خطرناک دلتا جلوگیری شود.
جعفرزاده افزود: روزانه بیش از سه هزار مراجعه سرپایی به بیمارستان‌ها و بستری بیش از ۸۰۰ نفر که روند صعودی به خود گرفته نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را در شیوع این ویروس خطرناک چندین برابر کرده به طوری که در شهرستان‌ها نیز با افزایش ۲۰ برابری تعداد ابتلاها نسبت به پیک‌های قبلی وضعیت حاد، وخیم و بحرانی گزارش می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: همان طوری که در زمان اضطرار و جنگ نمازهای واجب یومیه با شرایط خاص و به صورت دو رکعتی برگزار می‌شود، در این شرایط حاد کرونایی نیز برگزاری آئین‌های عزاداری به شکل تجمعی برای یک سال به حالت تعلیق در می‌آید تا سلامت هموطنان تضمین شود.
حفظ جان عزاداران مهم‌تر از آئین‌های سنتی است
جعفرزاده اضافه کرد: قدرت سرایت ویروس دلتا به مراتب بیشتر از سایر اپیدمی‌های گذشته است و مدت بستری بیماران نیز بیش از یک ماه اعلام شده که امیدواریم آئین‌های عزاداری زمینه شیوع این ویروس را بیشتر نکند.
وی بیان کرد: دسته‌گردانی در محلات و خیابان‌ها به همراه تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی در این روزها ممنوع بوده و هیچ تجمعی در هیچیک از شهرهای استان اردبیل در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار نخواهد شد.
جعفرزاده ادامه داد: تنها مراسمی که هموطنان با زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانند آن را به صورت محدود انجام دهند سینه‌زنی، زنجیرزنی و روزه‌خوانی در فضای آزاد است که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ممنوعیتی نخواهد داشت.
وی از عزاداران خواست تا با امر به معروف و نهی از منکر افرادی را که نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت دیگران را به خطر می‌اندازند، تذکر داده و حفظ جان مؤمنان را به عنوان یک تکلیف شرعی مورد توجه قرار دهند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: امیدواریم در این ایام رفتار عزاداران حسینی به نحوی باشد تا شاهد طعنه‌گویی و تمسخر برخی از نابخردان در فضای مجازی به دلیل برگزاری آئین‌های عزاداری نباشیم در حالی که کمترین انتشار ویروس در این مجالس اتفاق افتاده که نمودهای آن را نیز در روزهای اخیر شاهد بودیم.