«کت چرمی» مثل «شیشلیک» گرفتار ممیزی می‌شود؟/ در «زخم‌کاری۲» نیستم به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری «کت چرمی» مثل «شیشلیک» گرفتار ممیزی می‌شود؟/ در «زخم‌کاری۲» نیستم  به گزارشهاریکا خبر، عباس جمشیدی‌فر بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این سال‌ها بیشتر در فیلم و سریال‌هایی با دغدغه‌های اجتماعی حضور یافته است در گفتگو […]

«کت چرمی» مثل «شیشلیک» گرفتار ممیزی می‌شود؟/ در «زخم‌کاری۲» نیستم

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری «کت چرمی» مثل «شیشلیک» گرفتار ممیزی می‌شود؟/ در «زخم‌کاری۲» نیستم  به گزارشهاریکا خبر، عباس جمشیدی‌فر بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این سال‌ها بیشتر در فیلم و سریال‌هایی با دغدغه‌های اجتماعی حضور یافته است در گفتگو با برنامه «سینما معیار» رادیو از سختی‌های ساخت فیلم با فضای اجتماعی مثل «کت چرمی» و کمدی‌هایی مثل «شیشلیک» گفت.
وی ابتدا درباره فیلم «شیشلیک» که هنوز اکران نشده است به اصلاحیه‌های آن اشاره و عنوان کرد: برخی اصلاحیه‌هایی را که به فیلم وارد شده بود اصلاً نمی‌توان انجام داد فکر می‌کنم اگر انجام دهیم هزینه‌ای تقریباً برابر با هزینه تولید فیلم دوباره انجام شود تا اصلاحیه‌ها صورت بگیرد. با این وضعیت اصلاحیه‌ها فکر می‌کنم اکران فیلم «شیشلیک» کاملاً غیرممکن است نه تنها سینمایی «شیشلیک» بلکه فیلم‌های سینمایی که با این سبک و سیاق است فکر می‌کنم یا دیگر ساخته نمی‌شود یا اگر ساخته شود اکرانش غیرممکن می‌شود. خود «کت چرمی» هم اگر بخواهد اصلاحیه‌های عجیب و غریب به آن وارد شود به نظرم اکران این فیلم هم غیرممکن می‌شود.
وی در واکنش به مجری که اعلام کرد تمام فیلمنامه‌های این آثار پیش از این خوانده شده و پروانه ساخت گرفته است، گفت: من چندان در جریان نیستم ولی بالاخره همه این فیلم‌ها از جایی مجوز گرفته‌اند.
بازیگر فیلم «شیشلیک» با اشاره به تغییر برخی سیاستگذاری‌ها گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم ما تغییر نمی‌کنیم. سیاست‌هایی که گذاشته می‌شود نمی‌تواند تغییرناپذیر باشد و بعد بگوییم از تغییرات جامعه و کل جهان مستثنی هستیم و فقط باید براساس همان چیزی که به ما دیکته شده است فیلم بسازیم.
وی درباره اینکه چقدر این سیاستگذاری‌ها ناشی از سلیقه است تصریح کرد: بحث تعویض آدم‌ها نیست ما تا وقتی رویکرد مان همین وضعیت حال حاضر باشد اگر بهترین مدیران را هم بر سر کار بیاوریم هیچ گاه این اتفاق رخ نمی‌دهد که بتوانیم از مسیری که در آن قرار گرفتیم جهت گیری‌مان را عوض کنیم. باید رویکردها تغییر کند مشکل این است که ما اصلاً از چیزی به نام تغییر خوشمان نمی‌آید.
درباره گرانی هم نمی‌توان فیلم ساخت
