پدافند هوایی ایران چگونه در ۲۰ روز ۷۸ هواپیما را شکار کرد؟ به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری پدافند هوایی ایران چگونه در ۲۰ روز ۷۸ هواپیما را شکار کرد؟  هادی محمدپور نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «های‌پاور» درباره شکل‌گیری ایده و طرح این اثر که در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی […]

پدافند هوایی ایران چگونه در ۲۰ روز ۷۸ هواپیما را شکار کرد؟

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری پدافند هوایی ایران چگونه در ۲۰ روز ۷۸ هواپیما را شکار کرد؟  هادی محمدپور نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «های‌پاور» درباره شکل‌گیری ایده و طرح این اثر که در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد، به خبرنگار هاریکا بیان کرد: داستان «های‌پاور» از تماشای کلیپی یک دقیقه‌ای شروع شد. در فضای مجازی کلیپی دیدیم که شهید ستاری در اتاق عملیات رادار با افسر سامانه هاگ خود صحبت و عملیات را رصد می‌کند. پیگیر ماجرای این کلیپ شدیم و پی بردیم که مربوط به «عملیات والفجر ۸» است که نیروی پدافند هوایی ارتش طی آن در ۲۰ روز بیش از ۷۸ هواپیما را زده است. البته می‌گویند حتی این تعداد بیشتر نیز بوده است.
وی افزود: این جنگنده‌های دشمن به دنبال طرحی که شهید ستاری طراحی و تنظیم کرده بود، منهدم و این دستاورد محقق شد. با امیر اباذر جوکار درباره این ایده و طرح صحبت کردیم و ایشان مستنداتی در اختیار ما قرار دادند. امیر سرتیپ براتعلی غلامی در این مسیر به عنوان مشاور کنار ما بودند و حدود سه ماه برایمان از خاطرات و تجربیات خود روایت می‌کردند. با اینکه پیشکسوت بودند، حوصله زیادی به خرج دادند که من از ایشان بسیار سپاسگزارم.

هادی محمدپور

این کارگردان درباره علت انتخاب اتابک نادری برای ایفای نقش شهید منصور ستاری در «های‌پاور» عنوان کرد: هدف ما از ساخت «های‌پاور» ساخت فیلمی درباره زندگینامه شهید ستاری نبود بلکه تفکری که منجر به موفقیت عملیات والفجر ۸ شد را مدنظر داشتیم.. استاد حاتمی برای نقش امیرکبیر یک‌بار از محمدعلی کشاورز استفاده می‌کنند و بعد از آن ناصر ملک مطیعی، سعید نیکپور و اتابک نادری هم در آثار دیگری این نقش را بازی می‌کنند. اگر بگوییم چرا دوباره از مرحوم کشاورز برای ایفای این نقش استفاده نشده است، آیا حرف درستی زده‌ایم؟! با اتابک نادری در حوزه تئاتر آشنا بودم و بعد از مطرح کردن این پیشنهاد او بازی در این فیلم را پذیرفت. شاید بگویند ظاهر او شبیه به شهید ستاری نیست اما این قضاوت به واسطه این است که این مخاطبان احتمالاً فیلم «منصور» را پیش از این دیده‌اند و شاید با آن ذهنیت و تصویر درباره بازیگر نقش شهید ستاری در «های‌پاور» قضاوت کنند. اما بر اساس نظر پیشکسوتان و مشاورانی که در ارتش با ما همراهی کردند و با توجه به عکس‌هایی که دیده بودیم، سعی کردیم اتابک نادری را به این نقش نزدیک کنیم.
«های‌پاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه‌کنندگی امیر اباذر جوکار و مهدی عظیمی میرآبادی امروز (چهارشنبه ۱۹ بهمن) در پردیس سینمایی ملت از ساعت ۱۶ اکران می‌شود. این فیلم به دستاوردهای «عملیات والفجر ۸» و نقش شهید منصور ستاری در تحقق آن می‌پردازد. امیدوارم براتون خبر   پدافند هوایی ایران چگونه در ۲۰ روز ۷۸ هواپیما را شکار کرد؟ براتون مفید بوده باشه

 
2023-02-08 14:02:07