دست‌های نامرئی راز سردرگمی «تیراژه» اردبیل به گزارش اخبار اردبیل  , خبرگزاری هاریکا؛ گروه استان‌ها: پروژه تیراژه اردبیل به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تجاری-فرهنگی که در سال آغاز به کار خود قرار بود در مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار مترمکعب بیشتر امکانات تجاری، رفاهی، تفریحی و فرهنگی را یکجا داشته باشد حالا بعد از گذشت قریب […]

دست‌های نامرئی راز سردرگمی «تیراژه» اردبیل

به گزارش اخبار اردبیل  , خبرگزاری هاریکا؛ گروه استان‌ها: پروژه تیراژه اردبیل به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تجاری-فرهنگی که در سال آغاز به کار خود قرار بود در مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار مترمکعب بیشتر امکانات تجاری، رفاهی، تفریحی و فرهنگی را یکجا داشته باشد حالا بعد از گذشت قریب به هشت سال همچنان به عنوان پروژه سر به هاریکا شهرداری اردبیل شناخته می‌شود.
پروژه‌ای که این روزها مردم بیش از همیشه در سراغ اخبار و حواشی آن هستند و آن را به عنوان اصلی‌ترین مطالبه خود مطرح می‌کنند، به اقرار مسئولان فنی شهرداری ردپایی از دست‌های نامرئی و برخی مشکلات سیاستی ناشی از قدرت در آن به چشم می‌خورد.
این پروژه در ابتدای آغاز به فعالیت قرار بود شامل هفت طبقه و با زیر بنای ۱۲۰ هزار متر مکعب، ۴ هزار متر مربع فضای اداری، سالن سینما، هایپر مارکت، شهربازی و دو طبقه پارکینگ با ظرفیت ۷۰۰ خودرو باشد اما امروز خبری از هیچیک از این امکانات و زیرساخت‌ها نیست.
اصلی‌ترین مشکل این پروژه عقد قرارداد آن است که طبق مفاد این قرارداد ساخت مجتمع خدماتی، تفریحی و تجاری با سایر امکانات ذکر شده اما شهرداری اردبیل تملک زمین را در آن زمان به صورت رایگان در اختیار شرکت طرف قرارداد گذاشته تا بعد از ساخت، تکمیل و بهره‌برداری کامل ۲۱ درصد پروژه به تملک شهرداری و ۷۹ درصد به تملک بخش خصوصی درآید!
خلیل احمدیان، سرپرست شهرداری اردبیل در این باره اظهار می‌کند: در تمامی مراحل طرف اجرای پروژه اعم از انعقاد قرارداد، بحث بررسی و تحقیق و حتی اجرا طرف مقابل قوی‌تر از شهرداری ظاهر شده است که در این بین مسئله قدرت و برخی دست‌های پشت پرده از اصلی‌ترین دلایل رکود هشت ساله پروژه تیراژه عنوان می‌شود.
این روزها بزرگ‌ترین علامت سوال ذهن مردم در مورد تیراژه همین است که برای حل مشکلات پروژه مگر چند سال زمان لازم است؟!
از این بابت حق با مردم اردبیل بوده و من صراحتاً می‌گویم که به هر اندازه که طرف قرارداد ما یا سرمایه‌گذار توانسته با قدرت در این زمینه ظاهر شود اما شهرداری نتوانسته و در کنار سایر مشکلات ریز و درشتی که عملیات اجرایی و حتی تحقق آغاز اجرای این پروژه را به تعویق انداخته برخی مسائل سیاسی دلیل اصلی دیرکرد اجرای تیراژه است که تمامی این موضوعات در کنار هم سبب شده تا پروژه صرفاً مرحله مرحله خاکبرداری را تا به امروز پشت سر بگذارد.
بنا به تصمیمات اتخاذ شده تصمیم بر این است که سریعاً به صورت جدی پیگیر مسئله تیراژه بوده و به نوبت درصدد حل مشکلات آن باشیم که در این زمینه شهردار منتخب اردبیل نیز بحث تیراژه و حل و فصل گره هشت ساله این پروژه را از اصلی‌ترین برنامه‌های عملیاتی شهرداری اردبیل می‌داند.
با توجه به علنی بودن ضعف شهرداری در انعقاد قرارداد تیراژه راه رهایی از این مشکل وجود دارد؟
متأسفانه در زمان انعقاد قرارداد تیراژه بنا به هر سیاست اشتباهی یک سری موارد ایراد دار ذکر شده است که از آن قبیل می‌توان به عدم تعیین محدوده زمانی مشخص برای اجرا و تحویل پروژه، نبود مطالعات عمیق زیرساختی و.. اشاره داشت که امروز همین موارد به مشکلات خرد و کلان دیگر نیز دامن زده است.
اما اینکه راه رهایی از این وضعیت وجود دارد یا نه باید بگوییم که دست‌های نامرئی سابق که این مشکلات را برای شهرداری اردبیل ایجاد کرده‌اند باید هم‌اکنون در بطن این موضوع حضور یافته و نسبت به برطرف‌سازی مشکلات اقدام کنند چون در غیر این صورت گره‌گشایی از این پروژه باز هم مشکل و سخت خواهد بود.
توقف پروژه در مرحله گودبرداری خطری جدی برای جان مردم است، شهرداری دفاعی در این خصوص دارد؟
تعجیل در ابتدای آغاز عملیات اجرایی پروژه تیراژه سبب شد تا بعد از مدتی نشست زمین را در محدوده پروژه شاهد باشیم که در طول این سال‌ها هم سقوط احتمالی شهروندان به گودال ایجاد شده یک تهدید جدی برای همه مردم بوده و شهرداری به هیچ عنوان این موارد را کتمان نمی‌کند.

