همایش بین‌المللی اربعین حسینی در اردبیل پایان یافت به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، در نوبت عصر یکشنبه این همایش که در سالن خودستانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، بعد از ارائه مقالات منتخب از کشورهای مختلف نظیر عراق، لبنان، استرالیا و ایران به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو و سخنرانی […]

همایش بین‌المللی اربعین حسینی در اردبیل پایان یافت

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، در نوبت عصر یکشنبه این همایش که در سالن خودستانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، بعد از ارائه مقالات منتخب از کشورهای مختلف نظیر عراق، لبنان، استرالیا و ایران به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو و سخنرانی اساتید برجسته، دبیر همایش اربعین حسینی در جمع‌بندی نهایی این همایش اظهار کرد: در این دوره از همایش سعی کردیم با فراخوان بین‌المللی از ظرفیت محققان و پژوهشگران داخلی و برون مرزی استفاده کنیم تا به شکل علمی ابعاد مختلف اربعین حسینی مورد بررسی قرار گیرد.
مرتضی ابراهیمی به غنای آثار ارسالی به این همایش اشاره کرد و گفت: در این همایش در کنار استخراج معانی عقلانی و علمی منطبق بر فطرت بشری سعی شد تا در حوزه فیزیک و متافیزیک بالندگی خاصی را شاهد باشیم و حرکت‌ها به صورت منظم و مرتب اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: نباید اربعین را در پیاده‌روی منحصر کرد بلکه بهتر است اشتراکات ارزشمند این حرکت معنوی و ارزشی که همان تغییر افکار و اندیشه‌هاست مورد توجه قرار گیرد.
دبیر همایش اربعین حسینی افزود: در این همایش سعی شد به صورت میدانی، مستدل و مستند مباحث مطرح شده و در کنار آن زیبایی‌های فرهنگ عاشورایی و نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) به صورت جامع مطرح شده و به دور از نگاه سیاسی با تکیه بر مبانی عقلانی و ارزشی اهداف و برنامه‌ریزی‌ها تبیین شود.
ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در فراخوان همایش سعی کردیم به صورت جامع از دیدگاه‌ها و نظرات متخصصان استفاده کرده و امروز خوشحال هستیم که اسم خود را در لوح محفوظ عزاداران حسینی در قواره علم و معرفت به ثبت رسانده و تلاش کردیم تا در حوزه علم و دانایی این امر را بیشتر تبیین و تشریح کنیم.
در این مراسم رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل نیز به برگزاری موفقیت‌آمیز اولین همایش بین‌المللی اربعین حسینی، تجلی‌گاه ارزش‌های آسمانی و بشری اشاره کرد و ادامه داد: با دعوت از چهره‌های برجسته و علمای فرهیخته سعی کردیم به صورت علمی و عقلانی مبانی ارزشمند مکتب حسینی و اربعین را مورد بررسی قرار دهیم.
حجت‌الاسلام عبدالله حسنی از مشارکت ۵۰ استاد به عنوان داور در بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه این همایش اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال‌های آینده نیز پایتخت ارادتمندان به اهل بیت و تشیع میزبان این رویداد ارزشمند باشد که قطعاً با استقرار دبیرخانه همایش در دانشگاه محقق اردبیلی سعی خواهیم کرد در کنار شور حسینی، شعور حسینی را نیز در قالب گفتمان علمی و ارزشی به رخ بکشیم.
وی اضافه کرد: اصلی‌ترین پیام این همایش ابلاغ سخن حکیمانه امام حسین (ع) در دشت نینوا با محوریت آزادگی و نرفتن به زیر یوغ ظلم و ستم بود که امروز تمام بشریت تشنه چنین معارف و ارزش‌های بی‌نظیر است.
در پایان این همایش شعرخوانی و مداحی انجام شده و با اهدای لوح سپاس و هدایا از برگزیدگان دومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی اربعین حسینی، تجلی‌گاه ارزش‌های آسمانی و بشری تجلیل شد.