طرحی نرم افزاری برای از بین بردن اختلال‌ خواب توسط محققان کشور به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، شبنم فیضی مسئول پروژه طراحی نرم‌افزار ارزیابی و مطالعه عمیق و نحوه خواب با استفاده از هدست‌های EEG گفت: این پروژه به مثابه […]

طرحی نرم افزاری برای از بین بردن اختلال‌ خواب توسط محققان کشور

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، شبنم فیضی مسئول پروژه طراحی نرم‌افزار ارزیابی و مطالعه عمیق و نحوه خواب با استفاده از هدست‌های EEG گفت: این پروژه به مثابه روشی نوین در ارتقای کارکردهای سلامت روان است که طی آن، سیگنال‌های دریافتی از افراد، نشان می‌دهد که آنها در کدام یک از مراحل ۵گانه استاندارد خواب به سر می‌برند و طبق مشخصات هر طبقه، نوع اختلال مشخص شده و شکل اختلال، بررسی و راهکارهای رفع آن بیان می‌شود.
وی افزود: بنابراین این محصول می‌تواند راهگشای بزرگی برای افراد بسیاری باشد که از اختلال‌ها و مشکلات مربوط به خواب رنج برده و تاکنون نتوانسته‌اند با مراجعه به پزشکان متعدد، درمانی برای این اختلال‌های خود پیدا کنند.
فیضی خاطر نشان کرد: این دستاورد که هم‌اکنون آخرین مراحل تحقیقاتی جامع خود را سپری می‌کند، نخستین نمونه از این نوع دستگاه‌ها است که در داخل کشور به تولید رسیده و ایران‌ساخت شده است.
به گفته وی، این نرم‌افزار با حمایت‌های مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا در مسیر تولید و توسعه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این محصول در حوزه سلامت روان و با محوریت ارتقای کارکردهای جسمی و پیشگیری از اختلالات روان است، گفت: این سیستم با ثبت سیگنال‌های EEG مغز هنگام خوابیدن قادر به پیگیری الگوی خواب افراد است. کاربرد این دستگاه در شناسایی اختلالات خواب افراد و کمک به تشخیص بیماری‌های این حوزه خلاصه می‌شود.