نباید در تله جمعیتی گرفتار شویم/نرخ باروری اردبیل در مرز بحرانی به گزارش اخبار اردبیل  , شهرام رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: بیش از نیمی از جمعیت استان اردبیل در شهر اردبیل متمرکز شدند و به همین خاطر بیشترین ظرفیت در تقویت نظام باروری و اهداف توسعه جمعیتی در شهر اردبیل و […]

نباید در تله جمعیتی گرفتار شویم/نرخ باروری اردبیل در مرز بحرانی

به گزارش اخبار اردبیل  , شهرام رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: بیش از نیمی از جمعیت استان اردبیل در شهر اردبیل متمرکز شدند و به همین خاطر بیشترین ظرفیت در تقویت نظام باروری و اهداف توسعه جمعیتی در شهر اردبیل و مناطق همجوار آن هدف‌گذاری شده است.
وی به مهاجرت بالا در شهرهای خلخال، کوثر و گرمی اشاره کرد و گفت: شورای جمعیت استان با مسئولیت استاندار اردبیل روی موضوع جمعیت و افزایش باروری با حساسیت و در قالب هشت کمیته تخصصی برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها را به پیش می‌برد.
مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل تصریح کرد: در بحث سیاست‌گذاری جمعیتی، مدیریت و تلاش برای افزایش جمعیت با روش‌های درست و صحیح مد نظر است و قطعاً در افق ۲۵ تا ۵۰ سال آینده نسبت به افزایش جمعیت و تدبیری مناسب در بالا رفتن میزان باروری کمک کرد.
رسولی دهه ۶۰ و ۷۰ را دهه انفجار جمعیتی اعلام کرد و افزود: در دهه ۹۰ و دهه پیش رو نیز با کاهش چشمگیر زاد و ولد و همچنین نرخ باروری روبه‌رو هستیم که وضعیت بحرانی را سپری می‌کند.
وی نرخ باروری را در این استان ۱.۷ دهم اعلام کرد و ادامه داد: بعد از گذشت ۲۵ سال در این حوزه نباید گرفتار تله جمعیتی شویم بلکه با حمایت از نظام خانواده و امر مقدس ازدواج به افزایش نرخ باروری و جمعیت درست و هدفمند برنامه‌ریزی داشته باشیم.
رسولی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: البته در این زمینه ضرورت دارد هدف‌گذاری اصولی در حوزه بهداشت، درمان، آموزش و همچنین تأمین سایر نیازمندی‌ها به درستی انجام شده و یک شرایط خطیری را شاهد و ناظر باشیم.
مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل اضافه کرد: در اکثر استان‌ها کاهش نرخ باروری مشکلاتی را به وجود آورده که البته یکی از عوامل این کاهش جمعیت توسعه یافتگی است که ترمز رشد جمعیت را کشیده و به نوعی بر دامنه مشکلات و نارسایی‌ها افزوده است.