راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی گردو در خلخال به گزارش اخبار اردبیل  , خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: مقدمات و پیگیری‌های لازم در این زمینه با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده تا خلخال به مرکز و قطب تحقیقات محصول باغی گردو تبدیل شود. وی تصریح کرد: در کنار سر شاخه‌کاری گردو، تولید […]

راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی گردو در خلخال

به گزارش اخبار اردبیل  , خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار هاریکا، اظهار کرد: مقدمات و پیگیری‌های لازم در این زمینه با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده تا خلخال به مرکز و قطب تحقیقات محصول باغی گردو تبدیل شود.
وی تصریح کرد: در کنار سر شاخه‌کاری گردو، تولید ۵۰۰ اصله نهال گردو به شکل کشت بافت در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته و از سال زراعی گذشته وارد خلخال شده تا مورد توجه باغداران قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در کنار این امر سعی کردیم با کارهای علمی و کارشناسی طرح سر شاخه‌کاری را در افزایش ظرفیت تولید در این محصول مورد توجه قرار دهیم که جز استان‌های موفق در اجرا و ثمربخشی این طرح بودیم.
نیکشاد افزود: سال زراعی گذشته به تخصیص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ما سعی کردیم تا توزیع نهال یارانه‌ای پربازده و متحمل به سرمازدگی را در نهال گردو شاهد باشیم و در کنار آن با همکاری خود باغداران طرح سر شاخه‌کاری گردو به انجام رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: همچنان تلاش می‌کنیم تا با تأمین منابع ملی و استانی، اصلاح و توسعه باغات گردو را با هدف تولید محصولات به شکل تجاری و صنعتی در دستور کار قرار داده و به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار دهیم.
نیکشاد اضافه کرد: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار سطح باغات گردوی استان است که سه هزار و ۴۰۰ هکتار آن در جنوب استان و در شهرستان خلخال قرار گرفته است.
وی تولید شش هزار و ۵۰۰ تن محصول را از باغات گردو یادآور شد و بیان کرد: نیمی از باغات و محصول تولید شده مربوط به جنوب استان است و خلخال قطب تولید گردوی با کیفیت می‌باشد.
نیکشاد ضرورت توسعه برنامه‌های آموزشی را برای باغداران در جهت اجرای طرح‌های جدید به ویژه سر شاخه‌کاری گردو در مناطق کم بازده و دارای شرایط جوی نامتغیر اعلام کرد و ادامه داد: با کاشت ارقام پربازده همچون «چندلر» سعی کردیم تا بهره‌وری را در این بخش افزایش دهیم که امسال ۹ هزار مورد نهال گلدانی و ۱۴ هزار مورد پیوند باغات را در بخش گردو شاهد بودیم.
وی ضرورت توسعه صنایع تبدیلی، بسته‌بندی، تجاری‌سازی و برندسازی را در این بخش یادآور شد و اظهار کرد: گردو محصول اقتصادی با ارزشی است که در صنعت داروسازی از اهمیت خاص برخوردار است و در تولید لوازم بهداشتی، آرایشی، صنعت مواد غذایی، چوب و تزئینی دارای ارزش فراوان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت اصلاح در نظام تولید و پرورش باغات را یادآور شد و تصریح کرد: باید از روش سنتی عبور کرده و به سمت روش مدرن در این بخش حرکت کنیم تا افزایش تولید و راندمان را در این بخش شاهد باشیم.
نیکشاد گفت: هر سه کیلو گردوی تولید شده معادل یک بشکه نفت برای کشور ارزآوری به همراه خواهد داشت و امیدواریم این صنعت بیش از گذشته متحول شود.