اما مسئله‌ای که هم‌اکنون به طور جدی مطرح بوده حل و فصل مشکلات سرمایه‌گذار پروژه است که بتوانیم این مشکلات را در اسرع وقت با اولویت ساماندهی و عملیات اجرایی تیراژه را استارت بزنیم.
خبر امیدوارکننده‌ای در مورد این پروژه برای مردم اردبیل دارید؟
به شکلی که اخیراً ما به مسئله ورود یافتیم با همکاری شورای شهر و ادارات نظارتی امید داریم روزنه‌ای در مسیر تحقق آغاز عملیات اجرایی این پروژه گشایش یابد که به سبب همین تعامل و هم‌افزایی بتوانیم حق و حقوق شهرداری و شهروندان را از شرکت طرف قرارداد اخذ کنیم.
دیرکرد اجرای پروژه پل قدس در این مقطع زمانی دلیل خاصی دارد؟
عملیات اجرایی پل قدس اردبیل متأسفانه در یک مدت مشخص به دلیل عدم پرداخت بدهی شرکت طرف قرار داد با روند کند پیش می‌رفت که بعد از پرداخت بدهی به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان عملیات ساخت پل باز هم آنطور که مورد انتظار مردم و شهرداری بود پیش نرفت که بعد از این مشکل با ورود جدی استاندار و دادستان اردبیل خوشبختانه ناملایمات موجود برطرف شده و هم‌اکنون این پروژه در چند شیفت کاری و به صورت شبانه‌روزی در حال انجام و اجراست.

