کاهش ۲۰۰ هزار تنی تولید گندم در اردبیل/تنش آبی عامل اصلی است به گزارش اخبار اردبیل  , احمد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: امسال بیش از ۵۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۴۲ هزار هکتار اراضی دیم استان به زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفته که عملیات برداشت گندم در مزارع شمال […]

کاهش ۲۰۰ هزار تنی تولید گندم در اردبیل/تنش آبی عامل اصلی است

به گزارش اخبار اردبیل  , احمد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: امسال بیش از ۵۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۴۲ هزار هکتار اراضی دیم استان به زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفته که عملیات برداشت گندم در مزارع شمال استان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: ما در اوایل فصل کاشت پیش‌بینی می‌کردیم در سال زراعی جاری ۶۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تولید شود که با توجه به کاهش بارندگی‌ها در اسفند و دو ماهه بهار ما با وضعیت متفاوتی در اراضی دیم گندم روبه‌رو هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کاهش ۷۰ درصدی نزولات جوی را عامل اصلی کاهش تولید گندم اعلام کرد و گفت: اراضی حاصلخیز دیم استان با تنش آبی و پایین آمدن میزان رطوبت روبه‌رو هستند که در چنین شرایطی تولید گندم در استان اردبیل امسال کمتر از ۴۰۰ هزار تن خواهد بود.

شهریاری از دایر شدن ۴۴ مرکز خرید برای راحتی خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خبر داد و افزود: نرخ خرید تضمینی گندم پنج هزار تومان تعیین شده که به رغم افزایش صد درصدی در قیمت گندم نسبت به سال گذشته همچنان کشاورزان به دلیل بالا بودن هزینه تولید از این نرخ راضی به نظر نمی‌رسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با تلاشی که ادارات غله و تعاون روستایی انجام می‌دهند خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مناطق شمالی استان به خوبی انجام خواهد شد و با اولویت تأمین نیاز داخل استان به ویژه کارخانه‌های آرد، زمینه ذخیره‌سازی محصول استراتژیک گندم فراهم می‌آید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: امیدواریم کشاورزان محصولات تولید شده خود را با مطلوبیت برداشت و به مراکز خرید تحویل دهند که امسال قرار است در سریع‌ترین زمان بها گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شود.