کشت جایگزین راهی برای افزایش درآمد کشاورزان سایت خبری هاریکا از اخبار کردستان ,استاندار کردستان گفت: ترویج کشت جایگزین برای برخی محصولات راهی مهم برای افزایش درآمد کشاورزان است. بهمن مرادنیا روز یکشنبه ۲۴ اسفند در دیدار با مدیرعامل شرکت دخانیات ایران اظهار داشت: با توجە بە اینکە کشاورزی بخش زیادی از سرانە اشتغال کشور […]

کشت جایگزین راهی برای افزایش درآمد کشاورزان

سایت خبری هاریکا از اخبار کردستان ,استاندار کردستان گفت: ترویج کشت جایگزین برای برخی محصولات راهی مهم برای افزایش درآمد کشاورزان است.

بهمن مرادنیا روز یکشنبه 24 اسفند در دیدار با مدیرعامل شرکت دخانیات ایران اظهار داشت: با توجە بە اینکە کشاورزی بخش زیادی از سرانە اشتغال کشور را بە خود اختصاص داده است و درآمدی کمی از کشت برخی محصولات عاید بهره برداران می شود لازم است بصورت جدی در خصوص کشت جایگزین اقدام کرد.

مرادنیا با بیان اینکه محصولاتی مثل سیب زمینی و توت فرنگی علیرغم تولید زیاد آن در استان درآمد چندانی برای کشاورزان ندارد، افزود: هر هکتار کشت توتون می تواند در سال درآمدی معادل ۵۰۰ میلیون ریال در پی داشته است در حالیکه این رقم برای کشت گندم از ۳۰ میلیون ریال تجاوز نمی‌کند.

استاندار کردستان با بیان اینکه ما از محل سدهای احداث شده در استان به میزان ۹۶ هزار هکتار تخصیص آب گرفته ایم، ادامه داد: در پایاب سدهای گاران، امیرآباد رمشت و سیازاخ می توان بصورت جدی کشت توتون را در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز در این دیدار اظهار داشت: قرارداد ساخت و راه‌اندازی فاز اول کارخانه تولید سیگارت سقز با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی امضا و تا ۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

سیاوش افضلی گفت: قرار است با بهره برداری از این واحد پنج برند سیگار با هدف صادرات به خارج از کشور تولید شود.

افضلی اضافه کرد: برای تولید بیشتر علاوه بر فراهم شدن مواد اولیه، باید در بخش های لجستیکی و نیروی انسانی نیز شرایط خوبی را فراهم کنیم و ماشین آلات نیز نوسازی شود.

هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم از طریق کشت توتون در کردستان ارتزاق می کنند.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۵۰ هزار هکتار باغ است که سالانه ۴۰۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.