در حال حاضر یکی از دغدغه های بسیاری از افراد آموزش زبان ترکی استانبولی می باشد و این امر دلایل بسیار زیادی دارد. جاذبه های این کشور و میزان مسافرت و مهاجرت به آن، کار و تحصیل در کشور ترکیه، شباهت فرهنگی بین ایران و ترکیه، علاقمندی به فیلم‌ ها و سریال های ترکی و […]

در حال حاضر یکی از دغدغه های بسیاری از افراد آموزش زبان ترکی استانبولی می باشد و این امر دلایل بسیار زیادی دارد. جاذبه های این کشور و میزان مسافرت و مهاجرت به آن، کار و تحصیل در کشور ترکیه، شباهت فرهنگی بین ایران و ترکیه، علاقمندی به فیلم‌ ها و سریال های ترکی و بسیاری از موارد دیگر، یادگیری این زبان را در برنامه بسیاری از افراد قرار داده است.

آموزشگاه ملل با توجه به بالا بودن تقاضا برای یادگیری این زبان علاوه بر برگزاری کلاس های متعدد، در این مقاله و سایر مقاله های موجود در سایت از جنبه های مختلف به یادگیری این زبان پرداخته است.

ساختار زبان ترکی استانبولی

یکی از موارد مهم در آموزش زبان ترکی استانبول ، یادگیری ساختار جمله ها در این زبان می باشد. باید گفت که ترکی استانبولی یک زبان پسوندی است و در این زبان نکات گرامری به صورت پسوند به کلمه ها متصل خواهد شد. در این زبان در ساختار جمله، فعل بخش اصلی را تشکیل می دهد و سایر اعضای جمله برای بیان مفهوم های دیگر به آن اضافه می شوند.

جمله ها در زبان ترکی استانبولی به سه صورت با قاعده، بی قاعده و بی فعل می باشند‌. هر کدام از اجزای جمله شامل فعل، فاعل، مفعول و قید، فهم بیشتری از جمله به مخاطب می دهند. فعل که اصلی ترین بخش از جمله می باشد، در زبان ترکی استانبولی در آخر جمله قرار می گیرد.

در هر جمله یک‌ فعل قرار می گیرد اما سایر اجزا می توانند با تعداد متفاوت در جمله حضور داشته باشند. در ادامه نکات بسیار مهمی را در مورد زبان ترکی استانبولی برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

گرامر

یادگیری نکات گرامری از مهم ترین مراحل در فرایند آموزش زبان ترکی استانبولی محسوب می شود. هنگام صحبت کردن باید نکات گرامری را بلد باشید وگرنه صرف دانستن لغات نمی تواند راه گشای شما باشد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که گرامر زبان ترکی استانبولی شباهت های زیادی به زبان فارسی دارد اما متد یادگیری آن متفاوت خواهد بود.

در وهله اول باید تمام نکات دستوری در مورد انواع اسم و شیوه ساخت آن ها توضیح داده شود و در مرحله بعد نحوه استفاده از آن ها مطرح می شود. در گام های بعد در مورد ضمایر و فعل ها و سایر نکات گرامری آموزش داده می شود. در مراحل بعدی نحوه مجهول کردن، سوالی کردن، منفی کردن، به کار قیدها و پسوندهای رایج و سایر نکات دیگر آموزش زبان ترکی استانبولی ادامه پیدا می کند. اما یادگیری این نکات به تنهایی نمی تواند ضامن صحبت کردن شما باشد. برای تسلط بر این زبان باید تمرین و تکرار را به صورت مداوم‌ و منظم در برنامه خود قرار دهید. در ادامه به صورت کامل در این زمینه صحبت می کنیم.

کلمات و لغات رایج

هنگامی که قصد داشته باشید برای مسافرت یا مهاجرت به کشور ترکیه بروید، در گام اول باید این توانایی را داشته باشید که نیازهای خود را برطرف نمایید. از این رو‌ بهتر است لغات و کلمات پرکاربرد را به خوبی بلد باشید. در این راستا تصمیم گرفتیم که شما را با پرکاربردترین اصطلاحات در زبان ترکی استانبولی آشنا سازیم. این مرحله می تواند گامی بلند در آموزش زبان ترکی استانبولی باشد. این کلمه ها و عبارت ها را همراه با معنی فارسی به شما تقدیم خواهیم کرد.

  1. Merhaba: سلام
  2. Hoşçakal: خداحافظ
  3. Günaydın: صبح بخیر
  4. İyi geceler: شب بخیر
  5. Gün: روز
  6. Gece: شب
  7. Teşekkür ederim: متشکرم
  8. Üzgünüm: معذرت می خواهم
  9. Hoşgeldiniz: خوش آمدید
  10. Lütfen: لطفا
  11. Buraya: این جا
  12. Orada: آن جا
  13. Rica ederim: خواهش می کنم
  14. Ben: من
  15. Sen: تو
  16. Mükemmel: عالی
  17. Sorun değil: مشکلی نیست
  18. Ben iyiyim: خوبم
  19. Evet: بله
  20. Hayir: خیر
  21. Neden: چرا
  22. Nasıl: چطور، چگونه
  23. Nerede: کجا، کجاست
  24. Ne zaman: چه زمانی؟
  25. Nereye gitmeli: کجا برویم؟
  26. Bu nedir: آن چیست؟
  27. Açıklaman nedir: چه توضیحی دارید
  28. Nerelisin: اهل کجا هستید
  29. Ne tavsiye var: چه توصیه ای دارید
  30. Nasılsın: حالت چطوره
  31. Adın ne: اسم شما چیست؟
  32. Neden git: چرا بریم؟
  33. Herşey nasıl: اوضاع چطوره
  34. Sen ne diyorsun: چی میگی؟
  35. Nereye gittin: کجا رفتی؟