البته ناگفته نماند که یک سری نواقص در روند اجرایی پل دیده می‌شود که برطرف‌سازی آن از عهده شهرداری خارج بوده و باید با همت امور زیربنایی و شرکت طرف قرار داد این مسائل بررسی و حل شود.
حل مشکل معارضان پروژه پل آقا باقر در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟
یکی از پروژه‌های که به دلیل معارضین محلی عملیات اجرایی آن با مشکل مواجه بوده پل آقا باقر است که با ورود مستقیم دادستان اردبیل این موضوع در دست بررسی و حل و فصل است به طوری که تا به امروز از تعداد ۵۵ معارض توانستیم توافق ۵ مورد با کسب کرده و در شرف توافق با ۲۰ معارض دیگر هستیم.
در این پروژه هدف اصلی شهرداری برطرف‌سازی مشکل به شکلی مسالمت‌آمیز است و هرگز سعی نکردیم در این راستا به روش قهری متوسل شویم.
با توجه به اینکه دیرکرد در اجرای تقاطع غیر همسطح نیایش در صبوری مردم به شدت تأثیر داشته عملیات اجرایی آن در چه مرحله‌ای است؟
تقاطع غیر همسطح نیایش در ورودی اردبیل از سمت سرعین یکی از پروژه‌های عمرانی حائز اهمیت بوده که عملیات اجرایی آن با سرعت قابل توجهی در حال پیگیری و انجام است اما به دلیل اینکه مردم عملاً بر روی جاده عملیاتی نمی‌بینند و برخی مشکلات ترافیکی ایجاد شده در این مسیر سبب تحلیل صبوری آن‌ها شده که بعد از جاگذاری شمع‌های ویژه در زیر جاده و پیشرفت فیزیکی پروژه مردم خواهند دید که این پروژه یکی از پرروژه‌های بزرگ عمرانی در اردبیل است.
شهرک استانداری یکی از پروژه‌های بلاتکلیف شهر است، در این خصوص صحبتی دارید؟
متأسفانه به دلیل سیاست اشتباه شهرداری‌ها در نقاط مختلف کشور به ویژه در اردبیل به هنگام ایجاد شهرک شهرداری حق دخالت و نظارت مستقیم ندارد و هر شهرکی که ایجاد شود متولی خاص خود را دارد که همین موضوع کمی نقش شهرداری در ایجاد این شهرک‌ها را کمرنگ کرده است و به دلیل نبود نظر کارشناسی شهرداری در شهرک استانداری اردبیل و هیچ دخالتی در ایجاد این شهرک نمی‌توان در مورد آن نظر دارد یا حول مشکلات آن برنامه‌ای ارائه کرد.
شهرداری پروژه جدیدی در محدوده شورابیل در دست برنامه‌ریزی یا اجرا دارد؟
پروژه خاصی در این مجموعه گردشگری در حال حاضر در دست اجرا نیست اما اخیراً به دلیل بالا آمدن دبی آب و به ویژه در هنگام وزش باد یک سری مشکلاتی در منطقه ایجاد می‌شد که با حصارکشی این مسئله حل شد.

برنامه‌ای برای مرمت رینگ پیاده‌روی در دستور کار است؟
قطعاً در بودجه سالانه جهت ترمیم و مرمت و نگهداری بزرگ‌ترین رینگ پیاده‌روی دور دریاچه شورابیل هزینه خواهد شد که از مدیر پروژه خواستیم سریعاً در این خصوص اقدام کند اما شهرداری تصمیم دارد برای همین رینگ پیاده روی در ایام آتی یک سری تکنولوژی‌های جدیدی را پیاده‌سازی کند که بعد از اتمام این برنامه‌ها تحول خوبی را در منطقه و در این پروژه شاهد خواهیم بود.
چرا طرح‌های مشارکتی شهرداری در اردبیل هرگز موفق نبوده است؟
در یک جواب جامع و کامل باید بگویم که چنین طرح‌هایی هیچ گونه سودی برای شهرداری و در واقع شهروندان نداشته است و به همین دلیل شهرداری یا کمتر در این طرح‌ها همکاری داشته یا اصلاً در اجرای آن‌ها هیچ دخل و تصرفی نداشته است.
عمده بدهی شهرداری در حال‌حاضر به کدام بخش حقوقی یا حقیقی مربوط می‌شود؟
بدهی‌های شهرداری اردبیل قابل دفاع بوده و ما هرگز آن را کتمان نکردیم و در حال‌حاضر عمده بدهی این نهاد به سازمان تأمین اجتماعی، آموزش و پرورش و برخی بانک‌های عامل است.
در کنار این سازمان‌ها بخشی از بدهی شهرداری مربوط به خرید قیر و حقوق پیمانکاران می‌شود که در نقطه مقابل شهرداری اردبیل طلبی از ارگان‌ها و سازمان‌های همکار دارد که در این راستا نه در بدهی‌ها و نه در طلب شهرداری تا به امروز تسویه صد درصدی صورت نگرفته است.