نقشه سایت چیست؟ آیا سایت شما به سایت مپ نیاز دارد؟ به زبان ساده نقشه سایت به گوگل کمک می‌کند تا معماری سایت شما را درک کند؛ اما آیا پس از طراحی سایت، وبسایت شما به یک نقشه نیاز دارد؟ چگونه یکی را درست کنید؟ نقشه سایت چیست؟ تعریف نقشه سایت به دلایل مختلفی ضروری […]

نقشه سایت چیست؟ آیا سایت شما به سایت مپ نیاز دارد؟

به زبان ساده نقشه سایت به گوگل کمک می‌کند تا معماری سایت شما را درک کند؛ اما آیا پس از طراحی سایت، وبسایت شما به یک نقشه نیاز دارد؟ چگونه یکی را درست کنید؟

نقشه سایت چیست؟

تعریف نقشه سایت به دلایل مختلفی ضروری است و ما قصد داریم دو نوع اصلی را که در سئو کاربرد دارند بررسی کنیم: نقشه‌های سایت XML و HTML.

نقشه سایت XML

نقشه سایت XML فایلی است که صفحات، ویدیوها و سایر فایل‌های مهم وب‌سایت را در اختیار Google قرار می‌دهد تا هنگام خزیدن در سایت، آن را کشف کند. نه تنها این موارد در فایل فهرست شده‌اند، بلکه نقشه سایت می‌تواند جزئیاتی را نیز برای گوگل فراهم کند. به عنوان مثال، آخرین بار چه زمانی صفحه به‌روزرسانی شده است و اگر محتوا به زبان‌های دیگر در دسترس است.

با توجه به بخش نقشه‌های سایت Google Developers، موارد زیر می‌تواند برای انواع خاصی از محتوا در نقشه سایت شما گنجانده شود:

یک ورودی ویدیویی نقشه سایت می‌تواند زمان اجرای ویدیو، رتبه‌بندی و رتبه‌بندی سن مناسب را مشخص کند.

ورودی تصویر نقشه سایت می‌تواند مکان تصاویر موجود در یک صفحه را شامل شود.

ورودی خبری نقشه سایت می‌تواند شامل عنوان مقاله و تاریخ انتشار باشد.

نقشه سایت HTML

نقشه سایت HTML بیشتر برای کاربران سایت شما هدف‌گذاری شده است تا برای گوگل. این صفحه‌ای است که در سایت شما وجود دارد و دارای پیوندهایی به صفحات وب‌سایت شما است و در برخی موارد، شامل زمینه‌ای مختصر در مورد این صفحات می‌شود.

گوگل اشاره می‌کند که باید سعی کنید یک سلسله مراتب ثابت و واضح در نقشه سایت HTML ایجاد کنید، زیرا اگرچه هدف آن نیست، اما می‌تواند به ایندکس سازی کمک کند.

شما می‌توانید نقشه سایت HTML را به عنوان دایرکتوری در نظر بگیرید که کاربران می‌توانند از آن برای حرکت در سایت شما و یافتن آنچه نیاز دارند استفاده کنند. نقشه سایت HTML نباید تلاشی برای جایگزینی صفحات مهم در ناوبری سایت شما باشد.

سایت مپ XML در مقابل نقشه‌های سایت HTML

بنابراین، تفاوت‌های کلیدی بین این دو نوع سایت مپ چیست؟ بیاید مرور کنیم.

سایت مپ XML:

هدف ربات‌های گوگل و ربات‌های دیگر است.

سلسله مراتبی وجود ندارد.

در درجه اول برای نمایه‌سازی استفاده می‌شود.

می‌توانید از طریق Google Webmaster Tools ارسال کنید.

سایت مپ HTML:

هدف برای کاربران است.

باید از سلسله مراتب استفاده کرد.

در Google Webmaster Tools جایی برای ارسال وجود ندارد.

آیا به نقشه سایت نیاز دارید؟

ابتدا اجازه دهید نقشه سایت XML را مورد بحث قرار دهیم. چند سؤال وجود دارد که می‌توانید برای تعیین اینکه آیا به نقشه سایت XML نیاز دارید بپرسید:

  • اندازه سایت شما چقدر است؟ آیا به اندازه‌ای بزرگ است که Google ممکن است محتوای به‌روزرسانی‌شده را هنگام خزیدن از دست بدهد؟
  • آیا سایت شما نسبتاً جدید است؟ اگر چنین است، ممکن است تعداد زیادی پیوند خارجی در اینترنت وجود نداشته باشد که به Google کمک کند آن را کشف کند. حتی اگر سایت شما جدید نیست و لینک‌های خارجی ندارید، پاسخ شما به این سؤال باید مثبت باشد.
  • آیا محتوای سایت شما سنگین است؟ آیا عکس، فیلم، محتوای خبری و غیره زیادی دارید؟
  • آیا سایت شما به معماری بهتری نیاز دارد که باعث شود صفحات به خوبی به یکدیگر پیوند داده نشوند؟ این همچنین می‌تواند در مورد صفحات آرشیو شده و یتیمی که می‌خواهید ایندکس شوند نیز صادق باشد.

