تفاوت رزین کاتیونی و رزین آنیونی رزین کاتیونی و آنیونی در واقع پلیمرهایی هستند که قدرت جذب و اتصال بسیار بالایی دارند و از آنها در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از جمله این صنایع می‌توان به صنعت تصفیه آب اشاره کرد. این ذرات دارای قدرت تبادل یون بالایی هستند و بر اساس اینکه کاتیونی باشند […]

تفاوت رزین کاتیونی و رزین آنیونی

رزین کاتیونی و آنیونی در واقع پلیمرهایی هستند که قدرت جذب و اتصال بسیار بالایی دارند و از آنها در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از جمله این صنایع می‌توان به صنعت تصفیه آب اشاره کرد. این ذرات دارای قدرت تبادل یون بالایی هستند و بر اساس اینکه کاتیونی باشند یا آنیونی، کاربردهای متفاوتی خواهند داشت.

از مهم‌ترین تفاوت‌های این 2 نوع رزین می‌توان به بار مثبت و منفی آن اشاره کرد که خود اساس دیگر تفاوت‌ها خواهد بود. از بین بردن و حذف سختی آب با استفاده از این رزین‌ها و براساس نوع سختی انجام می‌شود.

سختی آب رزین کاتیونی چیست؟

سختی آب در واقع به‌علت وجود کاتیون‌هایی مانند کلسیم، روی، آهن، منیزیم و ترکیبات بی‌کربنات است که باعث بروز مشکلاتی در صنعت و زندگی روزمره می‌شود. سختی آب دارای 2 گونه دائم و موقت است. سختی موقت آب با جوشاندن از بین می‌رود اما سختی دائم را نمی‌توان با روش‌های فیزیکی جدا کرد. رزین سختی گیر آب از مواردی است که با استفاده از آن می‌توان سختی آب را کاهش داد.

رزین کاتیونی یکی از انواع رزین‌های سختی گیر آب است که علاوه‌بر تفاوت‌هایی که در نوع قطب باردار و فعال رزین دارد، در نوع یون‌ها نیز از انواع آنیونی متفاوت است. در رزین کاتیونی یک قطب مثبت فعال وجود دارد و می‌توان با استفاده از آن یون‌های مثبت آب را که باعث سختی می‌شوند، حذف کرد.

انواع رزین کاتیونی

براساس قوی یا ضعیف بودن کاتیون، رزین‌های کاتیونی به 2 دسته رزین کاتیونی قوی و رزین کاتیونی ضعیف تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی هریک از آنها می‌پردازیم اما در نظر داشته باشید قیمت رزین کاتیونی با توجه به قوی و ضعیف بودن آن متفاوت است، بنابراین هنگام خرید رزین کاتیونی به این موضوع توجه کنید.

رزین کاتیونی قوی: رزین‌های کاتیونی قوی دارای قطب مثبت فعال هستند و می‌توان از آن برای حذف کلسیم و منیزیم موجود در آب استفاده کرد. با خرید رزین کاتیونی می‌توان سختی دائم آب را کاهش داد یا به‌طور کامل حذف کرد. پلی استایرن سولفونات از جمله رزین‌های کاتیونی قوی است.

رزین کاتیونی ضعیف: از آنجایی که رزین کاتیونی نمی‌تواند تمامی کاتیون‌های موجود در آب را حذف کند، به آن رزین کاتیونی ضعیف گفته می‌شود. استفاده از رزین‌های کاتیونی ضعیف و قوی در کنار هم بستگی به نوع کاربرد رزین و همچنین درجه خلوص مورد نیاز از آب و سایر سیال‌ها دارد.

کاربرد رزین کاتیونی

قیمت رزین سختی گیر کاتیونی ضعیف نسبت به رزین کاتیونی قوی معمولا پایین‌تر است. از این نوع رزین برای کاهش سختی موقت آب که منجر به قلیایی‌شدن آب می‌شوند، استفاده می‌شود. کربوکسیلیک اسید که دارای گروه عاملی COOH بوده، از جمله رزین‌های کاتیونی پرکابرد است که بازدهی بالایی در برابر یون‌های عامل سختی موقت آب دارد.

