عزاداری ماه محرم میراث و سرمایه بزرگ فرهنگی و دینی برای جامعه است به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد ساماندهی و سیاست گذاری عزاداری محرم الحرام سال ۱۴۰۰، در سخنانی به اهمیت و قداست عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) اشاره و اظهار کرد: […]

عزاداری ماه محرم میراث و سرمایه بزرگ فرهنگی و دینی برای جامعه است

به گزارش اخبار اردبیل  , به گزارش خبرنگار هاریکا، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد ساماندهی و سیاست گذاری عزاداری محرم الحرام سال ۱۴۰۰، در سخنانی به اهمیت و قداست عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) اشاره و اظهار کرد: آثار اخروی عزاداری بر سیدالشهدا (ع)، خوشنودی در روز قیامت و از آثار دنیوی در کلام امام خمینی (ره) آمده است که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
وی احیای ارزش‌های دینی را بزرگترین سد در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن عنوان کرد و گفت: در عصر کنونی که هجمه‌های مختلف فرهنگی از سوی دشمن روانه مجامع اسلامی می‌شود، تمسک به سیره و روش زندگانی اهل بیت (ع) می‌تواند در مصونیت از تهاجم فرهنگی مؤثر باشد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان عزاداری ماه محرم را میراث و سرمایه بزرگ فرهنگی و دینی برای جامعه معرفی کرد و گفت: یکی از شیوه‌هایی که امامان (ع) برای زنده نگه داشتن نهضت حسینی به کار گرفته اند، برپایی مجالس سوگواری، گریستن و گریاندن برای مصیبت‌های جانسوز کربلا و یادآوری آن حادثه برای مردم است.
حجت الاسلام جعفرزاده به شرایط موجود کرونایی در جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به درخواست عمومی جامعه حسینی کشور خاصه استان اردبیل به عنوان خاستگاه عزاداری حضرت عباس (ع)، مراسم ماه محرم به لحاظ اجرا، مدیریت و برنامه ریزی باید تعیین تکلیف شده و به متولیان اجرایی مراسم ابلاغ شود.

وی توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی را اولویت اصلی در اجرای برنامه‌های ماه محرم سال قبل و امسال عنوان کرد و گفت: عزاداری باید با رعایت تمام موازین بهداشتی و با توجه به سلامت عزاداران در محیط‌های باز و وسیع برگزار شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، اجرای مراسم عزاداری روز شهادت مسلم بن عقیل (ع) را آغاز مراسم عزاداری ماه محرم در اردبیل عنوان کرد و گفت: مراسم روز شهادت مسلم بن عقیل روز عرفه تاریخ ۲۹ تیرماه با حضور دستجات عزاداری در خیابان و با تعداد محدود شرکت کنندگان برگزار می‌شود و با این مراسم آغاز برنامه‌های ماه محرم اردبیل اعلام خواهد شد.
حجت الاسلام جعفرزاده مراسم سنتی عزاداری در بازار تاریخی اردبیل را نیازمند اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: این مراسم باید در نهایت دقت و توجه به عدم تجمع مردم برگزار شود تا با احیای عزاداری سنتی اردبیل، عافیت عزاداران نیز حفظ شود.
وی برنامه‌های تعزیه خوانی و مراسم عظیم تاسوعا و عاشورای حسینی را از دیگر برنامه‌های شاخص عزاداری ماه محرم اردبیل عنوان کرد و گفت: طبق سند جامع تنظیم شده در خصوص تعزیه خوانی، این برنامه اصیل عزاداری در محیط‌های باز اجرا خواهد شد و برنامه تاسوعا و عاشورای حسینی نیز در جلسات هم اندیشی با رؤسای هیئت‌های مذهبی، مادحین و شعرای آئینی اعلام می‌شود.

