انحراف فکری حادثه کربلا را رقم زد به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی عصر یکشنبه در مراسم اختتامیه اولین همایش بین‌المللی اربعین حسینی تجلی‌گاه ارزش‌های آسمانی و بشری در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: امتی که آب وضوی پیامبر اکرم (ص) را قدر می‌دانست، بعد از گذشت پنج دهه […]

انحراف فکری حادثه کربلا را رقم زد

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی عصر یکشنبه در مراسم اختتامیه اولین همایش بین‌المللی اربعین حسینی تجلی‌گاه ارزش‌های آسمانی و بشری در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: امتی که آب وضوی پیامبر اکرم (ص) را قدر می‌دانست، بعد از گذشت پنج دهه به بلایی گرفتار شد که با انحراف فکری و اخلاقی نوه پیامبر را در کربلا به شهادت رساند و به خود آن حضرت و حتی فرزند کوچک او رحم نکرده و ریختن خون آنها را مباح اعلام کردند.
وی تصریح کرد: گمراهی بشریت در دور شدن از مسیر حق و حقیقت و فاصله گرفتن از مبانی عقلانی جز تاریکی، ضلالت و همچنین خیانت نتیجه‌ای به همراه نداشته که ما نمونه‌هایی از این بی‌مبالاتی‌ها را در طول تاریخ شاهد هستیم.
رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: جامعه نبوی با گذشت پنج دهه از رحلت پیامبر اکرم (ص) کاری کرد که بشریت تا به امروز سرافکنده این حادثه هولناک است و الگو و الهامی که می‌توان از نهضت پاک حسینی گرفت همان حق‌گویی و حق‌پرستی است که در سلوک و سیره امام حسین (ع) و یارانش به خوبی مشهود است.
مریجی ضرورت تغییر را در جامعه بر اساس گذشت زمان یادآور شد و افزود: در طول تاریخ تغییر و تحول امری طبیعی است و قطعاً مبنای حرکت صحیح و درست خواهد بود ولی در هر مقطعی نیز نمونه‌هایی از انحراف و انحطاط را به عینه مشاهده می‌کنیم.
وی به ۱۲۰ مصوبه خلاف شرع در مجلس ششم اشاره کرد و ادامه داد: در هر عصر و دوره‌ای حتی اندیشمندان، متفکران جامعه و خواص دست به کارهایی زدند که از مسیر صحیح و درست به دور بوده و بوی انحراف داده است.

مریجی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی امروز به صورت عقلانی و منطقی با محوریت دانشگاه و در آستانه اربعین حسینی همایش و کنگره‌ای بین‌المللی با حضور متخصصان و کارشناسان زبده دینی برگزار می‌شود تا این حادثه عظیم به صورت علمی و منطقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ضروری است در چنین شرایطی که به اربعین حسینی به عنوان یک پدیده اجتماعی از جنبه مناسکی نگریسته می‌شود، در زوایای مختلف به عنوان ارزش‌های ناب بشری توجهی جدی شده و از قلم و نوشته‌هایی در مسیر معرفت‌افزایی بیشتر استفاده شود.
رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) یاد و خاطره مرحوم علامه حسن‌زاده آملی را گرامی داشت و بیان کرد: علما همواره سعی کردند تا جامعه بشری را با دانایی، علم، مهارت در یادگیری و رفتارهای عقلانی آشنا کرده و به نوعی به پیشبرد این اهداف شایسته کمک کنند.
مریجی ادامه داد: نام اردبیل همواره در دیباچه عشق به امام حسین (ع)، عزاداری به سیدالشهدا (ع) و خاندانش به شایستگی می‌درخشد و در عظمت اردبیل همین بس که این شهر مایه افتخار جامعه تشیع است.