تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و کرونا مشکلی ایجاد نمی‌کند به گزارش اخبار اردبیل  , شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با ورود واکسن آنفلوانزا به استان اردبیل به تدریج این واکسن در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد تا افرادی که علاقمند به تزریق آن هستند از فرصت هاریکاماه برای تزریق آن استفاده کرده […]

تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و کرونا مشکلی ایجاد نمی‌کند

به گزارش اخبار اردبیل  , شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: با ورود واکسن آنفلوانزا به استان اردبیل به تدریج این واکسن در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد تا افرادی که علاقمند به تزریق آن هستند از فرصت هاریکاماه برای تزریق آن استفاده کرده تا خود را در برابر این بیماری ایمن کنند.
وی تصریح کرد: در شرایط بهتر ضروری است تزریق واکسن آنفلوانزا با واکسن کرونا در فاصله یک هفته انجام شود اما افرادی که تزریق هر دو واکسن را به صورت همزمان انجام می‌دهند مشکلی از بابت سلامت و ایمنی نخواهند داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به کاهش بیماران بستری در بیمارستان‌ها و همچنین بستری‌های موقت اشاره کرد و گفت: در هفته‌های اخیر روند کاهشی را در موج پنجم کرونا شاهد هستیم ولی دغدغه شروع خیز ششم را داریم که برای جلوگیری از مرگ و میرها ضروری است مردم استان اردبیل به سرعت تزریق واکسن را در اولویت اصلی قرار دهند.
حبیب‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۹۱۷ هزار دز واکسن در استان به گروه‌های سنی مختلف تزریق شده است، افزود: همچنان روند تزریق واکسن در دز دوم با سرعت بیشتری ادامه دارد و امیدواریم افراد مختلف جامعه از واکسن‌های موجود که عمدتاً برکت و سینوفارم است، استفاده کرده و خود را در برابر موج جدید کرونا ایمن کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: بر اساس تاکید وزارت بهداشت بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است و به هیچ وجه بر اساس سیاست وزارت بهداشت واکسن دیگری وارد ایران نخواهد شد و ما باید با دو نوع واکسن موجود ایمن‌سازی را به مرحله‌ای برسانیم تا در صورت بروز موج ششم کرونا در آبان ماه حداقل مرگ و میرها در سطح پایینی باشد.
حبیب‌زاده ضرورت واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها را ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده یادآور شد و اضافه کرد: با هماهنگی آموزش و پرورش برخی از مدارس برای واکسیناسیون دانش‌آموزان اعلام آمادگی کردند که کار تزریق نیز در این مدارس شروع شده است.
وی بیان کرد: با واکسینه کردن دانش‌آموزان امیدواریم به سرعت شاهد بازگشایی مدارس و تحصیل حضوری دانش‌آموزان باشیم چرا که تعطیلی مدارس اثرات ناخوشایند روحی، روانی و جسمی را برای دانش‌آموزان به همراه داشته است.
حبیب‌زاده ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان دچار آسیب‌های روحی، روانی شده و تعدادی نیز گرفتار چاقی و یا دیگر امراض موقت شدند که امیدواریم با بازگشایی مدارس بخش عظیمی از دغدغه‌ها در این زمینه برطرف شود.
وی در مورد تزریق واکسن به مادران باردار نیز اظهار کرد: بعد از ۱۲ هفته مادران باردار می‌توانند در این فرآیند قرار گرفته و خود را در برابر بیماری کرونا ایمن کنند.
حبیب‌زاده به شایعاتی مبنی بر عوارض واکسن اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه تزریق واکسن افراد را در برابر ابتلاء به کرونا مهیا نمی‌کند بلکه برخی از افراد به محض تزریق واکسن با علائم بیماری کرونا روبه‌رو می‌شوند که به احتمال زیاد قبل از تزریق واکسن گرفتار آن بودند و به همین دلیل عوارض جانبی را بعد از زدن واکسن به عینه مشاهده می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به بیماران شیمی درمانی، پیوندی و روماتیسمی توصیه کرد با مشورت گرفتن از پزشکان معالج خود نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
وی تصریح کرد: افرادی که گرفتار بیماری کرونا بودند بعد از سپری شدن یک ماه می‌توانند واکسن دریافت کرده و خود را در برابر این بیماری در صحت و سلامت کامل قرار دهند.