سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومانی برای پایداری آب شرب عشایر اردبیل به گزارش اخبار اردبیل  , معرفت آذری در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: خدماتی که اداره کل امور عشایری به همراه سایر دستگاه‌ها برای جامعه عشایری انجام می‌دهد در ابعاد وسیعی است که عمده آن مربوط به آبرسانی سیار، تأمین نهاده‌های دامی، بیمه […]

سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومانی برای پایداری آب شرب عشایر اردبیل

به گزارش اخبار اردبیل  , معرفت آذری در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: خدماتی که اداره کل امور عشایری به همراه سایر دستگاه‌ها برای جامعه عشایری انجام می‌دهد در ابعاد وسیعی است که عمده آن مربوط به آبرسانی سیار، تأمین نهاده‌های دامی، بیمه دام و جامعه عشایری و همچنین بهسازی و مرمت راه‌های دسترسی است.

وی تصریح کرد: جامعه عشایری استان اردبیل با تولید بیش از ۱۰ هزار تن گوشت، ۴۵ هزار تن شیر، پنج هزار تن پنیر، یک‌هزار و ۵۰۰ تن پشم، ۲۰۰ تن آبزیان، ۵۰۰ تن عسل، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی و ۹۲ هزار تن محصولات زراعی در بخش توانمندی اقتصادی ورود همه‌جانبه‌ای داشته‌اند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: جامعه عشایری استان اردبیل با تقدیم ۱۶۸ شهید والامقام حمایت و پشتیبانی خود را همواره از نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده و در سنگر دفاع از مرزها و مناطق مختلف کشور سعی کرده غیرتمندانه در صحنه‌های مختلف حضور پیدا کند.

آذری افزود: با توجه به شرایط خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده جامعه عشایری استان در سال جاری با مشکلاتی در حوزه آبرسانی و همچنین تأمین نهاده‌های دامی روبه‌رو شدند که با برنامه‌ریزی انجام شده سعی کردیم تا بخشی از این دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امسال با آبرسانی سیار با استفاده از ۱۵ دستگاه تانکر آبرسانی سعی شد تا به قشلاقات و مناطق ییلاقی عشایرنشین آبرسانی انجام شود که در این زمینه از همکاری و مساعدت نمایندگان استان در مجلس برای تأمین منابع مورد نیاز قدردانی می‌کنیم.

آذری افزایش اعتبارات حوزه عشایری را از ۲۷۰ میلیون تومان به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه آبرسانی سیار یادآور شد و اضافه کرد: ۱۴۸ قشلاق عشایری فاقد آب پایدار بوده که از ردیف اعتبارات ملی در سال‌های اخیر منابع خوبی به استان اختصاص یافته که امسال ۶۵ میلیارد تومان در این زمینه تخصیص یافته که با تأمین ۳۰ میلیارد تومان اعتبار استانی در مجموع ۹۰ میلیارد تومان منابع صرف تأمین آب پایدار جامعه عشایری شده است.

وی بیان کرد: در شش ماهه اول امسال ۱۵ هزار تن انواع نهاده‌های دامی در بین جامعه عشایری استان توزیع شده که برای نیمه دوم سال نیز به اندازه کافی نهاده‌ها در مرحله تأمین و بارگیری است.

آذری ادامه داد: یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه‌های مواصلاتی جامعه عشایری است که یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن در مناطق قشلاقی و ییلاقی نیاز به تسطیح، مرمت و بهسازی داشته که با همکاری نهادهای عمرانی این فعالیت‌ها به انجام رسیده است.

وی از پرداخت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای جامعه عشایری خبر داد و اظهار کرد: این پرداختی‌ها همچنان ادامه دارد و به جامعه عشایری تسهیلات کم بهره ارائه می‌شود.

آذری پایان زمان کوچ پاییزه را یادآور شد و تصریح کرد: از اول هاریکا تا دهم این ماه زمان کوچ عشایر بر اساس تقویم سالانه تعریف شده بود که در این مدت سعی شد در مسیر کوچ خدمات‌رسانی به عشایر کوچ‌رو انجام شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در برخی از مناطق ییلاقی شاهد حضور عشایر هستیم که امیدواریم هر چه سریع‌تر عشایر با ترک ییلاقات به سمت قشلاقات حرکت کنند چرا که ما به هیچ وجه از این به بعد خدماتی را در مناطق ییلاقی ارائه نخواهیم کرد و در صورت بروز مشکلات اعم از تغییر اقلیمی و آب و هوایی ما توان خدمات‌رسانی را به جامعه عشایری نخواهیم داشت.

آذری افزود: برخی از عشایر به دلیل خشکسالی همچنان در مراتع ییلاقات مشغول چرای دام خود هستند که البته این امر غیرقانونی است و به دلیل تخریب مراتع قطعاً با مخربان برخورد می‌شود.

وی به استقرار دستگاه‌های خدمات‌رسان حتی شرکت‌های تعاونی در مناطق قشلاقی اشاره کرد و ادامه داد: به هیچ وجه در مناطق ییلاقی به عشایر خدماتی ارائه نخواهد شد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از تهیه ۱۰ کانکس ارائه خدمات بهداشتی خبر داد و خاطر نشان کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین امور عشایری و وزارت بهداشت ۱۰ کانکس در مناطق ییلاقی و قشلاقی برای ارائه خدمات بهداشتی مهیا شده است.

آذری از تزریق واکسن برای جامعه عشایری برای مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در کنار پوشش بیمه عشایری از طریق صندوق بیمه روستاییان و عشایر، دام عشایر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته به گونه‌ای که ۶۵۰ هزار رأس دام عشایری در استان از پوشش بیمه‌ای بهره‌مند هستند.

وی یکی از نارضایتی جامعه عشایری را مربوط به اقدام دیرهنگام بانک کشاورزی در اعزام ارزیاب و پرداخت نشدن به موقع خسارت‌های احتمالی اعلام کرد و افزود: امیدواریم با همکاری بانک کشاورزی پرداخت خسارت بیمه دام عشایری به سرعت انجام شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از همکاری خوب آب و فاضلاب در اجرای طرح‌های آبرسانی به مناطق عشایری خبر داد و تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که ما در جامعه عشایری با آن روبه‌رو هستیم، نبود راننده برای ۱۵ دستگاه تانکر آبرسانی است که به معنای واقعی چالش‌ها و مشکلاتی جدی به وجود آورده است.

آذری از پیگیری‌ها برای استخدام ۱۵ راننده با هدف فعالیت تانکرهای آبرسانی در مناطق مختلف استان خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم مسئولان استان در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشند.