الکترونیکی شدن استعلامات پزشکی قانونی در اردبیل به گزارش اخبار اردبیل  , علیرضا فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش اظهار کرد: فعالیت پزشکی قانونی از سال ۵۲ و در قالب وزارت بهداشت و درمان و دادگستری شکل گرفته و در […]

الکترونیکی شدن استعلامات پزشکی قانونی در اردبیل

به گزارش اخبار اردبیل  , علیرضا فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش اظهار کرد: فعالیت پزشکی قانونی از سال ۵۲ و در قالب وزارت بهداشت و درمان و دادگستری شکل گرفته و در استان‌های شمالغرب کشور به صورت متمرکز فعالیت‌ها با محوریت وزارت دادگستری انجام می‌شد.
وی تصریح کرد: در دوره اول پزشکان معتمد با همکاری رئیس بهداری مسئولیت‌ها و مأموریت‌های این حوزه را انجام می‌دادند که به تدریج و بعد از سال‌ها ادارات پزشکی قانونی در استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفت و در سال ۷۲ به عنوان نهاد زیرمجموعه قوه قضائیه فعالیتی مستقل داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: به رغم محدودیت فضا در استان اردبیل برای پزشکی قانونی در سال‌های گذشته با تلاش مدیران سعی شد تا ساختمان شهرک کارشناسان در مدت ۱۱ ماه تجهیز و راه‌اندازی شده و امروز مجهزترین آزمایشگاه و بخش‌های تشخیصی و آزمایشگاهی را در این استان شاهد هستیم.
فرخی به فعالیت پزشکی قانونی در شهرهای بزرگ نظیر مشگین‌شهر، پارس‌آباد، گرمی و خلخال را یادآور شد و افزود: سعی کردیم تا با همراهی پزشکان معتمد در برخی از شهرهای کوچک نیز ارائه خدمات به صورت موردی به انجام برسد.
وی از الکترونیکی شدن عمده فعالیت‌های پزشکی قانونی و خدمات ارائه شده به شهروندان خبر داد و خاطر نشان کرد: در قالب سامانه و نرم‌افزار سبلان پذیرش و پاسخگویی به استعلامات به صورت منسجم انجام می‌شود که این فرآیند به سرعت ارائه خدمات منجر شده است.
فرخی اضافه کرد: خدمات اتوماسیون اداری بدون رد و بدل شدن کاغذ و ارائه معرفی‌نامه‌ها به حوزه قضائی و انتظامی و همچنین ورود و خروجی استعلامات و سایر فعالیت‌ها انجام شده و حتی سرعت مرسولات نیز بالا رفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با حذف فرآیند کاغذی و عدم دریافت کپی شناسنامه و کارت ملی، مراجعین تنها با داشتن شماره ملی می‌توانند در فرآیند ارائه خدمات به صورت الکترونیکی مشارکت کرده و به سرعت استعلامات خود را دریافت کنند.
فرخی اظهار کرد: نباید خدمات پزشکی قانونی در کالبدشکافی جسد و برخی از فعالیت‌های مرسوم خلاصه شود در حالی که ما در پزشکی قانونی صدور گواهی رشادت، بررسی توانایی اداره مالی افراد، تحمل کیفری ارجاعات، معاینات اختصاصی زنان، صدور مجوز سقط درمانی، پاسخ به مکاتبات در مورد نازایی زنان و مردان، اعلام صلاحیت فرزندخواندگی، اهدای جنین و سایر خدمات مورد نیاز را به همشهریان ارائه می‌کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل تصریح کرد: پزشکی قانونی استان اردبیل تلاش کرده تا با همکاری ثبت احوال و لینک به سامانه این اداره کل احراز هویت را به سرعت انجام داده و دیگر نیازی به انجام مراحل کاغذی کار نیست.