افتتاح ۲۴ مدرسه در هفته دولت در اردبیل به گزارش اخبار اردبیل  , دولت لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: این فضاهای آموزشی و مدارس در قالب ۱۴۴ کلاس درس آماده افتتاح خواهد شد تا در مناطق مختلف استان اردبیل اعم از خلخال، گرمی و اردبیل شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌های […]

افتتاح ۲۴ مدرسه در هفته دولت در اردبیل

به گزارش اخبار اردبیل  , دولت لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: این فضاهای آموزشی و مدارس در قالب ۱۴۴ کلاس درس آماده افتتاح خواهد شد تا در مناطق مختلف استان اردبیل اعم از خلخال، گرمی و اردبیل شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌های آموزشی و پرورشی باشیم.
وی جمعیت دانش‌آموزی استان را بیش از ۲۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد دانش‌آموز در دو هزار مدرسه و در قالب ۱۰ هزار کلاس درس مشغول تحصیل هستند که متوسط سرانه فضای آموزشی در این استان ۵.۷۶ صدم متر مربع است.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل تصریح کرد: متوسط سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در کشور کمتر از ۵.۲۱ صدم متر مربع است که از این لحاظ از متوسط سرانه کشور وضعیتمان بهتر بوده و ۵۵ صدم متر مربع شرایط مطلوب‌تری داریم.
لطفی افزود: البته استاندارد متوسط سرانه فضای تحصیلی به ازای هر دانش‌آموز ۸.۶۴ صدم متر مربع تعریف شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: بدترین وضعیت سرانه فضای آموزشی را در استان در شهر اردبیل با ۳.۶ دهم متر مربع شاهد هستیم و در کنار اردبیل شهرهای پارس‌آباد و مشگین‌شهر نیز از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برند.
لطفی اضافه کرد: در شهر اردبیل به دلیل فعالیت مدارس غیر انتفاعی ما خلأ کمبود فضای آموزشی را زیاد احساس نمی‌کنیم اما جایگاه دوازدهم کشوری را در متوسط سرانه فضای آموزشی داریم.
وی به ناکافی بودن اعتبارات دولتی در ساخت فضاهای آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۳۰ درصد فضاهای آموزشی با همت و تلاش خیرین احداث می‌شود که در استان اردبیل نیز تاکنون ۳۹۷ مدرسه در قالب یک‌هزار و ۵۸۶ کلاس درس توسط خیرین و با مشارکت آنها احداث شده است.
لطفی اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته به توسعه فضاهای آموزشی را ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۲۵ میلیارد تومان نیز کمک خیرین برای امر مدرسه‌سازی است و در یک سال اخیر ۲۴ میلیارد تومان منابع نیز صرف خرید تجهیزات و امکانات آموزشی در مدارس مختلف شده است.
وی به استانداردسازی تجهیزات گرمایشی مدارس نیز اشاره کرد و افزود: در استان اردبیل مدرسه با بخاری نفتی نداریم و بساط تمامی بخاری‌های نفتی در مدارس شهری، روستایی و عشایری استان اردبیل برچیده شده است.
لطفی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در سال‌های اخیر و با تأمین اعتبار مورد نیاز در ۲۴۷ مدرسه استان با ۳۳۴ کلاس درس بخاری‌های نفتی جمع‌آوری و به جای آن سیستم رادیاتور و پکیچ نصب شده است.
وی اولویت بعدی را جمع‌آوری بخاری‌های گازی در مدارس اعلام کرد و ادامه داد: در این طرح نیز ۲۴ مدرسه با ۲۴۸ کلاس درس در اولویت قرار گرفته و با تلاش پیمانکاران سعی بر این است تا از فرصت تعطیلی مدارس برای استانداردسازی تجهیزات و تأسیسات حرارتی استفاده شود.

احداث ۶۵ مدرسه در اولویت نوسازی
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل تصریح کرد: با اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین ساخت ۶۵ مدرسه در قالب ۳۲۰ کلاس درس در سطح استان اردبیل در حال اجراست.
لطفی گفت: در کنار این فضاهای آموزشی نوسازی مدارس استان ساخت ۱۱ سالن ورزشی، ۲۷ نمازخانه مستقل در محوطه مدارس، ۵۰ محوطه‌سازی و استانداردسازی تأسیسات حرارتی ۲۴ مدرسه را در اولویت برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های اجرایی خود قرار داده است.
وی در ادامه افزود: در گرامیداشت هفته دولت و در آستانه شروع سال تحصیلی جدید ۲۴ مدرسه در استان اردبیل در قالب ۱۴۴ کلاس تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد شد.
لطفی یکی از این پروژه‌های عظیم آموزشی را پروژه حیات طیبه به یاد سردار حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد و ادامه داد: این واحد آموزشی در ۲۴ کلاس، مجتمع کامل آموزشی است که دانش‌آموزان از پایه اول ابتدایی تا دیپلم می‌توانند در این مدرسه تحصیل کنند.
وی به امکانات متنوع این مجتمع آموزشی اشاره کرد و گفت: در مدرسه حیات طیبه سالن ورزشی، آزمایشگاه، کارگاه‌های متنوع، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، سایت کامپیوتر و سایر تجهیزات و امکانات به روز آموزشی برای دانش‌آموزان و معلمان تدارک دیده شده است.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل خاطر نشان کرد: این پروژه که بزرگترین مجتمع آموزشی استان است با پیشرفت ۹۸ درصد در مراحل نهایی و تکمیلی قرار دارد که در هفته دولت بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.
لطفی اضافه کرد: در کنار این پروژه‌های بزرگ آموزشی دو مدرسه ۱۲ کلاسه در خلخال با نام شهید نامجو و هنرستان شهید باهنر به بهره‌برداری می‌رسد و مدرسه ۱۲ کلاسه دکتر حسابی گرمی نیز آماده افتتاح خواهد شد.