الفبا

یکی از نکات مهم در فرایند آموزش زبان ترکی استانبولی، این است که کلمه ها به همان صورت که به نگارش در می آیند، خوانده می شوند. به همین منظور برای یادگیری هر چه بهتر این زبان، بابد الفبا را با دقت فرا بگیرید. در این زبان ۲۹ حرف وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۱ حرف بی صدا بوده و ۸ حرف نیز صدادار می باشند. حروف صدا دار در زبان ترکی استانبولی شامل این موارد هستند:

a, e, ı, i, o, ö, u, ü

یادگیری حروف الفبا در وهله اول، گامی بلند در یادگیری زبان ترکی استانبولی می باشد.

ضمایر

ضمایر در زبان ترکی استانبولی بسیار اساسی و پایه گرامر محسوب می شود. ضمیر در واقع کلمه ای است که به جای فاعل در جمله می آید و به شخص ها و جانداران مختلف اشاره دارد. این ضمایر زمانی که به جای فاعل قرار می گیرند، مفهوم آن را می رسانند. با به کار بردن ضمایر در جمله ها نیازی نیست که اسم‌ ها را مرتب تکرار کنید و به این وسیله از پیچیدگی جمله ها جلوگیری خواهد شد. ضمایر در زبان ترمی استانبولی به شش صورت مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این شش ضمیر را مشاهده می نمایید‌.

  • ضمایر شخصی یا kişi zamirleri
  • ضمایر اشاره یا İşaret zamiri
  • ضمایر نا معین یا Belgisiz zamir
  • ضمایر پرسشی یا soru zamiri
  • ضمایر انعکاسی یا dönüşlülük zamiri
  • ضمیر وابستگی یا İlgi zamiri

این ضمیرهای نام برده هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند به عنوان مثال ضمایر فاعلی یا ضمایر شخصی در جمله می توانند در جایگاه اسم‌ فاعل قرار بگیرند. این ضمایر شامل موارد زیر هستند:

  • Ben
  • Biz
  • Sen
  • Siz
  • O
  • Onlar

هر کدام از این ضمیرها ساختار مخصوص به خود را دارند و نقش متفاوتی در جمله ایفا می نمایند.

حروف اضافه

در این بخش توضیحاتی راجع به حروف اضافه بیان می کنیم. در زبان ترکی استانبولی نیز همانند سایر زبان ها این حروف وجود دارند و بسیار پرکاربرد می باشند. نا گفته نماند که در هر جمله حد اقل یک حرف اضافه مشاهده می شود. از این حروف اضافه می توان « از، به، در، را، با، تا» را نام برد.

در زمان های مختلف در این زبان از حروف اضافه استفاده خواهد شد. هر کدام از این حروف اضافه کاربرد خاصی دارند. با این که در فرایند آموزش زبان ترکی استانبولی هر کدام از این حروف توضیحات بسیار مفصلی دارند، در این مجال نمی ‌توان همه‌ را توضیح داد. اما در مقاله های متعدد سایت آموزشگاه زبان ملل توضیحات بیشتری ارائه شده است.

 

قیدها

قید ها در زبان ترکی استانبولی کلمه ای محسوب می شوند که معنی فعل، صفت یا سایر قید ها را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را تغییر می دهد یا به نوعی حالت آن‌ ها را توصیف می نماید. در‌ واقع بیان می نمایند که جمله ها در چه زمانی، چرا، کحا، چگونه و تحت چه شرایطی اتفاق افتاده اند. قید ها شامل قید های مکان، قید مقدار یا کمیت، قید زمان و قید حالت می باشند. البته باید گفت که در زبان ترکی استانبولی تقریبا تمام صفت ها می توانند در نقش قید شرکت نمایند.

بهترین روش یادگیری زبان ترکی استانبولی

آموزش زبان ترکی استانبولی همانند سایر زبان ها باید به شیوه ای اصولی انجام گیرد. برای ایرانی ها، یادگیری زبان ترکی استانبولی کاربردهای زیادی دارد چرا که سفر به این کشور همسایه بسیار رواج دارد و همچنین ایرانیان زیادی به این کشور زیبا مهاجرت می نمایند.

