جهت‌گیری وقف به سمت و سوی نیازمندی‌های روز جامعه ضرورت دارد به گزارش اخبار اردبیل  , حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: آنچه که به تغییر نگرش در زندگی و ارتقا شادابی فردی و اجتماعی منجر می‌شود کمک به دیگران و رفع نیاز همنوعان است که ما نمونه‌هایی از آن را […]

جهت‌گیری وقف به سمت و سوی نیازمندی‌های روز جامعه ضرورت دارد

به گزارش اخبار اردبیل  , حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: آنچه که به تغییر نگرش در زندگی و ارتقا شادابی فردی و اجتماعی منجر می‌شود کمک به دیگران و رفع نیاز همنوعان است که ما نمونه‌هایی از آن را امروز در جامعه در قالب امور خیریه، وقف، حبه و خیرات و مبرات مشاهده می‌کنیم.
وی تصریح کرد: از آنجایی که انسان‌ها اجتماع‌محور خلق شده‌اند پس حضور در اجتماع می‌تواند بهترین راه سلامتی و نشاط روحی و روانی باشد که در این زمینه شایسته است تقویت مبانی خیر و نیک مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل یکی از ماندگارترین خیرات را وقف بیان کرد و گفت: شاکله وقف به گونه‌ای است که فرد بعد از مرگ نیز می‌تواند رحمت و حسنه جاریه را بی‌منت نصیب خود کرده و مدیریت اموال خود را داشته باشد.
ستوده افزود: از آن جهت وقف را چشمه جاریه می‌نامند که خیر و برکت آن بی‌منت همواره به صاحب وقف می‌رسد و ما در استان اردبیل در طول سال‌های اخیر شاهد افزایش موقوفات و رقبات بودیم.
وی با قدردانی از اهالی خیر استان در همراهی با اوقاف و امور خیریه در افزایش امر وقف خاطر نشان کرد: پیرزنی را سراغ داریم که سه طبقه از ساختمان همراه با زیرزمین و مغازه را بی‌منت برای کودکان بی‌سرپرست وقف کرده و در کنار آن جوانی به اوقاف مراجعه کرده و با اهدای زمین بیش از ۹ هزار متر مربعی خواسته یاریگر معلولان باشد.
ستوده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: قطعاً وقف‌های امروزه شرایط خاصی را متناسب با نیاز جامعه پیدا کرده به طوری که وقف برای کاهش آلام بیماران خاص به ویژه کلیوی امری ستودنی است.
اردبیل در تعداد موقوفات بین استان‌های درجه ۳ قرار دارد
وی بیان کرد: هر چند استان اردبیل از دیرینه و سابقه تدین و روحیه معنوی و ارزشی برخوردار است اما تعداد موقوفات و رقبه استان وسیع و گسترده نیست به گونه‌ای که در بین استان‌های درجه سه قرار داریم.
ستوده رقبای وقف را صلح، حبه و نذورات اعلام کرد و ادامه داد: برخلاف وقف که ابدی و جاودانه است، دست زدن به امر صلح، حبه و نذورات مقطعی بوده و به صورت زودگذر می‌تواند برخی نیازمندی‌ها را برطرف و کمک اهالی استان را به گروه‌های مستضعف انجام دهد.
وی ضرورت تصمیم‌گیری در ارتقا وقف و توجه به عایدات ارزشی و معنوی آن را یادآور شد و اظهار کرد: امروز عده‌ای وقف را با نگاه انتفاعی و عده‌ای با نگاه مشارکتی، جمعی و عام‌المنفعه می‌نگرند که قطعاً نگاه فراگیر در این زمینه مؤثر خواهد بود.
ستوده به موقوفات شیخ صفی‌الدین اردبیلی در بیدستان قزوین اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت قرن‌ها همچنان عایدات این موقوفات نصیب استان اردبیل می‌شود.
وی ضرورت توجه جدی به امر وقف و همچنین متناسب‌سازی آن را با نیاز جامعه یادآور شد و تصریح کرد: ما برای واقفان سمت و سوی کمک و مساعدت معنوی در جاودانه ماندن وقف را ارائه می‌کنیم تا از این مشاوره‌ها استفاده کرده و در ثبت موقوفات جدید با کمک ترخیص بیماران نیازمند، کمک به خرید دستگاه‌ها و تجهیزات بیماران خاص، ساخت سرپناه برای خانواده‌های نیازمند پیشقدم شوند.
ستوده به فعالیت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه در بخش امور خیریه اشاره کرد و افزود: در این زمینه چهار کارگروه در اداره کل فعال شدند و ما در شش محور امور خیریه را به پیش می‌بریم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل محورهای مهم امور خیریه را تسهیل در امر ازدواج، کمک به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، حوزه سلامت، کمک به معلولان و سالمندان، آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و کمک به حادثه‌دیدگان بلایای طبیعی برشمرد.
وی خاطر نشان کرد: ما در کنار مؤسسات و نهادهای مردمی در امور خیریه نیز بیشتر با محور خروج از تصدیگری اقداماتی را انجام می‌دهیم و تلاشمان بر این است تا بیشترین خروجی کار به نفع گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه باشد.