چالش‌های به تصویر درآوردن «عطر»/ مقدم‌دوست روی‌مان حساب باز کرد به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری چالش‌های به تصویر درآوردن «عطر»/ مقدم‌دوست روی‌مان حساب باز کرد  به گزارش خبرنگار هاریکا، «فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های […]

چالش‌های به تصویر درآوردن «عطر»/ مقدم‌دوست روی‌مان حساب باز کرد

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری چالش‌های به تصویر درآوردن «عطر»/ مقدم‌دوست روی‌مان حساب باز کرد  به گزارش خبرنگار هاریکا، «فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند…» آنچه که در ابتدا خواندید، خلاصه داستان فیلم سینمایی «عطرآلود» دومین اثر بلند سینمایی هادی مقدم‌دوست به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری و به قلم حسین حسنی است که برای اولین بار در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.
«عطرآلود» که محصول سازمان سینمایی سوره است، یک ملودرام عاشقانه با تقابلی از رنج، ترس و وجدان در برابر زندگی، تعلق و تعهد است که در ادامه سینمای اخلاقی مقدم‌دوست، چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام، پیشرفت و موفقیت زندگی‌شان تصویر می‌کند.
ایمان کرمیان و محمد برادران مدیران جلوه‌های ویژه میدانی و بصری فیلم سینمایی «عطرآلود» به ارایه توضیحاتی درباره این فیلم پرداختند.
ایمان کرمیان مدیر جلوه‌های ویژه میدانی سینما در گفتگو با خبرنگار هاریکا با بیان اینکه امسال سه اثر در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر دارد، بین کرد: فیلم‌های سینمایی «گل‌های باوارده» اثری در حوزه دفاع مقدس، «در آغوش درخت» اثری در حوزه اجتماعی و «عطرآلود» که فیلمی ملودرام است، از جمله آثار فجر ۴۱ است که در آن‌ها سهمی داشتم.
وی با اشاره به اینکه «عطرآلود» دومین همکاری‌اش با هادی مقدم‌دوست پس از سریال «سرباز» است، درباره چالش‌های کار خود در این پروژه بیان کرد: هر کاری چالش‌های خود را دارد چراکه نگاه کارگردان، نوع چیدمان و میزانسن متفاوت است اما من با همه کارگردانان تعامل می‌کنم چراکه معتقدم صاحب هنری هر اثر کارگردان است. پس باید در عین حال که پیشنهادهای خود را ارایه می‌دهم، نگاهم را به فیلمساز نزدیک کنم تا آنچه می‌خواهد، اجرا شود.
مدیر جلوه‌های ویژه میدانی «عطرآلود» با بیان اینکه همه سکانس‌ها و پلان‌ها از سختی‌های خاص خود برخوردار هستند، عنوان کرد: برخی مواقع سخت‌ترین پلان به راحت‌ترین روش گرفته می‌شود، در مقابل برخی دیگر از مواقع ما برای گرفتن آسان‌ترین پلان با یک چالش جدی مواجه می‌شویم که آن را تبدیل به یک پلان سخت می‌کند. تجربه ثابت کرده گرفتن پلان‌هایی که فکر می‌کنیم آسان است، همیشه چالش بیشتری داشته و سخت‌تر بوده است و بالعکس این قضیه نیز صدق می‌کند.
کرمیان با اشاره به اینکه سینمای هادی مقدم‌دوست خاص و نگاهش به سینما متفاوت است، اظهار کرد: باید به دیدگاه مولفان یک اثر احترام گذاشت ولو اینکه بپسندیم یا نپسندیم. از سوی دیگر حضور در هر پروژه‌ای برایم تجربه و قطعاً با پروژه قبلی‌ام متفاوت است. معمولاً سعی می‌کنم کارهایی را قبول کنم که مرا به چالش بکشد چراکه هنوز آنقدر توان دارم که خود را به چالش بکشم و دنبال کارهای سخت باشم.