اگر به هر یک از سؤالات بالا پاسخ مثبت داده‌اید، بله بهترین راهکار داشتن سایت مپ XML است.

نقشه‌های سایت HTML به عنوان یک مفهوم قدیمی شناخته شده است، اما این بدان معنا نیست که شما نباید آن را داشته باشید. نقشه سایت XML دارای اطلاعات مورد نیاز گوگل برای خزیدن، فهرست بندی و یادگیری سایر اطلاعات مهم در مورد این صفحات است. با این حال، نقشه سایت XML سلسله مراتبی را مانند سایت مپ HTML نشان نمی‌دهد.

نحوه ایجاد نقشه سایت XML

ابتدا به نحوه ایجاد نقشه سایت از ابتدا می‌پردازیم و سپس به ابزارهای عالی می‌پردازیم که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. نقشه‌های سایت XML معیارهای خاصی برای معتبر شدن دارند.

در زیر چند الزام خاص برای نقشه سایت XML آورده شده است:

  • با یک تگ <urlset> شروع کنید و با بسته شدن آن تگ </urlset> پایان دهید.
  • پروتکل مورد استفاده خود را در تگ <urlset> قرار دهید.
  • هر ورودی URL باید یک تگ <url> به عنوان تگ XML والد داشته باشد.
  • یک ورودی فرزند <loc> برای هر تگ والد <url> وارد کنید.
  • هر نقشه سایت فقط می‌تواند تا 50000 URL و 50 مگابایت داشته باشد.
  • باید دارای کد UTF باشد.

بهترین روش‌های ایجاد سایت مپ XML

اکنون، بیایید به برخی از بهترین روش‌های کلیدی در هنگام ایجاد نقشه‌های سایت XML نگاهی بیندازیم:

  • فقط URL هایی که می‌خواهید ایندکس شوند باید در نقشه سایت شما ظاهر شوند. این بدان معناست که هیچ نشانی اینترنتی تغییر مسیر داده شده، نشانی اینترنتی غیر متعارف، یا صفحه‌ای که به‌عنوان بدون فهرست علامت‌گذاری شده است، وجود ندارد.
  • دارایی‌های رسانه‌ای مانند ویدیوها، عکس‌ها و اخبار را در بر بگیرد.
  • از hreflang استفاده کنید تا به گوگل نشان دهید که نسخه‌های زبان دیگری از وبسایت شما وجود دارد.
  • اسناد Google خاطرنشان می‌کند که از <lastmod> استفاده می‌کند، اما فقط در صورتی که سازگار و قابل تائید باشد.
  • گوگل URL های شما را به ترتیبی که فهرست شده‌اند نمی‌خزد و فهرست بندی را تضمین نمی‌کند.

نحوه ایجاد سایت مپ HTML

هنگام تهیه نقشه سایت HTML، به یاد داشته باشید که هدف آن ارائه خدمات به کاربر در سایت و کمک به گوگل برای درک سلسله مراتب وبسایت شما است. باید مطمئن شوید که فقط هزاران پیوند را در یک صفحه نقشه سایت HTML بدون سازماندهی قرار نمی‌دهید، زیرا این به هیچ‌کس کمک نمی‌کند و شامل ربات‌ها نیز می‌شود.

سخن پایانی

نقشه سایت برای مدتی در دنیای سئو به عنوان روشی برای کمک به موتورهای جستجو برای کشف و خزیدن وبسایت‌ها وجود داشته است. در حالی که داشتن نقشه سایت همیشه برای هر سایتی ضروری نیست اما می‌تواند برای سایت‌های جدید و بزرگ مفید باشد. برای ایجاد نقشه سایت خود همچنین می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با آکادمی توسعه کسب‌وکار دکتر نعمتی در ارتباط باشید:

02122644773

02126643064

02126601795

وبسایت:

www.nematiacademy.com

اینستاگرام:

Nematiacademy

drnemati_official