روابط عمومی متعهد و فعال عنصر اصلی پیشرفت و توسعه ادارات است به گزارش اخبار اردبیل  , حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، ضمن تبریک ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی و آغاز هفته ارتباطات در سخنانی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف، راه مهم و اساسی در توسعه و پیشرفت همه جانبه سازمان‌ها […]

روابط عمومی متعهد و فعال عنصر اصلی پیشرفت و توسعه ادارات است

به گزارش اخبار اردبیل  , حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، ضمن تبریک ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی و آغاز هفته ارتباطات در سخنانی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف، راه مهم و اساسی در توسعه و پیشرفت همه جانبه سازمان‌ها و ادارات بوده و روابط عمومی این قدرت را دارد که به نحو علمی و با تکنیک‌های مختلف، مفهوم توسعه را تبیین کند و افکار عمومی را به سمت پیشرفت هدایت می‌کند.
وی به راهکارهای توسعه نقش روابط عمومی در عرصه‌های مختلف جامعه اشاره کرده و اظهار داشت: آموزش، ابزار اولیه برای توسعه نقش روابط عمومی است، جذب نیروهای کارآمد و متخصص، اعتماد به روابط‌عمومی، اعطای اختیارات لازم به روابط‌عمومی، بازیگر کردن روابط‌عمومی‌در عرصه‌های مختلف، اجازه حضور روابط‌عمومی در جلسات و شوراهای سیاست گذاری و تصمیم‌گیری از جمله ابزارهای توسعه نقش روابط عمومی در عرصه‌های مختلف جامعه است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان افزود: در راهکارهای یاد شده، ابزارهایی چون بودجه، امکانات، تجهیزات باید به روابط‌عمومی ها داده شود که با استفاده از ابزارهای اشاره شده، شاهد بوجود آمدن روابط‌عمومی‌های موفق ایرانی در سطح بین الملل بود.
حجت‌الاسلام جعفرزاده نقش روابط عمومی‌ها در مقابله با تهاجمات فرهنگی و جنگ رسانه‌ای را مهم ارزیابی کرده و خاطر نشان ساخت: اصولاً در تهاجم فرهنگی، اعتقادات و باورهای مردم مورد هدف قرا می‌گیرد و به همین دلیل این نوع تهاجم در بین انواع تهاجمات نظامی، سیاسی، اقتصادی نقش اساسی را بازی می‌کنند، یعنی ملتی که استقلال فرهنگی نداشته باشد به طور یقین در همه زمینه‌هایش نیز مستقل نخواهد بود.
وی افزود: تهاجم فرهنگی به‌عنوان مقدمه در تهاجم نظامی محسوب می‌شود و تنها مردمانی از چنین تهاجماتی پیروز از میدان بدر خواهند آمد که شناخت کاملی از فرهنگ، آداب و رسوم منطقه‌ای و کشوری و شهری خود داشته باشد. البته مبارزه با تهاجم فرهنگی به معنای مبارزه با پیشرفت نیست بلکه به معنای دریافت پیشرفت به صورت غربال شده است، نقش اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی روابط عمومی می‌تواند کارکرد مقابله با تهاجم فرهنگی داشته باشد.
افکار عمومی در جامعه امروزی با یک «کلیک ساده» شکل می‌گیرد
عضو شورای فرهنگی عمومی استان به گسترش فعالیت شبکه‌های اجتماعی در جهان و نقش آنان در شکل گیری افکار عمومی و ورود روابط عمومی‌ها به این عرصه اشاره کرد و افزود: شبکه‌های اجتماعی یا به عبارتی «شکل گیری افکار عمومی با یک کلیک» عامل مهم در سهولت گسترش ارتباط مؤثر ادارات با مردم در شبکه‌های اجتماعی بوده و روابط عمومی‌ها چاره‌ای جز این ندارند که از شبکه‌های اجتماعی هم متناسب با برنامه‌های خود بهره برداری کنند.
حجت‌الاسلام جعفرزاده به نقش آموزش و به روزآمدی مدیران و کارشناسان روابط عمومی در ارتباطات مؤثر درون سازمانی و برون سازمانی اشاره کرد و افزود: روابط عمومی حرفه ای باید به روز و کارآمد باشد. در حقیقت آموزش کلید توسعه روابط عمومی است. اگر بخواهیم با عملکرد روابط عمومی بر مخاطبان اثرگذار باشیم، باید با دانش روابط عمومی، تکنیک‌های ارتباط با رسانه‌ها، روابط عمومی الکترونیک و مخاطب شناسی آشنا باشیم. لذا آموزش روز آمد می‌تواند ما را به اهداف مان برساند.
وی به برخی وظایف روابط عمومی‌ها اشاره کرد و افزود: کار با رسانه‌ها، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان، در زمره وظایف این حرفه است. کار روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابط تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، رأی‌دهندگان و عموم مردم به کار رود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در ادامه به نقش درون سازمانی و برون سازمانی و تأثیر روابط عمومی اشاره کرده و خاطر نشان کرد: تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سر و کار دارد و نیازمند تصویر روشنی از خود نزد آن است، گونه‌ای از روابط عمومی را به خدمت می‌گیرد. برخی از رشته‌های مرتبط تحت نام ارتباطات شرکتی نظیر روابط رسانه‌ای، روابط سرمایه‌گذاری، ارتباطات داخلی و روابط کار وجود دارند که به فعالیت‌های روابط عمومی ربط دارند. کارکنان روابط عمومی عموماً توجه خود را به ساختن مناسباتشان با کسانی معطوف می‌کنند که به همسازی با آنها منجر شود.
حجت‌الاسلام جعفرزاده به افزایش روز افزون کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از ابزارهای ارتباط جمعی اشاره و اذعان کرد: در عصر کنونی نقش روابط عمومی در ارتقا سطح آگاهی و دانش مردم در زمینه فضای مجازی و فناوری اطلاعات و استفاده بهینه و مؤثر از رسانه‌های جمعی خصوصاً شبکه‌های اجتماعی، بیش از پیش است و باید در راستای اجرای این نقش، برنامه‌های جامع و تأثیر گذار تدوین شود.
وی در پایان ضمن تبریک این روز به عموم فعالان عرصه روابط عمومی و ارتباطات، ابراز امیدواری کرد: با توسعه رشته‌های دانشگاهی در حوزه روابط عمومی و ارتباطات، می‌توان به موفقیت‌های بیشتری در حوزه روابط عمومی با بهره گیری از نیروهای انسانی کارآمد و متخصص نائل آییم.