هلو از جمله محصولاتی است که باغداران زیادی برای کاشت آن اقدام می‌کنند. این میوه همواره مشتریان خود را دارد و فروش آن کار دشواری نیست. در نهالستان‌های معتبر ایران از جمله نهالستان پالیز انواع مختلفی از نهال هلو عرضه می‌شوند و افراد می‌توانند با توجه به شرایط اقلیمی در منطقه خود، گونه مناسب را […]

هلو از جمله محصولاتی است که باغداران زیادی برای کاشت آن اقدام می‌کنند. این میوه همواره مشتریان خود را دارد و فروش آن کار دشواری نیست. در نهالستان‌های معتبر ایران از جمله نهالستان پالیز انواع مختلفی از نهال هلو عرضه می‌شوند و افراد می‌توانند با توجه به شرایط اقلیمی در منطقه خود، گونه مناسب را انتخاب کنند. برای دستیابی مناسب به محصولی باکیفیت باید با ویژگی‌های مختلف درخت هلو مانند شرایط عمومی، باردهی، الزامات زیست‌محیطی و … آشنا شد.

آشنایی با نهال هلو

هلو یک درخت برگ‌ریز محسوب می‌شود و برگ‌های خود را به‌صورت فصلی از دست می‌دهد. این درخت در صورت هرس نشدن می‌تواند به ارتفاع 7.6 متر برسد. درخت هلو دارای برگ‌های نیزه‌ای شکل به‌طول متوسط 7 تا 16 سانتی‌متر است. درخت هلو در اوایل بهار، گل‌های صورتی زیبا با پنج گلبرگ تولید می‌کند.

میوه هلو دارای گوشتی شیرین، معطر، زرد و قرمز است. پوست هلو می‌تواند سفید متمایل به صورتی، زرد، نارنجی، قرمز یا بدون پرز باشد. هلو و شلیل در واقع یک ‌گونه هستند. آنچه این دو را متمایز می‌کند، عدم وجود پرز روی پوست شلیل است. میوه هلو حاوی یک دانه در داخل یک پوسته چوبی از خانواده بادام است که به‌عنوان هسته شناخته می‌شود.

محصول دهی نهال هلو

درخت هلو به‌طور متوسط از سال دوم تا چهارم وارد دوره پرباری می‌شود؛ اما معمولا پس از سال پنجم به صورت مستمر می‌تواند عملکرد رضایت‌بخشی در محصول دهی ارائه دهد. امید به تولید آن حدود 10 تا 15 سال یا حتی بیشتر تخمین زده می‌شود. یک پرورش‌دهنده باید صبور و البته فعال باشد تا هزینه‌های سال‌های اول را بدون انتظار درآمد قابل‌توجه، تحمل کند. میوه‌ها معمولا از اواخر بهار تا اواسط تابستان می‌رسند و از نظر گیاه‌شناسی دروپه نامیده می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کاشت نهال هلو می‌توانید به وب‌سایت پالیز نهال مراجعه کنید. علاوه بر این از سایت پالیزنهال می‌توانید برای خرید نهال هلو و همچنین استعلام قیمت نهال هلو و دیگر انواع نهال‌ها اقدام کنید.

اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، این نهال‌های بادام گرمادوست را از دست ندهید

انتخاب گونه مناسب

بسیار مهم است که گونه‌ای از نهال هلو را انتخاب کنید که با شرایط آب‌و‌هوایی منطقه شما سازگاری داشته باشد. گونه‌ها و انواع مختلف هلو، بازدهی و کیفیت متفاوتی دارند. محبوب‌ترین نوع هلو، هلوی ۶۰ روزه است که از پرسودترین‌ها به‌حساب می‌آید. برخی از نهال‌های موجود در نهالستان پالیز، عبارت‌اند از: نهال هلو آلبرتا، هلو انجیری پلنگی، انجیری خونی، انجیری زعفرانی زودرس، پاییزه، نهال هلو جوادی و … . چندین گونه مختلف هلو در بازار موجود هستند که عمدتا به دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

  • هسته جدا: در این گونه‌ها، گوشت به راحتی از هسته جدا می‌شود و میوه رنگ تیره‌تری دارد و برای مصرف خام یا انجماد بسیار مناسب‌ است.
  • هسته چسبیده: در این نوع، جداسازی گوشت از هسته سخت‌تر است و این نوع هلو عموما در صنایع تبدیلی (کنسرو سازی) استفاده می‌شود.

