احیای جهاد سازندگی به تقویت نظام تولید کمک خواهد کرد به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، خلیل نیکشاد ظهر سه‌شنبه در نشست گروه جهادی حیدرییون استان اردبیل اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقتصاد کشور به نقطه تمرکزگرایی در مناطق شهری و تقویت بازار سرمایه رسیده در حالی که باید بازار تولید و […]

احیای جهاد سازندگی به تقویت نظام تولید کمک خواهد کرد

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، خلیل نیکشاد ظهر سه‌شنبه در نشست گروه جهادی حیدرییون استان اردبیل اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقتصاد کشور به نقطه تمرکزگرایی در مناطق شهری و تقویت بازار سرمایه رسیده در حالی که باید بازار تولید و نظام اقتصادی را در مناطق روستایی احیا کرد.

وی ضرورت توجه اساسی و زیربنایی به مناطق روستایی و فعالیت جوانان را در این مناطق یادآور شد و تصریح کرد: متأسفانه مهاجرت معکوس از روستاها فضایی را فراهم کرده تا بیشتر افراد سالخورده در این مناطق سکونت گزینند در حالی که اقتصاد امروز، اقتصاد بر پایه نظام تولید محصولات استراتژیک با تلاش متخصصان و نیروهای جوان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در همه کشورها به این نتیجه رسیدند که بالاتر از قدرت نظامی در معادلات دیپلماسی، قدرت تولید به ویژه تولید محصولات استراتژیک نظیر گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و… مؤثر و تأثیرگذار است و قطعاً باید این فرآیند را در برنامه‌ریزی‌ها هدف‌گذاری کنیم.

نیکشاد بخش کشاورزی را تاج اقتصاد کشور و استان اردبیل اعلام کرد و افزود: با شکل‌گیری گروه حیدرییون و نیروهای جهادی بسیجی قطعاً در مناطق روستایی ما تقویت نظام تولید را بیش از گذشته شاهد خواهیم بود.

وی سطح اراضی استان را ۷۸۰ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: ۲۳۰ هزار هکتار اراضی آبی در استان داریم که متوسط تولید محصولات متنوع بخش کشاورزی در این استان اعم از دام، طیور، زراعت، زنبورداری، باغ و… چهار میلیون تن است.

نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حالی که یک درصد سطح اراضی کشور در استان اردبیل واقع شده، ما توان تولید چهار درصد محصولات کشاورزی کشور را داریم و با برخورداری از سه دشت اردبیل، مغان، مشگین‌شهر و مناطق مستعد خلخال به عنوان گلشهر و گیوی به عنوان باغ شهر می‌توانیم تولید متنوع محصولات زراعی، باغی و ۴۰۰ گونه گیاه دارویی را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: معادل چهار کشور دنیا ما در اردبیل تولید گیاهان دارویی را داریم و با توجه به اقلیم و آب و هوای خزری، سرد و معتدل در مناطق مختلف استان ما می‌توانیم در فرآوری این محصولات به شکل برجسته عمل کنیم.

نیکشاد جایگاه استان اردبیل را در تولید ۱۲ محصول رتبه شش کشوری اعلام کرد و گفت: در حال حاضر اردبیل صد درصد بذر چغندر، سرگم و ۹۰ درصد بذر ذرت و کلزای مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و در توسعه کشت حبوبات جایگاه مناسبی را داریم.

وی بهره‌مندی ۱۲۰ هزار خانوار استان را از ثمرات تولیدات بخش کشاورزی یادآور شد و بیان کرد: ما به شدت نیازمند تجاری‌سازی محصولات کشاورزی، برندینگ و جذب سرمایه‌گذاران هستیم تا با توجه به اجرای پایاب سد خداآفرین، عمارت، سبلان و گیوی بتوانیم توسعه کشت و زرع را انجام دهیم.

نیکشاد با بیان اینکه در بحث مکانیزاسیون و توسعه آبیاری مدرن وضعیت مطلوبی را در استان داریم، ادامه داد: اردبیل در بحث توسعه گلخانه‌ها از جایگاه بیست و هشتم به رتبه سوم کشور ارتقا یافته و ما در این بخش توسعه ۱۵۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای را در سطح استان به نظاره نشسته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: ۴۵ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی در استان اتفاق افتاده که فرآوری ۲۰ هزار تن محصول متنوع در این بخش هدف‌گذاری شده است.