وی در پایان مطرح کرد: برای همه هموطنان، سینماگران و همکاران خود آرزوی حال خوب می‌کنم و از مسئولان می‌خواهم نگاه بهتر و خوش‌بینانه‌تری به ما بیندازند و به نیازهای ما توجه کنند چراکه قشر آسیب‌پذیری هستیم و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌داریم.
محمد برادران که مسئولیت جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی «عطرآلود» را برعهده داشته است، نیز به خبرنگار هاریکا بیان کرد: پیش از این اثر سینمایی هادی مقدم‌دوست را به عنوان فیلمسازی و به ویژه در مقام نویسندگی می‌شناختم اما باعث افتخار بود که در این پروژه همراه ایشان بودم و اولین همکاری‌مان رقم خورد.
وی با اشاره به اینکه «عطرآلود» که به لحاظ قصه و مضمون جذاب و متفاوت‌تر از آثاری است که تاکنون کار کرده است، مطرح کرد: ما باید برای اولین بار عطر را به تصویر می‌کشیدیم؛ اتفاقی که تا پیش از این رخ نداده و کسی هم ندیده بود.
مدیر جلوه‌های ویژه بصری «عطرآلود» گفت: فیلم سینمایی «عطرآلود» اثری اجتماعی و شریف است که حال خوبی برای مخاطب به ارمغان می‌آورد و به واسطه به تصویر کشیدن عطر، فضای قشنگی دارد.
برادران با بیان اینکه مهمترین چالش این پروژه و سخت‌ترین سکانس مربوط به تصویر کشیدن عطر بود، گفت: ما روی ۱۵ نسخه مختلف در طی چهار ماه کار کردیم تا آن چیزی که مدنظر کارگردان بود، اتفاق بیفتد. هادی مقدم‌دوست همراه با یوسف منصوری تهیه‌کننده دو بار به استودیو ما که در شهر قزوین است، آمدند تا به این مساله برسیم که کدام نسخه بهتر است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های ما بحث نقاشی روی سقف بود؛ زمانی که مصطفی زمانی به سقف نگاه می‌کند و تبدیل به نقاشی می‌شود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست چیزی که هادی مقدم‌دوست از ما انتظار داشت کمتر کارگردانی بدان اشاره و روی ویژوآل حساب باز می‌کند. همچنین ایشان مدام به دنبال آن بود تا چیزی که می‌خواهد به‌دست آورد.
به گفته مدیر جلوه‌های ویژه بصری «عطرآلود»، هادی مقدم‌دوست کارگردانی آرام، باسواد و حرفه‌ای است که می‌داند چه می‌خواهد.
برادران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه جلوه‌های ویژه بصری یک اثر بخش‌های مختلفی دارد، عنوان کرد: مباحث کیلین، دکور دیجیتال، سیالات، دینامیک، انفجار (دود و آب و آتش) و موجود زنده از جمله بخش‌های مختلف کار ماست که هر کدام تخصص، فضا و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.
وی افزود: در «عطرآلود» ما با سه بخش از موارد نام برده شده روبه‌رو بودیم. کیلین یعنی چیزی که باید در تصویر پاک شود، دکور دیجیتال (به عنوان مثال ماشینی که داخل تونل گذاشتیم، به صورت تری‌دی ساخته و به تصویر اضافه شده است و همچنین کوهستان برفی در دسته دکور تری‌دی قرار می‌گیرد.) عطر هم در دسته دینامیک و انفجار (دود و آب و آتش) قرار می‌گیرد. برای نمایش عطر هم از تکنیک بخار و دود استفاده کردیم و به این فرم رسیدیم.
مدیر جلوه‌های ویژه بصری «عطرآلود» در پایان عنوان کرد: بار زیادی از این پروژه روی دوش ویژوال بود و اگر به لحاظ فیلمنامه این بخش‌ها خوب در نمی‌آمد، شاید پیام فیلم منتقل نمی‌شد. خوشبختانه توانستیم در این زمینه موفق عمل کنیم و لازم می‌دانم از یوسف منصوری و هادی مقدم‌دوست بابت اعتمادی که به ما کردند، تشکر کنم. امیدوارم براتون خبر   چالش‌های به تصویر درآوردن «عطر»/ مقدم‌دوست روی‌مان حساب باز کرد براتون مفید بوده باشه

 
2023-02-10 14:01:48