بازیگر سریال «زخم کاری» اضافه کرد: به طور مثال ما بخواهیم درباره یک مساله اجتماعی بر مبنای موضوع روز معضلی مثل گرانی که خیلی هم مساله ساده‌ای است فیلم بسازیم، آیا می‌توان سکانس به سکانس درباره این مساله فیلم ساخت؟ خیر نمی‌توانید اگر بخواهید درباره جزئیات آن جلو بروید به مرحله‌ای می‌رسد که به شما می‌گویند اصلاً حق ندارید در این باره حرف بزنید. وقتی می‌گویم تغییر رویکرد یعنی وقتی همه چیز در حال تغییر است چرا درباره این تغییرات نمی‌توان حرف زد. ما بر مبنای ۱۰۰ سال پیش فکر می‌کنیم و نمی‌توانیم از آن صد سال پیش فکر خود را بیرون بکشیم. ما در طول سال چهار فصل داریم که هر فصل طبیعت تغییر می‌کند و ما همین نگاه طبیعی را هم در فیلمسازی نداریم.
وی در پاسخ به مجری درباره دوگانه‌ای که میان فیلم‌های اجتماعی و کمدی‌های سرگرمی محور شکل گرفته است و نبود امکانات و شرایط برابر توضیح داد: فیلم اجتماعی و کمدی کاملاً با هم متفاوتند و نباید رو به روی هم قرار بگیرند.
جمشیدی‌فر درباره امکاناتی که برخی کمدی‌ها تعلق می‌گیرد اظهار کرد: کمدی‌هایی که سازمان سینمایی دوستش دارد و برایش تبلیغات می‌کند به نظرم اصلاً کمدی نیست. کمدی‌ای که برای سرگرم کردن مردم است و براساس مسائلی که کاملاً پیش پا افتاده است شاید با آنها توانسته‌ایم تماشاگر را بخندانیم و شاید موفق هم بوده‌ایم، اصلاً هم نمی‌گویم این فیلم‌ها بد یا خوب است بلکه خودم بارها در این فیلم‌ها بازی کرده‌ام اما اساساً کمدی از فکت هایی استفاده می‌کند که خود اینها الان ممیزی می‌شود. کمدی از سیاست استفاده می‌کند و یا از ویژگی‌هایی که حتی نمی‌توانم الان روی آنتن بگویم.
وی اضافه کرد: دیگر نمی‌توان فیلمی مثل «شیشلیک» ساخت که در جایی تماشاگر را می‌خنداند در جایی او را به فکر فرو می‌برد و در جایی او بغض می‌کند و می‌خندد، چون توقیف می‌شود و دیگر اتفاقی برایش رخ نمی‌دهد.
جمشیدی‌فر در ادامه گفت: الان فیلم‌ها و سریال‌هایی پخش می‌شوند که برخی به قول خود دوستان مجوز پخش هم نگرفته‌اند و حتی شاید بازبینی هم نشده‌اند آیا اینها خلاف عرف بوده است؟ من به عنوان بازیگر خودم می‌دانم ممیزی‌ها چیست. جمله‌ای که می‌گویم ممیزی دارد یا خیر. اگر هم بخواهم جمله ملاحظه‌داری بگویم صد بار برای خودم درستش می‌کنم تا به گونه‌ای بگویم که منظورم را برسانم. ما خودمان ممیزی‌ها را می‌دانیم نیازی نیست این همه زیر ذره‌بین باشیم تا یقه‌مان را بگیرند، فیلممان را خراب کنند یا از سکانس‌های آن بزنند.
وی درباره «زخم کاری ۲» گفت: متاسفانه در «زخم کاری ۲» نیستم، اصلاً قرار نبود «زخم کاری» فصل دومی هم داشته باشد.
جمشیدی‌فر در پاسخ به مجری درباره اینکه داستان چقدر در ارتباط با فصل اول است بیان کرد: درباره قصه اجازه بدید صحبت نکنم و فقط بگویم در فصل دوم حضور ندارم و در قسمت ۱۴ کشته شدم. امیدوارم براتون خبر   «کت چرمی» مثل «شیشلیک» گرفتار ممیزی می‌شود؟/ در «زخم‌کاری۲» نیستم براتون مفید بوده باشه

 
2023-05-23 11:06:26