کمبود زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در مشگین‌شهر به گزارش اخبار اردبیل  , خبرگزاری هاریکا-گروه استان‌ها؛ در حالی دولت سیزدهم تصمیم گرفته تا ساخت چهار میلیون مسکن را در چهار سال برای تأمین سرپناه مردم آغاز و اجرا کند که در شهرستان مشگین‌شهر ساخت طرح اقدام ملی مسکن به دلیل کمبود زمین و […]

کمبود زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در مشگین‌شهر

به گزارش اخبار اردبیل  , خبرگزاری هاریکا-گروه استان‌ها؛ در حالی دولت سیزدهم تصمیم گرفته تا ساخت چهار میلیون مسکن را در چهار سال برای تأمین سرپناه مردم آغاز و اجرا کند که در شهرستان مشگین‌شهر ساخت طرح اقدام ملی مسکن به دلیل کمبود زمین و تحویل ندادن آن موجب نارضایتی متقاضیان شده و تلاش بر پیگیری و حل مشکلات در این زمینه است.
در کنار همه مزایای تأمین سرپناه برای زوجین و گروه‌های سنی جوان جامعه که جز اصلی‌ترین آرزوهای آن‌ها محسوب می‌شود باید تعیین تکلیف خانه‌های خالی و پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن در استان نیز مورد توجه قرار گیرد تا با یک راهکار مناسب نسبت به واگذاری این واحدها اقدام شده و با احصای نیاز واقعی در حوزه مسکن، ساخت این واحدها آغاز شود.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن مجلس، تولید یک میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده تا در بهترین شرایط این واحدها احداث شود، اظهار کرد: الزامات و شرایط ساخت این واحدها نیز در قانون به درستی پیش‌بینی شده تا همه دستگاه‌ها از شهرداری و نظام مهندسی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تا بانک تخصصی مسکن پای کار بیایند تا در کنار سایر بانک‌ها سالانه ۲۰ درصد اعتبارات و منابع برای ساخت مسکن اختصاص پیدا کند.
صدیف بدری در پاسخ به این سوال که قیمت تمام شده طرح اقدام ملی مسکن بسیار سنگین بوده و متقاضیان توان بازپرداخت تسهیلات اعطایی و حتی مبلغ اولیه را ندارند، تصریح کرد: در این زمینه قرار شده تا در کنار ارائه تخفیف در آورده متقاضیان و پرداخت تسهیلات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تدابیری اندیشیده شود تا این فرآیند به صورت پلکانی و به تناسب ارزش پول در هر سال مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: در استان اردبیل اقدام خوب تأمین زمین رایگان برای ساخت واحدهای مسکونی است که در سایر استان‌ها این امر نادیده گرفته شده است.
علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در روزهای گذشته در مصاحبه خود ضرورت ساخت مسکن تا چهار میلیون واحد را در طول چهار سال دولت سیزدهم شدنی توصیف کرده و از پرداخت تسهیلات تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان برای متقاضیان خبر داده است.

مشکل واگذاری اراضی ساخت مسکن برطرف می‌شود
مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل در مورد مشکل تأمین نشدن زمین در برخی از شهرها به ویژه مشگین‌شهر برای ساخت طرح اقدام ملی مسکن افزود: در حوزه طرح اقدام ملی مسکن در همه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر متولی ساخت بنیاد مسکن است که کارهای مقدماتی به ویژه تحویل زمین با همکاری راه و شهرسازی آغاز شده است.
فرهاد سبحانی خاطر نشان کرد: در اکثر شهرهای استان ساخت طرح اقدام ملی مسکن بعد از انجام مراحل اداری و ثبت اطلاعات در سامانه آغاز شده و قرار است یک‌هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای مختلف استان با تحویل زمین، ساخت مسکن انجام شود.
وی اضافه کرد: سهمیه شهرستان پارس‌آباد ۱۲۰ واحد، خلخال ۶۰ واحد و مشگین‌شهر ۱۶۰ واحد است که تنها برای ۸۰ واحد تاکنون زمین تأمین شده و در تأمین زمین برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در مشگین‌شهر مشکلاتی وجود داشت که سعی می‌کنیم آنها را برطرف کنیم.
مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل بیان کرد: با تلاش راه و شهرسازی استان قرار شده زمین رایگان برای سایر متقاضیان نیز در مشگین‌شهر تأمین شود که البته در برخی از شهرها به رغم محیا بودن زمین متقاضی وجود ندارد.

اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای ساخت مسکن از سوی متولیان
سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در قالب این طرح قرار است شهرداری در قبال صدور پروانه ۵۰ درصد و نظام مهندسی در ارائه خدمات فنی ۵۰ درصد تخفیف ارائه کند تا هزینه ساخت کاهش پیدا کند.
وی از افزایش وام طرح اقدام ملی مسکن از ۱۵۰ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با آورده خود متقاضیان و سایر کمک‌هایی که انجام خواهد شد ساخت طرح اقدام ملی مسکن را در همه شهرهای استان آغاز کنیم.
سبحانی تصریح کرد: روش دیگری که در برخی از شهرها در پیش گرفته شده واگذاری زمین به صورت ساخت گروهی مسکن است که ما در نمین، نیر و سرعین با واگذاری زمین به چهار نفر سعی کردیم تا آنها را به ساخت مسکن ترغیب و تشویق کنیم.
وی گفت: امیدواریم با تلاشی که مجموعه راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انجام می‌دهد شرایط ساخت تسهیل شده و متقاضیان با هزینه کمتر صاحب سرپناه شوند.
سبحانی در مورد ساخت مسکن ۹۰۰ واحدی در شهرک اندیشه اردبیل نیز افزود: بنیاد مسکن در ساخت این واحدها مشارکت دارد و سعی و تلاشمان بر این است تا در کوتاه‌ترین زمان این واحدها را احداث و به متقاضیان واگذار کنیم.
وی در مورد مشکل ضمانت بانکی پرداخت تسهیلات برای طرح اقدام ملی مسکن خاطر نشان کرد: در طرح اقدام ملی برای دریافت وام نیازی به ضامن نیست چرا که زمین واگذار شده جز تضامین محسوب می‌شود و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.
اگر چه مسئولان استان در حوزه ساخت مسکن و تأمین سرپناه عمومی قول مساعد برای رفع مشکل واگذاری اراضی برای ساخت طرح اقدام ملی مسکن دادند باید دید در روزهای آتی چه مقدار از این مشکل با ورود مستقیم متولیان و همکاری مردم برطرف خواهد شد.