با یادگیری زبان ترکی استانبولی دریچه ای رو‌ به پیشرفت برای هر شخصی باز می شود. با این کار فرصت های شغلی زیادی برای شخص به وجود می آید، از نظر تحصیل در بهترین دانشگاه های ترکیه که می تواند دروازه ای برای ورود به کشورهای دیگر باشد. اما این نکته را هرگز فراموش نکنید که یادگیری هر زبانی به عنوان زبان دوم، از جمله زبان ترکی استانبولی بابد طبق اصول و استانداردهای جهانی انجام شود.

یادگیری غیر اصولی نه‌ تنها راه به جایی نمی برد، بلکه امکان دارد شخص را در نیمه راه دچار دلسردی و خستگی کرده و از ادامه سر باز بزند. به همین دلیل کارشناسان آموزشگاه زبان ملل در این مقاله راهکارهایی را برای زبان آموزان و علاقمندان عزیز در نظر گرفته اند که از شما دعوت می نماییم همه نکات را مطالعه بفرمایید.

موسیقی

گوش دادن به موسیقی روشی بسیار جذاب و لذت بخش و در عین حال کاربردی می باشد. در مراحل آموزش زبان ترکی استانبولی اصلا از گوش دادن به موسیقی دست نکشید. آهنگ ها در برخی موارد بسیار خاطره انگیز می شوند و همین امر فرایند آموزش را بسیار جذاب تر می سازند.

البته نا گفته نماند که‌ ایرانی ها اکثرا آهنگ های ترکی را دوست داشته و با آن‌ ها خاطره دارند‌. در تمام شرایط می توانید این آهنگ ها را گوش داده و به آموزش زبان ترکی استانبولی کمک زیادی بکنید. سعی کنید هم زمان با پخش شدن آهنگ و گوش دادن به آن، خودتان نیز شعرها را بخوانید و به دنبال معنی آن ها باشید. در واقع باید به گونه ای این کار را انجام دهید که بر آهنگ ها مسلط شوید.

پادکست

امروزه استفغغتز پادکست ها رواج زیادی پیدا کرده است. مزیت پادکست ها در این است که در موضوعات متنوع زیادی وجود دارند. شما می توانید با سلیقه خود موضوعات مختلف را انتخاب و پادکست مورد نظر را تهیه و گوش دهید. این پادکست ها دنیایی از لغت و واژه ها را در خود دارند که‌ با گوش دادن زیاد و تمرین و تکرار می توانید در زمینه یادگیری لغات و بالا بردن دامنه لغات خود به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنید. همیشه سعی کنید کلمه ها، واژه ها، عبارت ها و اصطلاحات جدید را یادداشت و مرتب به کار ببرید.

فیلم های ترکی استانبولی

صنعت فیلم سازی در ترکیه به گونه‌ ای می باشد که برای سلیقه های مختلف فیلم هایی با داستان های جذاب تولید می شود. تماشای فیلم ها و سریال های زبان اصلی بهترین راهکار برای آموزش زبان ترکی استانبولی می باشد. برای این که در مراحل ابتدایی بتوانید به راحتی مفهوم فیلم ها را درک نمایید، بهتر است آن‌ ها را با زیر نویس مشاهده نمایید.

با این کار در ابتدا مفهوم فیلم و داستان را درک کرده و در مراحل بعد با برداشتن زیر نویس با دقت بیشتری آن ها را تماشا نمایید. با مشاهده این فیلم ها نه تنها با دریایی از لغات مواجه می شوید، بلکه می تواند فرهنگ کشور و مردم ترکیه را نیز بیشتر شناخته و بدون تردید کمک زیادی به یادگیری این زبان می کند. هنگام مشاهده فیلم ها، لغات جدید را یادداشت و مرتب آن‌ها را استفاده نمایید. این لغت ها باید ملکه ذهن شما شوند.

کتاب

همیشه مطالعه کتاب ها راهکار بسیار مهم و کاربردی برای یادگیری هر زبان می باشد. آموزش زبان ترکی استانبولی نیز از طریق مطالعه کتاب های مختلف می تواند روشی بسیار اصولی باشد. در زمینه‌ های مختلف می توانید کتاب های بسیار عالی تهیه کرده و مطالعه نمایید.

کتاب های آموزشی ‌که بسیار کاربردی هستند و کمک‌ زیادی به فرایند یادگیری زبان می کنند‌. از سوی دیگر، کتاب های داستان و رمان و همچنین کتاب هایی با موضوعات مختلف نیز دریچه ای بزرگ‌ رو‌ به موفقیت برای شما عزیزان باز خواهد کرد. یادداشت برداری در هنگام مطالعه راهکاری بسیار اصولی می باشد. با این کار هر زمان می توانید از آن ها استفاده نمایید. حتی می توانید موضوعات کتاب ها را خلاصه نویسی کرده و یادگیری را برای خود راحت تر بسازید.

اخبار ترکی

گوش دادن به اخبار مزایای زیادی دارد. با این کار اول از هر چیزی با اخبار مختلف دنیا و البته کشور ترکیه آشنا خواهید شد. همچنین در اخبار واژه ها و اصطلاحات به روز استفاده می شود و در زمینه های مختلف می توان لغات جدید را شنید و یاد گرفت. همچنین می توان ابن آموخته ها را یادداشت کرده و همیشه مورد استفاده قرار داد.