پزشکان اردبیلی هزینه‌های مکرر ویزیت می گیرند/مشکل کارتخوان حل نشد به گزارش کانال خبری هاریکا خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: در استان اردبیل پزشکان به به جای دریافت یک بار هزینه ویزیت، در مقابل هر بار مراجعه بیماران مانند آزمایش، سونوگرافی و سایر موارد تشخیصی ویزیت چندین باره از بیماران دریافت می‌کنند که این امر داد […]

پزشکان اردبیلی هزینه‌های مکرر ویزیت می گیرند/مشکل کارتخوان حل نشد

به گزارش کانال خبری هاریکا

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: در استان اردبیل پزشکان به به جای دریافت یک بار هزینه ویزیت، در مقابل هر بار مراجعه بیماران مانند آزمایش، سونوگرافی و سایر موارد تشخیصی ویزیت چندین باره از بیماران دریافت می‌کنند که این امر داد بیماران و گلایه‌های آنها را درآورده است.

به هم ریختگی فعالیت‌ها در مطب پزشکان به ویژه نوبت‌دهی طولانی با مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی بر دامنه مشکلات مردم در رجوع به پزشکان متخصص و فوق تخصص افزوده و هیچ یک از متولیان نظام سلامت نیز در این زمینه پاسخگوی مردم نیستند.

با اینکه نوبت‌دهی الکترونیکی در بسیاری از شهرها بیماران را از مراجعه مکرر آسوده خاطر کرده اما در اردبیل به رسم سال‌های گذشته افراد با مراجعه حضوری و در نهایت به سختی با تماس تلفنی نوبت پزشک می‌گیرند.

در حالی که در شرایط کرونایی نوبت‌دهی الکترونیکی در بسیاری از شهرها بیماران را از مراجعه مکرر آسوده خاطر کرده اما در اردبیل به رسم سال‌های گذشته افراد با مراجعه حضوری و در نهایت به سختی با تماس تلفنی نوبت پزشک می‌گیرند که برخی از پزشکان نیز ماه‌ها بیماران را در نوبت نگه داشته و زمینه نارضایتی آنها را با این اقدامات بی‌ثمر رقم زده‌اند.

عده‌ای پزشک با طولانی شدن روند رسیدگی و نوبت‌دهی‌های چندین ماهه بر دغدغه و نگرانی مردم جامعه افزوده‌اند و در کنار آن برخی رفتارهای غیر حرفه‌ای نیز از سوی پزشکان گلایه‌ها و ناراحتی‌ها را چندین برابر کرده است.

در کنار نوبت‌دهی طولانی و غیر الکترونیکی در اکثر مطب‌های اردبیل و سایر شهرها، به ازای هر بار مراجعه دریافت حق ویزیت از بیماران در برخی از مطب‌ها مشاهده می‌شود و در کنار آن ارائه شماره کارت به جای کارتخوان در مطب پزشکان دیگر سوژه نگران‌کننده‌ای است که مردم را سردرگم کرده است.

پزشکان اردبیلی هزینه‌های مکررویزیت می گیرند/ مشکل کارتخوان حل نشد

ترفند پزشکان برای فرار از پرداخت مالیات

پزشکان به جای کارتخوان عمدتاً توسط منشی‌ها شماره کارت به بیماران و مراجعین ارائه می‌کنند تا از طریق دستگاه‌های خارج از مطب نقل و انتقال پول و حق ویزیت انجام شده تشود.

دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با پاسخگویی به این مشکلات و گلایه‌های مردم تاکنون هیچگونه واکنشی نداشته است.

نایب رئیس نظام پزشکی استان اردبیل نیز در این رابطه در گفتگو با هاریکا خبر گفت که با روش الکترونیکی و اینترنتی نمی‌توان نوبت‌دهی در مطب پزشکان انجام داد چرا که این امر به دلال‌بازی‌ها و ایجاد بازار سیاه همچون نوبت‌دهی مراکز دولتی منجر می‌شود.

عده‌ای با وجود تنوع پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های متعدد تنها به یک پزشکان خاص مراجعه می‌کنند که این امر عدم تعادل در مراجعات را به هم زده است.

محبی‌پور اظهار کرد: باید به تناسب عرضه و تقاضا خدمات به مراجعین انجام شود که متأسفانه در اردبیل یک رویه غلط با عنوان پزشک تاپ به راه افتاده که عده‌ای با وجود تنوع پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های متعدد تنها به یک پزشک خاص مراجعه می‌کنند که این امر عدم تعادل در مراجعات را به هم زده است.

وی تصریح کرد: این امر باید از طریق رسانه‌ها فرهنگسازی شود که پزشکان در تخصص‌های مختلف می‌توانند برای مراجعین خدمات ارائه کنند و نیازی نیست با مراجعه تجمیعی و تمرکز روی یک پزشک خاص دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را مبنی بر افزایش بار مراجعات بالا ببریم.

نایب رئیس نظام پزشکی استان اردبیل گفت: هر چند در سایر شهرها نیز چنین رویه‌ای وجود دارد اما در اردبیل برخی پزشکان به عناوین مختلف اسم و شهرت و اعتماد بیماران را جلب کردند اما برخی دیگر در این امر موفق نبودند که این موضوع به تراکم مراجعین به یک پزشک خاص منجر شده است.

پزشکان اردبیلی هزینه‌های مکررویزیت می گیرند/ مشکل کارتخوان حل نشد

نوبت دهی الکترونیکی درگیر بازار سیاه

محبی‌پور در مورد نوبت‌دهی الکترونیکی نیز افزود: متأسفانه این نوبت‌دهی در بخش دولتی با ایجاد بازار سیاه روبه‌رو شد تا هزینه ویزیت ۲۰ هزار تومانی در همان اوایل صبح به ۴۰ هزار تومان در بازار سیاه معامله شود که در این نوبت‌دهی نیز برخی شرکت‌ها دخیل بوده و به نوعی بازار سیاه را رقم زده‌اند.

وی در مورد تجمع پزشکان در سرچشمه خاطر نشان کرد: به جای تمرکز رسانه‌ها به مطب پزشکان در سرچشمه بهتر است به ساختمان‌های دولتی در اطراف این میدان و میدان امام بیندیشیم که وجود ساختمان استانداری در مرکز شهر خود مشکل‌آفرین شده است.

محبی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سال‌های اخیر بیش از ۴ سایت جدید مطب پزشکان در ساختمان پزشکان، میدان یحیوی، خیابان معلم و شهرک کارشناسان ایجاد شده و به هیچ وجه وجود مطب پزشکان به تنهایی در سرچشمه عامل تراکم و ترافیک نیست.

وی در مورد دریافت هزینه ویزیت مکرر از سوی برخی پزشکان بیان کرد: هیچ پزشکی حق اضافه دریافت ویزیت را ندارد ولی اگر از آزمایش، سونوگرافی و سایر موارد تشخیصی ۴۸ ساعت گذشته باشد، بیمار باید هزینه ویزیت مجدد را پرداخت کند که حتی برخی از همکاران ما از این حق و حقوق خود می‌گذرند.

اما در این بین آنچه که آشکار است تضییع حقوق بیماران در مراجعه به مطب پزشکان است که در استان اردبیل رویه‌های غلط همچون ویزیت تراکمی در مطب‌ها، ارجاع پزشکان به یک آزمایشگاه و حتی داروخانه خاص، برقراری روابط ناصحیح مطب پزشکان با مراکز تشخیصی خاص و همچنین ورود چند بیمار به داخل اتاق معاینه در سال‌های اخیر مشکلات و دغدغه‌ها را دو چندان کرده است.