۵۴ هزار نفر در اردبیل به فشار خون بالا مبتلا هستند به گزارش اخبار اردبیل  , بابک نخستین در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا اظهار کرد: هم‌اکنون در کشور ما تقریباً یک نفر از هر پنج نفر افراد ۱۸ سال و بالاتر به فشار خون بالا مبتلا هستند که در استان اردبیل نیز در حدود ۵۴ […]

۵۴ هزار نفر در اردبیل به فشار خون بالا مبتلا هستند

به گزارش اخبار اردبیل  , بابک نخستین در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا اظهار کرد: هم‌اکنون در کشور ما تقریباً یک نفر از هر پنج نفر افراد ۱۸ سال و بالاتر به فشار خون بالا مبتلا هستند که در استان اردبیل نیز در حدود ۵۴ هزار نفر بیمار فشارخون بالا شناسایی شده و تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند و هنوز تعداد کثیری از بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند و اگر اطلاع هم داشته باشند، اقدامات درمانی مؤثر برای کنترل بیماری را دریافت نمی‌کنند.
وی گفت: اطلاع از میزان فشارخون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد. لذا باید آگاهی جامعه در این خصوص را با روش‌های مختلف بالا برد. یکی از این راه‌ها، برگزاری بسیج‌های اطلاع رسانی و آموزشی است که راهنمایی برای طراحی و اجرای فعالیت‌هایی در طول سال است.
نخستین افزود: با توجه به اینکه بیماران مبتلا به فشارخون بالا بخصوص با فشارخون کنترل نشده، هم به علت ابتلای شدیدتر و هم به علت بروز عوارض بیشتر و حادتر، در معرض خطر بیشتری به علت پاندمی بیماری کووید ۱۹ قرار دارند، باید طی سال جاری به بیماری فشارخون بالا توجه بیشتری داشت.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: روز جهانی فشارخون سال ۲۰۲۱ با عنوان «با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن عمر طولانی‌تری داشته باشید» نامگذاری شده که این موضوع بر اندازه گیری درست فشارخون و افزایش آگاهی در خصوص فشارخون بالا در تمام جمعیت‌ها در سراسر دنیا تکیه دارد. یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشارخون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خودشان است. لذا توصیه می‌شود همه افراد فشارخون خود را اندازه گیری کنند و اطلاعات خود را در باره فشارخون بالا افزایش دهند و اقدامات لازم برای درمان و کنترل فشارخون انجام دهند، تا سلامت بمانند و عمر طولانی‌تری داشته باشند.