دایرة‌المعارف دفاع مقدس در مرحله تکمیل و رونمایی است به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، علی واحد عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت سوم خرداد در اردبیل اظهار کرد: یکی از برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید کتاب و نشر آن و کمک به تقویت نهضت خاطره نویسی است […]

دایرة‌المعارف دفاع مقدس در مرحله تکمیل و رونمایی است

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، علی واحد عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت سوم خرداد در اردبیل اظهار کرد: یکی از برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید کتاب و نشر آن و کمک به تقویت نهضت خاطره نویسی است که از سال‌های گذشته این فعالیت در استان اردبیل شروع شده و همچنان با قوت و قدرت این فعالیت‌ها ادامه دارد.
وی تصریح کرد: سالانه ۵۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس با همراهی نویسندگان تولید و روانه بازار می‌شود که در سال گذشته نیز ۵۰ عنوان کتاب و ۲۴ عنوان کتاب صوتی تهیه و تحویل علاقمندان شده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل از همراهی خوب نویسندگان استان برای تولید این آثار خبر داد و گفت: در حال حاضر برای ۵۷ سردار و امیر شهید استان اردبیل مجموعه فاخر با نام خلاصه خوبی‌ها شامل خاطرات و زندگی این سرداران و امیران در حال تولید است که انتظار می‌رود سال آینده از این مجموعه به شکل کامل رونمایی شود.
واحد از تدوین دایره المعارف دفاع مقدس استان اردبیل خبر داد و افزود: بعد از گذشت پنج سال این دایره المعارف که با ۳۰۰ مدخل در حال تهیه است به زودی شاهد رونمایی از آن خواهیم بود که در این زمینه با ۲۷ نویسنده با تجربه استان قرارداد کار به امضا رسیده است.
برنامه‌ریزی برای تولید بیش از ۵۰ عنوان کتاب در ۱۴۰۰
وی انگیزه و علاقه نویسندگان حوزه دفاع مقدس را در تولید آثار و همچنین نقد کتاب‌های تألیف شده یادآور شد و خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز برنامه ریزی برای تولید بیش از ۵۰ عنوان کتاب آغاز شده و تلاش می‌کنیم تا خاطرات و گفته‌های رزمندگان و ایثارگران حاضر در ۱۸ عملیات غرورآفرین دوران دفاع مقدس را جمع بندی کرده و در قالب مجلد آماده کنیم.
واحد در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در این زمینه دو تیم مشخص با سرتیم و اعضای هفت نفره از نویسندگان با تجربه فعالیت خود را آغاز کردند که تاکنون در قالب ۹ عملیات غرورآفرین دوران دفاع مقدس خاطرات رزمندگان و ایثارگران در حال تهیه است که همزمان با هفته دفاع مقدس از آن رونمایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای ۹ عملیات باقی مانده نیز تا پایان امسال تدوین کتاب و رونمایی از خاطرات رزمندگان به انجام خواهد رسید تا ما یک مجلد ماندگاری را در این حوزه شاهد باشیم.
واحد به تقویت نهضت خاطره گویی در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: ۳۵ هزار رزمنده، سه هزار و ۴۰۰ شهید، ۹ هزار جانباز و هفت هزار آزاده در استان گنجینه عظیمی هستند که تولید آثار از خاطرات و زندگینامه آنها می‌تواند یک حرکت مؤثر در انتقال مفاهیم دوران دفاع مقدس باشد.
وی بیان کرد: در همه شهرستان‌ها کار ثبت خاطرات رزمندگان و ایثارگران با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد در حال انجام است و امیدوریم امسال شاهد تکمیل این پروسه و بهره برداری از آثار تولید شده در این زمینه باشیم.
واحد اظهار کرد: در کنار همراهی نویسندگان از ظرفیت ادارات نیز استفاده می‌کنیم تا در هر اداره خاطرات رزمندگان و زندگینامه شهدا با تأمین اعتبار مناسب تهیه و به عنوان آثار مکتوب ارزشمند در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
موزه دفاع مقدس اردبیل با پیشرفت ۷۰ درصد در حال احداث است
وی در مورد موزه دفاع مقدس تصریح کرد: موزه دفاع مقدس استان اردبیل در دو هزار و ۳۰۰ متر مربع در حال احداث است که با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد موزه دفاع مقدس به عنوان خیمه گاه شهدا به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل امسال تلاش می‌کنیم تا صد درصد این مجموعه را از لحاظ ابنیه تکمیل کنیم و برای تهیه محتوای آن نیز قراردادی با مجموعه‌های مختلف به امضا رسیده که امیدواریم ۹۵ درصد محتوا از طریق این قراردادها تأمین و تجهیز شود.
واحد با قدردانی از همکاری خوب شهرداری در محوطه سازی موزه دفاع مقدس در استان گفت: در گرامیداشت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر برنامه‌های مختلفی در سطح استان از عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا گرفته تا افتتاح دو یادمان شهید گمنام و خاطره گویی در ادارات و نهادهای مختلف به انجام می‌رسد.

وی افزود: در موزه دفاع مقدس بازخوانی عملیات بیت المقدس انجام خواهد شد و در کنار آن تجلیل از جانبازان و ایثارگران حاضر در عملیات بیت المقدس در استان اردبیل نیز تدارک دیده شده است.