خرید رزین پرولایت که یکی از رزین‌های کاتیونی قوی پرکاربرد در تهیه آب قابل شرب است، در صنایعی مانند صنعت غذایی و تهیه فرآورده‌های نوشیدنی و همچنین نرم‌کننده صنعتی انجام می‌شود. قیمت رزین پرولایت که به‌طور کلی در 3 نوع رزین کاتیونی، رزین آنیونی و رزین میکس بد وجود دارد، از مواردی است که پیش از خرید باید به آن توجه شود.

قیمت رزین کاتیونی و قیمت رزین آنیونی با توجه به مدل‌های آن متفاوت است. از همین رو اگر به دنبال خرید رزین کاتیونی پرولایت هستید در ابتدا نوع آن را مشخص نمایید.

رزین آنیونی چیست؟

خرید رزین آنیونی معمولا برای حذف یون‌های نیترات و کلراید موجود در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین آنیونی دارای گروه‌هایی با بار منفی فعال است و به‌همین دلیل از آنها برای املاح با بار منفی در آب استفاده می‌شود.

انواع رزین آنیونی

برای از بین بردن کامل املاح آب از رزین‌های سختی‌گیر مختلف باید استفاده شود. رزین آنیونی براساس قدرت تبادل یون به 2 دسته رزین آنیونی قوی و ضعیف تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هریک از آنها می‌پردازیم.

رزین آنیونی قوی: از رزین‌های آنیونی قوی برای دمینرالیزاسیون، دی سیلیکون‌زدایی و حذف کل کربن آلی استفاده می‌شود. قیمت رزین آنیونی قوی، به‌دلیل اینکه رزین آنیونی توانایی حذف اسیدهای قوی و ضعیف را دارند، معمولا بیشتر از رزین آنیونی ضعیف است.

رزین آنیونی ضعیف: رزین آنیونی ضعیف تنها توانایی حذف اسیدهای قوی مانند کلرید و سولفات را دارند و نمی‌توانند اسیدهای ضعیف مانند دی اکسید کربن و سیلیس را حذف کنند. این نوع از رزین‌ها برای تاسیساتی که قصد دارند اسید قوی را بدون حذف اسید ضعیف، از بین ببرند مفید هستند.

کاربرد رزین آنیونی

خرید رزین آنیونی برای کاربردهای بسیاری ممکن است انجام گیرد. تکنیک جداسازی براساس تبادل یون با استفاده از رزین‌های آنیونی سال‌هاست که در کارخانه‌های مختلف و در مقیاس‌های بالای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از کاربردهای استفاده از رزین آنیونی می‌پردازیم.

سختی گیری آب: از رزین تبادل یونی برای جایگزینی یون‌های سدیم با یون‌های منیزیم و کلسیمی که در آب موجب سختی می‌شوند، استفاده می‌شود. رزین تازه در محل‌های فعال خود حاوی یون‌های سدیم است و در هنگام تماس با محلول حاوی یون‌های کلسیم و منیزیم، این یون‌ها ترجیح می‌دهند تا جای خود را با سدیم عوض کنند.

تصفیه آب: از رزین‌های آنیونی برای تصفیه آب از یون‌های سمی و همچنین فلزات خطرناک مانند سرب یا کادمیم استفاده می‌شود. این رزین‌ها، یون‌های مضر و سمی داخل آب را با یون‌های بی‌خطری مانند سدیم و پتاسیم جایگزین خواهند کرد.

داروسازی: از رزین‌های آنیونی برای جداسازی و تصفیه مواد فعال دارویی در داروسازی استفاده می‌شود. رزین‌ها به‌عنوان مواد افزودنی و به‌منظور پوشاندن طعم، انتشار طولانی‌مدت، افزایش بهبود ثبات شیمیایی مواد فعال در داروها و همچنین تجزیه قرص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

رزین کاتیونی و آنیونی 2 نوع از انواع رزین‌ها هستند که در صنایعی مانند صنعت تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. رزین‌های سختی‌گیر که برای از بین بردن سختی‌ موقت و دائم آب به‌کار گرفته می‌شوند، بسته به نوع سختی موجود در آب می‌توانند دارای مکان‌های فعال مثبت یا منفی باشند. بر همین اساس می‌توان از هریک از آنها در مصارف گوناگون استفاده کرد.

در نظر داشته باشید قیمت رزین پرولایت سختی گیر، با توجه به نوع آن متفاوت است. بنابراین هنگام خرید رزین سختی گیر آب از فروشنده لیست قیمت رزین پرولایت را درخواست نمایید.