برنامه‌های عزاداری محرم مطابق وضعیت کرونا طرح‌ریزی شود
در ادامه بابک نخستین، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تقدیر از همکاری شایسته تبلیغات اسلامی استان اردبیل و هیئت‌های مذهبی از رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری ماه محرم سال قبل، بیشترین میزان مراقبت را از سوی این گروه در جامعه عنوان کرد و گفت: در اجرای برنامه‌های ماه محرم باید برای هر سه وضعیت زرد، نارنجی و قرمز برنامه و پروتکل بهداشتی تنظیم شود و با آمادگی کامل به اجرای برنامه پرداخت.
وی با بیان اینکه موج پنجم کرونا در شهرهای جنوبی کشور در حال انتشار است، تاکید کرد: مهم‌ترین عامل در مقابله با این موج خطرناک، جلوگیری از ورود مسافر به استان اردبیل است چرا که استان اردبیل در رعایت پروتکل‌های بهداشتی رتبه برتر کشور را کسب کرده و لذا باید با ممانعت از ورود گردشگران، این وضعیت مطلوب را حفظ کرد.
نخستین بر ضرورت واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال برای حضور در مراسم عزاداری ماه محرم تاکید کرد و افزود: ایمن سازی با واکسیناسیون در محلات برای افراد بالای ۷۰ سال پیش از آغاز ماه محرم ضروری بوده و عامل مهم در کنترل بیماری کرونا است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید بر برگزاری مراسم ماه محرم در فضای باز، افزود: در اجرای برنامه‌های ماه محرم اولویت با برگزاری در فضای باز است که اگر این امکان در برخی هیئات وجود نداشته باشد، در فضای بسته برای هر نفر چهار متر مربع و با زمان بندی محدود و تهویه مناسبت فضا در نظر گرفته و استفاده از ماسک و گندزدایی محیط مورد توجه قرار گیرد.
وی بر ممنوعیت دسته روی شبانه دستجات عزاداری اشاره کرد و گفت: در مراسم سنتی عزاداری اردبیل دسته روی شبانه از مسجدی به مسجد دیگر صورت می‌گیرد که در شرایط کرونایی این امر باعث انتشار بیماری شده و نباید اجرا شود.
نخستین وجود رابط بهداشتی در محلات را ضرورت مهم در اجرای مراسم محرم دانست و افزود: قبل از آغاز محرم باید یک نفر رابط بهداشتی از محلات به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شود و طبق آموزش‌هایی که در زمینه مراقبت‌های بهداشتی کسب خواهد کرد، در مراسم محرم در کنار عزاداران و ناظر بر رعایت موازین بهداشتی باشد.

در ادامه حجت الاسلام مهدی ستوده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با انتقاد از عدم رعایت بهداشت در مناطق گردشگری مطب‌ها و کافه‌های سنتی، گفت: این بی تفاوتی در رعایت اصول بهداشتی باعث افزایش مطالبه گری مردم در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم شده است.
وی با تاکید بر حفظ مشارکت‌های مردمی در عزاداری‌های ماه محرم، گفت: باید حالت مردمی عزاداری ماه محرم حفظ شود و هماهنگی بین تصمیم گیری ها و اجرا در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.
در این جلسه محمد سیمزاری مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز در سخنانی، اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی در مسابقات ورزشی و مسابقات تلویزیونی را تناقض بارز بین گفته‌ها و عمل در بحث کرونا از سوی مسئولین اجرایی عنوان کرد و گفت: مردم با دیدن این مسابقات از رسانه‌ها، دچار شک و تردید در رعایت موازین بهداشتی می‌شوند و با تعطیلی مناسک مذهبی و مساجد، نوعی تفاوت سلایق در تصمیم گیری ها را مشاهده می‌کنند.
وی برگزاری کلاس‌های آموزشی قبل از ماه محرم برای مسئولین هیئت‌های مذهبی را ضروری دانست و گفت: توصیه به موازین بهداشتی و برگزاری کلاس‌های آموزشی بهتر از دستور و ضابطه مندی است و باید در برنامه‌های ماه محرم مورد توجه قرار گیرد.