ضرورت همکاری دستگاه‌های دولتی در قبال کاهش بزه در جامعه به گزارش اخبار اردبیل  , گزارش خبرگزاری هاریکا، ناصر عتباتی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که با هدف تعیین راهکارها، سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های استانی پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد اظهار کرد: دستگاه قضائی استان تمام توان خود را برای کاهش […]

ضرورت همکاری دستگاه‌های دولتی در قبال کاهش بزه در جامعه

به گزارش اخبار اردبیل  , گزارش خبرگزاری هاریکا، ناصر عتباتی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که با هدف تعیین راهکارها، سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های استانی پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد اظهار کرد: دستگاه قضائی استان تمام توان خود را برای کاهش وقوع جرم با استفاده از ابزارهای مختلف و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی به کار می‌بندد و سعی می‌کند تا اقدامات پیشگیرانه بر اساس فرهنگ سازی در جامعه اتفاق بیفتد و مسلماً برخورد کیفری دستگاه قَضایی در مرحله آخر قرار دارد.
وی حضور فیزیکی پلیس در سطح شهر به ویژه مناطق جرم خیز، از بین بردن بسترهای وقوع جرم در کنار استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بسیج، آموزش مهارت‌های ارتباطی، اشتغالزایی و درآمدزایی را از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش وقوع جرم عنوان نمود.
رئیس کل دادگستری استان همچنین با انتقاد از برخی از اتفاقات که موجب قبح زدایی جرم و بزهکاری در جامعه می‌گردد خاطر نشان کرد: نباید اجازه داده شود تا این گونه اقدامات موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه گردد. لذا دستگاه قضائی در این خصوص مصمم است و با متخلفان و مجرمان به شدت و قاطعانه برخورد می‌نماید.
وی اعلام کرد: خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضائی استان در همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی استان و مراجع امنیتی و انتظامی شاهد کاهش وقوع جرایم و بزهکاری در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بودیم.
رئیس کل دادگستری استان در ادامه با قدردانی از اقدامات اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان به ویژه در حوزه اشتغالزایی برای زندانیان اعلام کرد: استان اردبیل اولین استان در کشور در حوزه اشتغالزایی برای زندانیان است و توانسته است برای ۷۴ درصد زندانیان شغل مولد ایجاد نماید.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در ابتدای این جلسه با ذکر حدیثی از رسول اکرم (ص) در باب اصلاح امت و شاخص‌های پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل اصلی کاهش وقوع جرم، انجام وظایف ذاتی مسئولان و مدیران دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی است که ضرورت دارد با انجام دقیق و به موقع وظایف خود گام‌های مؤثر تری برای کاهش وقوع جرم بردارند.
وی هم چنین بر لزوم اجرای دقیق، صحیح و به موقع مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان که نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی و به تبع آن کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضائی را دارد تاکید کرد.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از عموم شهروندان خواست تا هر گونه موارد تخلف را در سامانه سجام به ادرسsajam.scpd.ir گزارش نمایند تا اقدامات لازم قضابی با آن انجام گیرد.
بررسی مصوبات جلسه گذشته و بحث تبادل نظر و ارائه راهکارها و پیشنهادهای لازم از دیگر موضوعات این جلسه بود.