آژیر خطر کرونا در همه شهرهای استان اردبیل به‌صدا درآمد به گزارش اخبار اردبیل  , خبرگزاری هاریکا؛ گروه استان‌ها: در حالی که بیشتر شهرهای پرجمعیت استان اردبیل به رنگ قرمز درآمده و سرعت انتشار ویروس جهش یافته کرونا دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را دوچندان کرده است، از برخی از شهرهای استان اردبیل خبر می‌رسد راه‌اندازی بیمارستان‌های […]

آژیر خطر کرونا در همه شهرهای استان اردبیل به‌صدا درآمد

به گزارش اخبار اردبیل  , خبرگزاری هاریکا؛ گروه استان‌ها: در حالی که بیشتر شهرهای پرجمعیت استان اردبیل به رنگ قرمز درآمده و سرعت انتشار ویروس جهش یافته کرونا دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را دوچندان کرده است، از برخی از شهرهای استان اردبیل خبر می‌رسد راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی و موقت در دستور کار قرار گرفته است.
فرماندار پارس‌آباد با اعلام وضعیت خطرناک کرونایی در این شهرستان، اظهار کرد: سرعت انتشار بیماری کرونای انگلیسی همه ما را نگران کرده و موضوع مرگ و میرهای بسیار بالا دغدغه‌ای جدی برای همه شده است.
ابراهیم امامی تصریح کرد: در شهرستان پارس‌آباد در مراکز بیمارستانی و درمانی و حتی بخش‌های جراحی پذیرش بیماران کرونایی را با وضعیت خطرناک و بدحال انجام می‌دهیم، اما با این سیر صعودی مراجعین و بیماران بدحال، پیش‌بینی می‌کنیم از چند روز آینده تخت‌ها و حتی کادر درمانی دیگر جواب‌گوی ازدیاد مراجعین نخواهند بود.
وی گفت: این شهرستان به رغم آنکه در هفته‌های گذشته به رنگ زرد و حتی آبی درآمده بود، اما به یک‌باره قرمز شده و به سرعت تعداد مراجعین و بستری‌ها افزایش یافته است.
فرماندار پارس‌آباد به تعطیلی گروه شغلی دو، سه و چهار در این شهرستان و اعمال محدودیت‌های ورود و خروج خودروها به این شهرستان مرزی اشاره کرد و افزود: امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ۲ هفته آینده کنترل بیماری را شاهد باشیم.

اعلام ۲۳۰ تست مثبت کرونا در نمین
در شهرستان نمین نیز که هم‌زمان با اردبیل رنگ آن به سرعت به قرمز تبدیل شد، شرایط به‌ویژه در مناطق روستایی حادتر است و بعد از ۹ ماه تجربه رنگ آبی در این شهرستان، دید و بازدیدهای عید، مسافرت‌ها و دورهمی‌ها وضعیت قرمزی را در نمین حاکم کرده که فرماندار این شهرستان به‌شدت نگران تداوم این وضعیت است.
عاطف ناصری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ نفر با تست مثبت کرونا در این شهرستان شناسایی شدند که بخشی از آنها به‌دلیل نبود امکانات مناسب بیمارستانی در منازل تحت قرنطینه قرار گرفتند.
وی ورود بسیجیان در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را در کنترل این بیماری یادآور شد و اضافه کرد: ما شرایط وخیمی را در نمین تجربه می‌کنیم به‌طوری که از ۲۳۰ بیمار کرونایی دارای تست مثبت، چهار نفر در نمین بستری بوده و ۲۷ نفر نیز به‌دلیل شرایط بدحال به اردبیل منتقل شدند و مابقی در منازل خود تحت قرنطینه هستند.
فرماندار نمین به وضعیت برخی از روستاهای خطرناک این شهرستان در شیوع کرونا اشاره کرد و ادامه داد: برخی از روستاها به حالت قرنطینه کامل درآمده و ورود و خروج افراد از این مناطق با محدودیتی جدی روبه‌رو شده است.
ناصری بیان کرد: باید تا ۱۵ روز آینده این بیماری را با همکاری مردم کنترل کنیم وگرنه شرایط سخت‌تر از روزهای اخیر خواهد بود.
وی به تعطیلی واحدهای صنفی و همچنین حضور اکیپ‌های بیماریاب در مناطق روستایی و شهری اشاره کرد و گفت: با پرهیز از عادی‌نگاری و سهل‌انگاری باید به سمتی حرکت کنیم تا سلامت افراد به معنای واقعی تأمین شود.

برپایی ۵۰ تخت بستری کرونا در خلخال
رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال نیز به افزایش بی‌سابقه بیماران کرونایی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: وضعیت طوری است که حتی بخش جراحی بیمارستان امام خمینی خلخال را به کرونا تغییر وضعیت دادیم و هم‌اکنون ۵۰ تخت برای پذیرش بیماران مهیا بوده که تعداد زیادی از آنها پر شده است.
محمد هاریکاتک از راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در این شهرستان طی روزهای آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: با عادی‌نگاری و بی‌تفاوتی‌هایی که در ۲ هفته گذشته شاهد بودیم، شرایط خطرناک کرونایی را در خلخال شاهد هستیم به‌طوری که شهر خلخال و بسیاری از روستاها به رنگ قرمز درآمدند.
وی اضافه کرد: با همکاری اتاق اصناف ۸۰ درصد واحدهای صنفی در این شهرستان تعطیل شده و قرارگاه زیستی تلاش می‌کند تا با متخلفان ترددهای بی‌جا برخوردی جدی داشته باشد.
این شرایط خطرناک در مناطق مختلف استان ضرورت ارتقای نظارت‌ها را بیش از پیش مهم و اساسی کرده به‌طوری که در خود شهر اردبیل با افزایش تعداد بستری‌ها تا ۱۰۰ نفر فرماندار این شهرستان اعمال محدودیت‌های شدیدتر را نیز خواستار شده و از ستاد کرونای استان خواسته تا تمام مراکز غیرضروری شهر اردبیل به‌مدت ۲ هفته تعطیل شود.
مسعود امامی یگانه به فعالیت اکیپ‌های پلمب در سطح شهر اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: با فعالیت این اکیپ‌ها هر واحد صنفی که مقررات و الزامات کرونایی را رعایت نکنند، به سرعت پلمب شده و شامل جرایم سنگین می‌شوند.
وی بیان کرد: جز گروه صنفی یک، سایر گروه‌های صنفی باید تعطیل شوند و ما با همکاری نیروی انتظامی، مرکز بهداشت و اتاق اصناف از طریق نظارت‌های مستمر سعی داریم تا اجازه فعالیت و ترددهای نابه‌هنگام را به این واحدهای صنفی و همشهریان ندهیم.
اکنون در نتیجه عادی انگاری و بی‌احتیاطی مردم استان اردبیل همه شهرهای این استان از رنگ‌های مختلف کرونا به رنگ قرمز و وضعیت هشدار تغییر حالت داده‌اند، که بنا بر پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود روزهای سخت‌تری را به لحاظ شیوع حداکثری ویروس کرونا پیش‌رو داشته باشیم.
کنترل چنین وضعیتی در حالی میسر خواهد شد که همکاری مردم و مسئولان به مراتب افزایش یافته و با رعایت موارد بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه خانگی، استفاده از ماسک و دستکش، عدم حضور غیرضروری در اماکن و مناطق مختلف شهر، شاهد کاهش تعداد مبتلایان روزانه در اردبیل باشیم، چراکه هم‌زمان با آغاز موج چهارم کرونا در این استان رکورد مبتلایان روزانه نیز شکسته شده است.