۶ میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات کشاورزی در کشور به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، محمد مهدی برومندی عصر جمعه در جلسه کارگروه آب و خاک در استانداری اردبیل اظهار کرد: در شرایطی که جنگ اقتصادی و تحریم‌های شدید را پشت سر می‌گذاریم و دشمنان سفره مردم را هدف‌گذاری کردند در بخش […]

۶ میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات کشاورزی در کشور

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، محمد مهدی برومندی عصر جمعه در جلسه کارگروه آب و خاک در استانداری اردبیل اظهار کرد: در شرایطی که جنگ اقتصادی و تحریم‌های شدید را پشت سر می‌گذاریم و دشمنان سفره مردم را هدف‌گذاری کردند در بخش کشاورزی، تولید محصولات و همچنین تأمین امنیت غذایی عملکرد مطلوبی را در سطح کشور شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: به همت کشاورزان و تولیدکنندگان در سال گذشته شش میلیارد دلار محصولات متنوع کشاورزی از گمرکات کشور صادر شده که این بخش تنها بخش اقتصادی در کشور بوده که با رشد مثبت مواجه شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه ۵۰ درصد ارزش صادراتی و درآمد ارزی کشور در بخش کشاورزی متعلق به حوزه باغبانی است، گفت: ۳.۲ دهم میلیارد دلار صادرات محصولات باغبانی در سال گذشته بوده است.
برومندی افزود: در کنار تأمین نیاز داخلی، بخشی از محصولات باغی کشور به خارج صادر شده که امسال نیز این رقم افزایش خواهد یافت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ۱۸ درصد اراضی کشور در اختیار تولیدکنندگان محصولات باغبانی است در حالی که ۲۰ درصد تولید محصولات در این بخش عهده‌دار هستند و ۵۲ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی مربوط به تولید محصولات متنوع باغی و سردرختی است.
برومندی میزان تولید محصولات حوزه باغبانی را ۲۴ میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: با تلاشی که کشاورزان و تولیدکنندگان استان اردبیل در حوزه زراعت، باغبانی و همچنین دامداری انجام می‌دهند، در کنار تأمین امنیت غذایی سعی و تلاششان بر این است تا چهار میلیون تن محصولات تولید شده را با کیفیت مناسب به بازارهای جهانی نیز عرضه کنند.
وی اضافه کرد: در استان اردبیل ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۴۰ هزار هکتار باغات وجود دارد که تولید محصولات سردرختی در این استان سالانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن می‌باشد.
برومندی سیاست‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی را در بخش باغبانی یادآور شد و بیان کرد: توسعه گلخانه‌ها و کشت محصولات متنوع در این بخش علاوه بر گل و گیاه و سبزی و صیفی جز رویکردهای اصلی است که در این بخش تولید محصولات متنوع باغبانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ در سطح کشور ۴۸ هزار هکتار گلخانه راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: تا پایان امسال قرار است ۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور به شکل مدرن راه‌اندازی شود.
برومندی استان اردبیل را جز سه استان پیشرو در توسعه گلخانه‌ها اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده استان اردبیل به رغم آنکه در سال‌های گذشته جز استان‌های سطح پایین در توسعه گلخانه‌ها بوده اما در دو سه سال اخیر با توسعه جهشی توانسته رتبه سوم کشور را به دست آورد.
وی در ادامه سخنان خود افزود: در این زمینه از حمایت‌های استاندار اردبیل و سایر مسئولان قدردانی می‌کنیم که با یک رویکرد مناسب توانستند به توسعه گلخانه‌ها همت کنند.
برومندی به توسعه کشت گیاهان دارویی به ویژه در نمین اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه امضا شده با صندوق کارآفرینی قرار است یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان گیاهان دارویی قرار گیرد تا زمینه کشت و عمل‌آوری این محصولات گسترش پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: در استان اردبیل شرایط برای کشت گیاهان دارویی به ویژه در نمین و سایر مناطق مهیاست که سعی خواهیم کرد از ظرفیت تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی برای فعالان این بخش پرداخت کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اضافه کرد: باغبانی کشور با مشکلات سنتی روبه‌روست به گونه‌ای که اکثر فعالان این بخش تولید معیشتی و خرد دارند در حالی که باید به سمت توسعه باغات مدرن با روش‌های مناسب آبیاری و همچنین تأمین نهاده‌های مختلف حرکت کنیم که در این استان نمونه این کار پروژه سرشاخه‌کاری گردو و همچنین تولید انگور به روش روسیمی است که قطعاً دو تا سه برابر میزان تولید را افزایش خواهد داد.