سه استان کُردنشین در صدر تورم سالانه قرار گرفتند به گزارش رسانه خبری هاریکا ،استان های کرمانشاه، کردستان و ایلام سه استان کُردنشین کشور در تورم سالانه منتهی به اسفند ۹۹، به ترتیب در رده های اول، چهارم و ششم کشور قرار گرفتند. طبق تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، سه استان کُردنشین کشور از […]

سه استان کُردنشین در صدر تورم سالانه قرار گرفتند

به گزارش رسانه خبری هاریکا ،استان های کرمانشاه، کردستان و ایلام سه استان کُردنشین کشور در تورم سالانه منتهی به اسفند 99، به ترتیب در رده های اول، چهارم و ششم کشور قرار گرفتند.

طبق تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، سه استان کُردنشین کشور از جمله استان های صدرنشین تورم کشور در سال 99 شدند و با فاصله های حدود سه تا چهار درصد از میانگین کشوری، در شاخص تورم 12 ماهه، استان های کرمانشاه، کردستان و ایلام به ترتیب در جایگاه های اول، چهارم و ششم قرار گرفتند.

میانگین نرخ تورم 12 ماهه منتهی به اسفند 99 بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، 36.4 درصد است اما این نرخ در کرمانشاه 40.1 درصد، در کردستان 39.2 و در ایلام 38.6 درصد است.

این سه استان کُردنشین در سایر شاخص های نرخ تورم هم وضعیت مناسبی ندارند و تفاوت های فاحشی با میانگین کشوری دارند به طوری که کردستان با 57.7 درصد در تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه سال گذشته در جایگاه دوم و ایلام با 57.3 درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است. همچنین کرمانشاه در شاخص تورم مذکور در اسفند ماه با 53.6 درصد در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

بر این اساس با توجه به اینکه میانگین شاخص تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه 99، 48.7 درصد بوده است، کردستان و ایلام حدود 9 درصد و کرمانشاه هم حدود 5 درصد با متوسط کشوری فاصله دارند.

همچنین ایلام در تورم ماهانه در اسفند ماه 99 در جایگاه دوم قرار گرفته و با 2.6 درصد از متوسط کشوری که 1.8 درصد است حدود یک درصد بالاتر است.