روش باروری درختان هلو

اکثر انواع تجاری هلو خود بارده هستند. یعنی برای بارور شدن و تولید میوه نیازی به گرده‌افشانی متقاطع از ارقام دیگر ندارند. با این حال، منابعی وجود دارند که نشان می‌دهند عملکرد بالاتر زمانی حاصل می‌شود که بیش از یک نوع (سازگار) هلو در یک مزرعه کاشته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نوع کاشت و روش نگهداری درخت هلو می‌توانید به منابع آنلاین مانند ویکی‌پدیا، ویکی چگونه (Wikki How)، پالیز نهال، برتر نهال و … مراجعه کنید. برای گرفتن استعلام قیمت نهال هلو و همچنین خرید نهال هلو نیز تنها کافی است به وب‌سایت پالیز نهال سر بزنید.

الزامات زیست‌محیطی درختان هلو

اغلب نهال هلو به پایه پیوند زده می‌شود. گونه‌های کوتوله معمولا مناسب نیستند؛ زیرا درختانی با طول عمر کوتاه‌تری می‌دهند. عامل محدودکننده هنگام رشد هلو، آب‌و‌هوا است. این گیاه در مناطقی رشد می‌کند که دارای زمستان‌های فاقد یخبندان و تابستان‌های نسبتا گرم هستند. با این حال، درخت هلو، یک درخت میوه هسته‌دار است که کمترین تحمل را در برابر دمای پایین و زمستان‌های طولانی مدت از خود نشان می‌دهند.

افزایش عملکرد درختان هلو در هوای سرد

برای افزایش گلدهی و عملکرد، درختان هلو باید 250 تا 1000 ساعت در معرض دمای کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد قرار گیرند. موثرترین دما بین 0 تا 10 درجه سانتی‌گراد است. اگر این نیازها برآورده نشوند، جوانه‌های گل درخت، می‌میرند و زیان زیادی ایجاد می‌کنند. بارندگی‌های مکرر و هوای سرد در طول گلدهی، فعالیت گرده‌افشانی زنبورها را بدتر می‌کند و این امر باعث کاهش تولید میوه می‌شود.

با توجه به نوع، نهال هلو می‌تواند دمای پایین زمستان را در زمان خواب تحمل کند. با این حال، جوانه‌های گل در دمای 2- تا 3- درجه سانتی‌گراد آسیب قابل‌توجهی خواهند دید و اگر در معرض دمای زیر 4- درجه سانتی‌گراد برای بیش از 30 دقیقه باشند، از بین می‌روند. با این حال، برخی از انواع نسبتا مقاوم به سرما می‌توانند در مناطق سختی 3 و 4 زنده بمانند و رشد کنند.

افزایش عملکرد درختان هلو در هوای گرم

هلو زمانی که دمای هوا در تابستان به بالای 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، آسیب می‌بیند. برای درخت هلو، دسترسی آزاد به نور مستقیم خورشید برای حداقل 8 ساعت در روز ضروری است. عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش ویژگی‌های کیفی میوه‌ها می‌شود.

روش تهیه نهال هلو باکیفیت

یکی از موارد بسیار بااهمیت تهیه نهال هلو از مراکز معتبر است. این کار باعث می‌شود دیگر نگرانی بابت کیفیت پایین محصول وجود نداشته باشد. نهالستان پالیز عرضه‌کننده بیش از 500 هزار اصله انواع باکیفیت است. افرادی که تجربه کافی در زمینه شناخت نهال و پرورش آن را ندارند، می‌توانند هنگام خرید نهال هلو از کارشناسان این مجموعه اطلاعات بیشتری دریافت کنند. از طریق وب‌سایت پالیز نهال می‌توانید برای استعلام قیمت نهال هلو اقدام فرمایید و به‌صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir